مرتضی مبلغ:«پشتیبان»هستیم نه «پشیمان» /دست های خاص پشت کمپین پشیمانی به زودی نمایان خواهد شد

    کد خبر :178212

معتقدم این کمپین به هیچ وجه موجودیت واقعی ندارد. دلیل عمده عدم حمایت آن توسط چهره های شاخص اصلاح طلب این است که قرار است بعد از این چه اتفاقی بیافتد؟
این روزها فضای مجازی تا حدودی هدایت فضای عمومی و اجتماعی را بر عهده گرفته است. یکی از این موارد، هدایت انتقادات مدنی به عملکرد روحانی توسط کمپین موسوم به «پشیمانی» در فضای مجازی است. کمپینی که توسط برخی از سلبریتی ها استارت زده شد و طیفی از مردم نیز به آن پیوستند. اما چه شده است که به این زودی برخی حامیان روحانی از او دل سرد شده اند؟ آیا می شود تنها با گذشت چند ماه از انتخابات، سبد رای حسن روحانی آنچنان ریزش داشته باشد و اقبال عمومی اش آنچنان کمرنگ شود که این کمپین امروز دیده شود؟

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور در دوره اصلاحات به نامه نیوز، گفت: مطمئناً این کمپین متعلق به اصلاح طلبان نیست. ممکن است برخی افراد اصلاح طلب هم در آن حضور داشته باشند اما ارتباطی با جریان اصلاح طلبی ندارد. در مورد تشکیل این کمپین هم، معتقدم دست های خاصی پشت آن هست و به زودی بیشتر نمایان خواهد شد. اینکه به رفتار آقای روحانی و دولت ایشان انتقاداتی مطرح است، بحث درستی است و البته که تازگی ندارد و بنا به دلایلی در حال حاضر این نقدها، بیشتر هم شده است.

وی در ادامه افزود:برآورده نشدن خواسته های اصلاح طلبان توسط آقای روحانی، خودش جای پرسش دارد؛ آیا می شود پس از گذشت تنها سه ماه از تشکیل دولت دوازدهم، در مورد برآورده شدن یا نشدن مطالبات، قضاوت صحیحی انجام داد؟ نمی شود به این سرعت قضاوت کرد که مطالبات برآورده نشده است. باید واقع بیانه تر در این مورد صحبت کرد. تنها نکته ای که امروز مطرح و برجسته شده است، همین نحوه عملکرد آقای روحانی در چیدن کابینه و همچنین عملکرد وزارت کشور در انتصاب مدیران استانی است. که در این موارد پایین تر از سطح انتظارات حداقلی [اصلاح طلبان] بود که از ایشان می رفت. واقعیت نشان می دهد که نیروهای برجسته تر و کارآمدتری هم بودند برای تصدی مناصب.

مبلع در ادامه اظهار داشت: این موضوع باعث بیان انتقاداتی به آقای روحانی و دولت ایشان شد. با توجه به اینکه جریانات ضد دولت، با تمام قدرت در صحنه فعال هستند تا دولت را ناکارآمد نشان داده و زمین گیر کنند، این انتقادات فرصتی را برای این گروه ها فراهم آورده که به این موضوع دامن بزنند و امروز به شکلی مطرح بشود که بخواهند کمپین راه بیاندازند و از این دست عملیات های روانی را اجرا کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین افزود: اگرچه انتقاداتی هست و حتی خود من هم نقدهای بسیاری را مطرح کرده ام، اما در عین حال باید این واقعیت را در نظر گرفت که اصلاح طلبان هیچ سهمیه ای از آقای روحانی نخواسته اند و حتی لیستی از افراد را برای انتصاب یا استفاده در دولت، به ایشان نداده اند؛ ممکن است به طور پراکنده، برخی از افراد، اسامی ای را مطرح کرده باشند؛ اما خود جریان اصلاحات فهرستی را پیشنهاد نداده است. این امر هم به این علت بود که دست آقای رئیس جمهور مانند دوره قبل، باز باشد و راهبرد اصلی دنبال بشود. راهبرد اصلی هم آن است که آن هدفی که آقای روحانی هم در قبل و هم خصوصا حین انتخابات، به کرات و مصرانه به مردم وعده میداد به نحو معقول و در زمان خودش محقق شود. تحقق شعارهای آقای روحانی مطالبه اصلی اصلاح طلبان است که درواقع همان مطالبات مردم است.

مبلغ تأکید کرد: راهبرد اصلاح طلبان، پشتیبانی تمام قد از دولت است. بالاخره دولت بایستی به مردم خدمت کند و مشکلات آنها را حل و فصل نماید؛ همه باید به دولت کمک کنند؛ نه تنها اصلاح طلبان و اصول گرایان، بلکه تمام دستگاه های حاکمیتی و همگی جریان های سیاسی باید کمک کنند تا این مشکلات عدیده ای که در جامعه وجود دارد، مرتفع شود. مشکلاتی که بسیاری از آنها از گذشته به امروز به ارث رسیده است. در عین حال انتقاد سازنده و هشدارهای مکرر داده شود تا مبادا غفلت و کوتاهی صورت بگیرد؛ اگر هم خطاهایی هست، به صورت شفاف تذکر داده شود تا دولت هم بتواند حرکت خودش را ادامه بدهد و هم از بستر سازنده، خارج نشود.

وی افزود: متقابلا از دولت بارها خواسته شده تا تیم رسانه ای، قدرتمند عمل کند. تیم رسانه ای هم این نیست که سخنگو بیاید و مصاحبه کند و صرفاً پاسخگوی چند پرسش باشد؛ بلکه تمام لایه های دولت، تمام وزارت خانه ها، تمام دستگاه های اجرایی باید بتوانند ارتباط اصولی و سازنده با بدنه اجتماعی برقرار کنند و نسبت به توضیح برنامه ها، اقناع مردم و ارتقاع سطح اعتماد عمومی تلاش کنند و متعاقباً انتقادات را بشوند و برای اصلاح امور خود تلاش نمایند.

وی در ادامه گفت: نمی خواهم این موضوع را نفی کنم که برخی هم در کمپین از روی دلسوزی و انتقاد سازنده حضور دارند؛ ولی اصل کمپین و این حرکت خیلی محسوس است که صرفا در پی ایجاد و فضاسازی علیه دولت است؛ موضوع روشنی است و هر فردی که حتی آگاهی اندکی هم داشته باشد از مسائل، به این نکته پی می برد که دست های مشکوکی پشت این کمپین حضور دارد. مگر می شود تنها با گذشت سه ماه، کسانی که آن حضور حماسی را رقم زدند، بگویند: «پشیمانیم»؟ کدام عقلانیت و واقع بینی ایجاب می کند که بعد از گذشت سه ماه، از رأی خودشان پشیمان بشوند؟ یک سال بگذرد، ببینند خرابی هایی به بار آمده یا چه عملکرد های منفی رخ داده است؛ آن موقع می شود از این دست اقدامات دفاع کرد.

مبلغ در پایان خاطر نشان ساخت: معتقدم این کمپین به هیچ وجه موجودیت واقعی ندارد. دلیل عمده عدم حمایت آن توسط چهره های شاخص اصلاح طلب این است که قرار است بعد از این چه اتفاقی بیافتد؟ همان کسانی که اعلام می کنند از رأی به آقای روحانی پشیمان هستیم، اگر برگردیم چند ماه عقب تر و به ایام انتخابات، اگر بخواهند رأی بدهند به چه کسی رأی می دهند؟ مردم با آن حرکت حماسی خودشان ضمن اینکه می خواستند تداوم عقلانیت، اعتدال و آرامش در جامعه باشند، می خواستند جلوی بازگشت به عقب و به قدرت رسیدن آن جریان کذایی را بگیرند و این پیروزی بزرگی را به دست آوردند. چه شده است که ظرف مدت سه ماه می گویند پشیمان شده ایم؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید