شمخانی: بر اساس تصمیم اتخاذ شده، گشایش در وضعیت محصورین به صورت تدریجی در حال انجام است

    کد خبر :178406

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در جریان سفر یک روزه به کردستان با حضور در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های سنندج به سوالات مختلف آنان در خصوص مهمترین موضوعات داخلی و خارجی پاسخ گفت.

شمخانی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان درخصوص فضای مجازی و اقدامات نظام برای مقابله با تهدیدات آن گفت: فضای مجازی به دلیل گستره، تنوع و تاثیر گذاری آن در بسیاری از موضوعات تاثیر گذاری بیشتری نسبت به فضای واقعی دارد.

وی با اشاره به ظرفیتهای بی شمار فضای مجازی و زمینه های فرصت ساز و آسیب زای آن افزود: امروز فضای مجازی پژواکی از واقعیتها، ضرورتها و مطالبات جوامع بوده و تاثیر غیر قابل انکاری بر متغیرهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی دارد.

شمخانی افزود: در کشور ما با تشکیل شورای عالی فضای مجازی اقدامات قابل ملاحظه ای در حوزه سیاست گذاری در این بخش صورت پذیرفته ولی در بخش تولید محتوا واقدامات نظارتی دارای عقب ماندگیهایی هستیم که امیدواریم با تلاش بیشتر جوامع علمی به ویژه دانشجویان و دانشگاهیان بتوانیم با تولید محتوای سالم در فضای مجازی نقش آفرینی بیشترموثرتری پیدا کنیم.

به گزارش انتخاب، دبیر شورای عالی امنیت ملی درپاسخ به سئوال دیگری در مورد دلایل حمایت ایران از کشورهای سوریه ، لبنان و عراق و چرایی هزینه هایی که برای ایجاد امنیت در آن کشورها از سوی ایران انجام می شودگفت: اصلی ترین اولویت هر کشوری تامین امنیت به عنوان زیرساخت توسعه و پیشرفت در ابعاد اقتصادی و اجتماعی است.

وی اضافه کرد: ابعاد تامین امنیت به ویژه در عصری که مولفه های سیاسی و امنیتی به صورت غیر قابل باوری پیچیده و چند وجهی شده اند بسیار گسترده تر از مفاهیم رایج در گفتگوهای روزنامه ای است.

شمخانی خاطر نشان کرد: کشوری که سیاستهای مبتنی بر تامین امنیت ملی را بر اساس روشهای دفاعی درون سرزمینی تعریف نماید به طور قطع باید همواره آماده مقابله با تهدیدات مختلف در جغرافیای سرزمین خود بوده و نباید منفعلانه جان و مال و امکانات شهروندانش را در معرض تهدید مستقیم قرار دهد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: حضور مستشاری ایران در سوریه و عراق که به درخواست دولتهای قانونی این کشورها انجام شده است هزینه تامین امنیت مثال زدنی است که امروز مردم کشورما از آن بهره مند هستند.

وی اضافه کرد: هزینه‌های انجام شده از سوی ایران در مقابل سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری دشمنان نظام اسلامی برای نا امن کردن کشور ما پول خرد هم به حساب نمی آید.

شمخانی گفت: اگر این هزینه های مادی و معنوی را نمی کردیم امروز برای امنیت ما آمریکا ، داعش و تروریست ها تصمیم می گرفتند.

دریابان شمخانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین وضعیت پرونده حصر اظهار داشت: تصمیم اتخاذ شده در خصوص ایجاد گشایش در وضعیت آقایان کروبی ، موسوی وخانم رهنورد به صورت تدریجی در حال انجام است.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها و موضع گیریهایی که با اغراض سیاسی و جناحی در خصوص این پرونده انجام می شود افزود: به طور قطع فضاسازی‌های رسانه ای کمکی به این روند نخواهد کرد و مراجع مسئول بر اساس تصمیمات اتخاذ شده این پرونده را مدیریت خواهند کرد.

دبیرشورای عالی امنیت ملی پیرامون سئوالی در خصوص دلایل، زمینه ها و فرجام بحران ایجاد شده در اقلیم کردستان نیز گفت: نسبت انقلاب اسلامی ، مردم ایران و شیعیان نسبت به کردها همواره یک نسبت راهبردی بوده است.

وی افزود: در هیچ مقطع تاریخی شکاف و جدایی میان ما و کردها وجود نداشته و ضمن همکاری نزدیک در میدانهای مختلف و به ویژه مبارزه با حکومت بعثی در عراق همواره حضور رانده شدگان و مبارزین کرد را در ایران با آغوش باز پذیرا بوده‌ایم.

شمخانی در خصوص موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق با اشاره به گفتگوهای طولانی و پرتعداد با رهبران جریان بارزانی بویژه شخص مسعود بارزانی و هشدار به آنان در خصوص تاثیر اجرای همه پرسی بر شکل گیری تهدیدات مختلف علیه جامعه کردی اظهار داشت: متاسفانه گفت‌وگوهای ناصحانه وخیرخواهانه جمهوری اسلامی ایران با جریان بارزانی نتوانست بر مشاوره های غلط برخی طرف‌های خارجی به آقای بارزانی غلبه کند و این روند منجر به اتخاذ آن تصمیم اشتباه و فردی شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: نتیجه این تصمیم اشتباه که با مخالفت جدی دولت ، مرجعیت شیعه و مردم عراق اعم از شیعه و سنی و همچنین کشورهای منطقه روبرو شد خیلی سریع موجب بروز واکنشهای همه جانبه علیه این اقدام وتضعیف اعتبار و قدرت چانه زنی جریان کردی در عراق گردید.

شمخانی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص موضع جمهوری اسلامی در قبال فشارهای خارجی برای محدود سازی توانمندیهای دفاعی به ویژه ظرفیتهای موشکی کشور گفت : این اقدامات که با رویکرد تضعیف اقتدار جمهوری اسلامی ایران انجام می شود، سابقه ای طولانی داشته و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر موازنه قدرت در منطقه با قالبهای مختلف چون تحمیل جنگ ،تحریم اقتصادی وبه کار گیری عناصر تروریست برای خرابکاری وایجاد ناامنی در کشوردنبال شده است. .

وی با تبیین سه مولفه قدرت ایران یعنی شامل موقعیت ژئوپولیتیک ، مولفه تمدنی وتاریخی وظرفیتهای دینی و انقلابی تصریح کرد: مجموعه اقدامات دشمن برای تضعیف مولفه های قدرت جمهوری اسلامی و درگیر نمودن کشور در موضوعات داخلی برای جلوگیری از ایفای نقش فعال ایران در مقابله با سیاستهای مخرب نظام سلطه در منطقه صورت می پذیرد.

وی خاطرنشان ساخت: امروز توان دفاعی و به ویژه قدرت موشکی بومی ایران که دستاورد تجربیات سالهای دفاع مقدس است نه تنها قابل تضعیف نمی باشد بلکه بدلیل ماهیت ملی آن قابل محدود سازی نیز نبوده و برنامه های مبتنی بر ارتقاء ظرفیتهای دفاعی کشور برای مقابله با تهدیدات بدون توجه به فشارهای خارجی و به عنوان یک ضرورت در حوزه امنیت ملی با قدرت ادامه خواهد یافت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سئوال دیگری درخصوص آخرین وضعیت دیپلمات‌های مفقود شده ایران در لبنان ضمن تقبیح برخی شایعات کذب مطرح شده در فضای مجازی در مورد اختلافات میان وی و حاج احمد متوسلیان گفت: در طول ۳۵ سال گذشته اقدامات گسترده ای به صورت پنهان و آشکار برای روشن شدن وضعیت این عزیزان صورت گرفته اما علی رغم قطعیت نقش رژیم صهیونیستی و عوامل وابسته به آن درربایش دیپلماتهای ایرانی هنوز امکان تعیین تکلیف قطعی وضعیت آنان حاصل نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید