هویج آمریکایی؛ قاچاق یا تقلب داخلی؟!

    کد خبر :178556

داستان هویج آمریکایی با قیمت نجومی که چند روز پس از انتشار خبرش، از فروشگاه‌های زنجیره‌ای جمع‌آوری شد، همچنان ادامه دارد، شرکت به اصطلاح تولیدکننده، محصول خود را تولید داخل می‌داند اما کارشناس سازمان حفظ نباتات گفت: این محصول اگر آمریکایی باشد، قاچاق و اگر تولید داخل باشد، تقلب محسوب می‌شود که باید با آن برخورد کرد.

طی هفته‌های گذشته بازار میوه و تره‌بار شاهد موضوع عجیب دیگری بود، چراکه هویج‌های بسته‌بندی شده خارجی با عنوان آمریکایی به قیمت باورنکردنی کیلویی ۹۰ هزار تومان عرضه شد که واکنش‌های متعددی را در پی داشت و مشخص نبود با کدام مجوز این محصول به بازار ایران وارد شده است.

اما مهدی قائمیان – معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات – در این باره واکنش نشان داد و به ایسنا اعلام کرد که ایران خود صادرکننده هویج است و هیچ نیازی به این محصول نداریم که بخواهیم آن را وارد کنیم. همچنین طی ماه‌های گذشته این سازمان هیچ مجوزی برای واردات هویج آمریکایی صادر نکرده است.

البته ولی الله رضایی، کارشناس سازمان حفظ نباتات نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پرونده فروش و عرضه هویج‌های آمریکایی در فروشگاه های زنجیره ای شهروند که پس از انتشار خبر آن در شبکه های اجتماعی باعث جمع آوری تمامی این محصولات از این فروشگاه­ها شد، بسته نشد چرا که این فروشگاه مدعی تولید هویج‌های آمریکایی در روستایی در ساوه است ولی مدارک موجود نشان می‌دهد هویج‌ها در کالیفرنیا آمریکا تولید شده است.

وی افزود: فروشگاه شهروند در توضیحات مکتوبی، هویج به اصطلاح آمریکایی (بیبی کروت اطلسی) عرضه شده در این فروشگاه را مربوط به محصولات کشاورزی رضوانی واقع در شهرستان ساوه می داند در حالی که روی بسته بندی این هویج‌های آمریکایی، صراحتاً بر آمریکایی بودن این محصول تاکید شده و حتی نام شرکت بسته بندی و ارسال کننده این محصول هم که یک شرکت خارجی است بر روی این بسته‌ها درج شده است.

این کارشناس حفظ نباتات تاکید کرد: طی سال های اخیر برنامه و طرح حمایت از تولید محصولات سالم (محصولی که مصرف نهاده های شیمیایی و باقی مانده این ترکیبات هنگام عرضه در حد استاندارد بوده و هیچ گونه بقایای خطرناکی برای مصرف کننده نداشته باشد) با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نظارت آزمایشگاه های تحت نظارت موسسه استاندارد مد نظر قرار گرفته و فروشگاه های شهرداری به عنوان حامی فروش این گونه محصولات با در اختیار قرار دادن غرفه هایی، در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

رضایی ادامه داد: عرضه این گونه محصولات سالم در کنار محصولات ارگانیک، که طی تولید آن­ها از هیچ نهاده شیمیایی استفاده نمی شود از نیازهای جامعه ای است که شیوع انواع سرطان به خصوص دستگاه گوارش در آن را می توان یکی از عوارض عرضه محصولاتی دانست که بارها و بارها توسط سموم و کودهای شیمیایی غیر استاندارد و ثبت نشده محلول پاشی شده و باقیمانده آنها طی سال های اخیر باعث ارجاع محموله های کشاورزی صادراتی نیز گشته است. لذا شهرداری ها بر خلاف آنچه تاکنون قولش را داده بودند عمل نکرده اند که جای تامل فراوان دارد اما نکته حائز اهمیت که نمی توان به سادگی از آن گذشت ورود و عرضه میوه های قاچاق با وضعیت سلامتی و قرنطینه ای نامشخص است.

وی با بیان اینکه شهردار تهران طی روزهای اخیر و در پاسخ به عرضه هویج آمریکایی، خواستار جلوگیری از فروش این گونه محصولات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در کلیه فروشگاه ها از جمله شهروند شد، ادامه داد: بنابراین آقای شهردار به صورت ضمنی آمریکایی بودن محصول فوق را تایید کرد.

این کارشناس حفظ نباتات تصریح کرد: بر اساس تبصره یک ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فروش و عرضه کالاهای قاچاق ممنوع و در تبصره ۴ همین ماده قانونی نیز خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاهایی که موضوع قاچاق قرار می گیرد به صورت تجاری تخلف محسوب شده و مرتکب علاوه بر ضبط کالای مزبور حسب مورد به حداقل جریمه نقدی مقرر در این ماده محکوم می‌شود. مطابق ماده یک قانون بند قاچاق کالا و ارز هر فعل یا ترک فعلی است که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز گردد و براساس این قانون و یا سایر قوانین، قاچاق محسوب و برای آن مجازات‌ تعیین شده باشد، در مبادی ورودی یا هر نقطه از کشور حتی محل عرضه آن در بازار داخلی کشف شود و طبق بند ت همین ماده تشریفات قانونی اقداماتی از قبیل تشریفات گمرکی و بانکی، أخذ مجوزهای لازم و ارائه به مراجع ذیربط است.

رضایی با تاکید بر اینکه همه موظفند واردات و صادرات کالا یا ارز را بر اساس قوانین و مقررات انجام دهند، گفت: طبق قانون صادرات و واردات فصل هشتم، ورود هر نوع میوة تازه مشمول این فصل موکـول بـه رعایـت مـادة ۱۱ قـانون حفـظ نباتات مصوب ۱۳۴۶ است که اخذ پروانه و مجوز قبلی را از این وزارتخانه و سازمان حفظ نباتات به عنوان متولی نظارت بر صادرات و واردات هر گونه محصول یا قسمت نباتی، الزامی می‌داند و از سوی دیگر بر اساس بند ج ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهار کالای وارداتی با نام یا علامت تجاری ایرانی بدون أخذ مجوز قانونی از مراجع ذیربط با قصد متقلبانه نیز مصداق قاچاق محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این که تاکنون برای هویج توسط وزارت کشاورزی هیچ مجوزی صادر نشده و سازمان حفظ نباتات نیز برای ورود محصول فوق اقدام به صدور شرایط قرنطینه­ای نکرده است، اعلام کرد: در صورت وارداتی بودن هویج مورد نظر، این محصول تولید کشور آمریکا، قاچاق محسوب شده و طبق قانون باید با وارد کنندگان و عرضه کنندگان آن برخورد قانونی صورت گیرد.

این کارشناس سازمان حفظ نباتات افزود: در صورتی که طبق نظر مسئولان فروشگاه های شهروند این محصول تولید داخل بوده ولی با برچسب و مشخصات جعلی تولید کشور ایالات متحده آمریکا به فروش رسیده این امر نیز مصداق تقلب است و طبق ماده‌ ۵۹ قانون نظام صنفی (سال ۱۳۸۲) جریمه‌ تقلب، با عنایت‌ به‌ دفعات‌ تکرار در طول‌ هر سال‌ تعیین می شود.

رضایی به تبعات قیمتی و آشفته کردن بازار از طریق عرضه چنین محصولاتی نیز اشاره کرد و گفت: در حالی که هویج تولید داخل به صورت فله ای در میادین و میوه فروشی ها و حتی پشت وانتی به قیمت کیلویی ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان به فروش می رسد، و در صورت ایرانی بودن میوه هویج مذکور، فروش آن با قیمتی کیلویی ۹۰ هزار تومان (حدود ۶۰ برابر) نیز موید گرانفروشی فروشگاه های فوق بوده که آن نیز مستوجب اعمال قانون است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید