گزارش تامل‌برانگیز OECD؛ اعتماد مردم به دولت رونق اقتصادی می‌آورد

    کد خبر :178088

در جوامعی که سطح اعتماد مردم به دولت‌ها بالاتر است، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام می‌شود، مالیات‌ها به موقع پرداخته می‌شود و در نهایت اقتصاد کشورها رشد می‌کند.

الهام میرمحمدی: اعتماد به دولت به عنوان یک نیروی محرکه نه تنها برای توسعه اقتصادی کشورها حائز اهمیت است؛ بلکه تصمیمات دولتی را موثرتر می‌کند و منجر به رعایت بیشتر قوانین و اصول نظام مالیاتی می‌شود.

نقش کلیدی اعتماد به دولت‌ها زمانی آشکارتر می‌شود که دولت از مردم می‌خواهد برای انجام فدارکاری‌هایی چون اقدامات ریاضت اقتصادی که برای سود مشترک است، همکاری کنند.

بنا بر توصیه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، یک دولت با محافظت از شهروندان، توجه به نیازهای آنها، ارائه خدمات مناسب چون مراقبت‌های بهداشتی، اشتغال و آموزش، برآورد خواسته‌های ملی و تسهیل دسترسی تمام شهروندان به خدمات دولتی، سطح اعتماد مردم را بالا ببرد.

بر اساس آخرین گزارش منتشرشده از سوی این سازمان، به طور کلی اعتماد مردم به دولت‌هایشان در حال کاهش است.

به عنوان مثال، یونان در سال‌های گذشته با مشکلات متعددی از جمله بحران پناهجویان، عدم تعقیب و کنترل سرمایه، انتخابات پی‌درپی و بحران اشتغال مواجه بوده است.

مردم یونان بهای سنگینی را به ازای وام‎هایی که دولت از سازمان‌های بین‌المللی دریافت کرده، می‌پردازند و این امر منجر به کاهش بودجه برای خدمات عمومی و حقوق بازنشستگی یونانی‌ها شده است.

در حال حاضر از هر ۱۰ نفر، تنها یک نفر در یونان به مسئولین دولتی اعتماد دارد.

عوامل مهمی چون وضعیت اقتصادی، تحولات سیاسی و فساد مالی مسئولین نقشی اساسی در کاهش سطح اعتماد مردم دارد.

سطح اعتماد مردم آمریکا به دولت ترامپ نیز روزبه‌روز در حال کاهش است. ناتوانی دولت درباره پیگیری دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، مهم‌ترین علت کاهش اعتماد آمریکایی‌ها به دولت ترامپ است. تنها یک‌سوم از مردم ایالات متحده آمریکا به دولت خود اعتماد دارند.

بی‌اعتمادی مردم کره جنوبی به دولت دموکراتیک موجب شد اواخر سال گذشته میلادی، پارک گون‌هه از سمت ریاست‌جمهوری این کشور استعفا دهد.

جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و محقق نشدن وعده‌های برگزیت، اعتماد مردم بریتانیا به دولت را به ۴۱ درصد کاهش داده است.

به دنبال کودتای ترکیه در سال گذشته و زندانی شدن مخالفان، در حال حاضر اعتماد مردم این کشور به دولت‌شان به ۵۸ درصد رسیده است. در مقابل تنها ۳۰ درصد از مردم اسپانیا و ۲۸ درصد از شهروندان فرانسوی به دولت خود اعتماد دارند.

به طور کلی، پس از بحران جهانی ۲۰۰۸، سطح اعتماد مردم به دولت‌ها کاهش یافته است. سطح اعتماد به دولت‌ها در سال ۲۰۰۷ در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ۴۵ درصد بود و این رقم در حال حاضر به ۴۲ درصد رسیده است.

کشورهایی که پایین‌ترین سطح اعتماد را به دولت‌هایشان دارند، عبارتند از: یونان، اسلوونی، شیلی و فنلاند.

تقریبا سه‌چهارم هندی‌ها به دولت خود اعتماد دارند.

عوامل مهمی چون وضعیت اقتصادی، تحولات سیاسی و فساد مالی مسئولین نقشی اساسی در کاهش سطح اعتماد مردم دارد.

اگر چه به طور کلی سطح اعتماد به دولت‌ها در حال کاهش است، اما رهبران برخی کشورها اقدامات بسیاری با هدف جلب اعتماد بیشتر انجام داده‌اند.

به عنوان مثال، نارندرا مودی یکی از معتبرترین دولت‌های جهان را رهبری می‌کند. تقریبا سه‌چهارم هندی‌ها به دولت ملی خود اعتماد دارند.

از عمده‌ترین دلایل این سطح بالای اعتماد، مبارزات اخیرد دولت هند با فساد مالی و اصلاحات اقتصادی در این کشور است.

نمودار زیر نشان می‌دهد، مردم کدام کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بیشترین اعتماد را به دولت‌هایشان دارند:

مردم کدام کشورها بیشترین اعتماد را به دولت‌هایشان دارند؟

از سوی دیگر، اعتماد به دولت‌ها به شکل قابل توجهی به نظر عموم مردم درباره رهبران مرتبط است.

به گزارش مجمع جهانی اقتصاد،انتخاب جاستین ترودو به عنوان نخست‌وزیر کانادا موجب شد سطح اعتماد مردم به دولت در این کشور افزایش یابد. حدود دوسوم مردم کانادا به دولت‌شان اعتماد دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید