جدیدترین اخبار
۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۱ اجتماعی کد خبر :177800

هزینه هنگفت برای رفع بوی بد فرودگاه امام

ویترین زشتی که سال هاست از کشورمان پیش روی گردشگران خارجی قرار داده‌ایم، قرار است رفع شود. آن هم با هزینه‌ای بسیار گزاف و در حالی که هنوز کلیت ماجرا حاوی ابهامات فراوانی‌ است!

بوی بسیار تند و زننده، از نوع نامطبوع و مهوع؛ این نخستین چیزی است که گردشگران خارجی در مسیر فرودگاه امام(ره) به تهران با آن روبه رو می‌شوند؛ وضعیتی که اگر بگوییم برای خودمان تا حد زیادی پذیرفته شده است، سخنی به اغراق نگفته‌ایم، چون اگر غیر از این بود، طی سال های متمادی دست کم یک بار خواستار رفع این بو از مقامات شده بودیم.

وضعیتی که جمعیت بزرگی از مردم کشورمان با آن مواجه شده‌اند؛ چه آنهایی که گذرشان به سمت فرودگاه بین المللی واقع در جنوب تهران افتاده که قرار است به برکت آن، هاب هوایی منطقه شویم و چه انبوه مسافران اتوبان تهران-قم که از این مسیر برای تردد میان پایتخت و بسیاری از شهرهای مرکزی و جنوبی کشور استفاده کرده‌اند.

بوی زننده و غیرقابل تحملی که در مسافت طولانی از مسیر به مشام می‌رسد و آدمیزاد توان نفس نکشیدن برای عبور آن را ندارد که اگر داشت، بزرگترین حبس نفس جمعی در جهان به ناممان به ثبت رسیده بود و کاندیدای بی رقیب ثبت این عنوان در کتاب رکوردهای جهانی گینس بودیم.

اما علت این بوی نامطبوع چیست؟ این بزرگترین پرسشی است که می‌توان در این باره پرسید و از مشخص نشدن پاسخ آن، متعجب شد. پرسشی که دو سال پیش مدیرکل محیط زیست استان تهران به آن پاسخی داد که در نوع خود بسیار عجیب بود، اما در نهایت، مشخص نمی‌کرد که چرا مسیر چندین کیلومتری مابین عوارضی اتوبان تهران-قم تا فرودگاه، تا این اندازه بودار و مهوع است.

آن روز حیدرزاده گفت: «پیشتر گفته شده بود منشأ این بو گاوداری‌های فعال در این محدوده هستند. ما از این گاوداری‌ها بازدید و حتی فعالیت چند گاوداری را متوقف کردیم اما بوی بد هنوز ادامه داشت. بعد گفتند ممکن است منشأ این بوی بد رودخانه‌ای باشد که اتفاقا فاضلاب مراکز صنعتی این منطقه به آن سرازیر می‌شود. به‌ همین‌ دلیل پس از بررسی به صنایعی برخوردیم که صنایع آلوده و شیمیایی خود را به این رودخانه سرازیر می‌کردند. متأسفانه پس از پلمپ‌ این مجموعه‌های صنعتی متخلف باز هم این بوی بد ادامه داشت. احتمالا این بوی بد تلفیقی از چند منشأ با هم است که اتفاقا ماندگاری بالایی هم دارد. پیگیری‌های ما بیش از شش ماه است، ادامه دارد و در این مدت به دنبال منشأ این بوی بد هستیم اما هنوز نتوانسته‌ایم آن را پیدا کنیم.»

بدین ترتیب مشخص شد بوی بدی که در آن جغرافیای خاص نفس کشیدن را دشوار می‌کند، سر منشأ خیرهایی هم واقع شده اما هنوز منشأ آن پیدا نیست؛ بویی که به برکتش چند گاوداری آلاینده تعطیل شده، جلوی سرازیر کردن فاضلاب های صنعتی به رودخانه گرفته شده و در کل، توجه محیط زیست استان را به بخشی از استان معطوف کرده اما همچنان جاری است تا کم کاری ها و قانون شکنی های بیشتری را یادآور شود.

این در حالی است که به باور برخی کارشناسان، منشأ این بوی مهوع، دفن زباله‌های تهران در کهریزک، چند کیلومتر آن سوتر از مسیر فرودگاه است. باوری که بر اساس آن، این بو از فرورفتن شیرابه‌های بسیار آسیب زا به زمین به مرور زمان به وجود آمده و لاجرم رفع آن نیز به سادگی و در زمان کوتاه ممکن نخواهد بود.

اظهارنظرهای مختلفی که چیزی بیشتر از حدس و گمان نیستند و از این روی، به پیچیدن نسخه‌ای برای رفع این بو منجر نمی‌شود؛ اما مگر می‌شود این بوی نامطبوع را ندید گرفت و برای رفع این آفت که به مسیر ورود اغلب گردشگران خارجی به ایران سنجاق شده، کاری نکرد؟ این پرسشی است که ظاهرا دولتمردان برایش پاسخ گرانی داده‌اند.

پاسخی که در قالب یک ردیف بودجه ذیل «جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه» در لایحه بودجه سال ۹۷، با اعتبار یک هزار میلیارد ریال گنجانده شده است. به عبارتی ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع بوی نامساعد[؟!] اطراف فرودگاه امام خمینی(ره)، آن هم در شرایطی که هنوز منشا این بو مشخص نشده و به همین قرینه، نسخه رفع بو نامشخص و هزینه های مرتب بر آن، نامعلوم است.

ابهاماتی کلیدی که بی توجه به آنها، قرار است روزانه مبلغی بالغ بر ۲۷۰ میلیون تومان در مسیر رفع بو از مسیر فرودگاه هزینه شود؛ مبلغی که تقسیم آن بر ۲۴ ساعتِ شبانه روز، به عدد بیش از ۱۱ میلیون تومان برای هر ساعت می‌رسیم که به نظر برای استخدام جمعیتی بزرگ و گشتن وجب به وجب زمین‌های اطراف فرودگاه برای یافتن منشأ بو کافی باشد؛ اما اینکه چگونه و به دست چه کسی قرار است به رفع بو منجر شود، پرسشی است که پاسخ به آن را باید به آینده موکول کرد.

منبع:تابناک

وبگردی

روی خط خبر

  • اعلام کارنامه داخلی سازی خودروسازان/ قطعات پراید، پژو ۴۰۵ و سمند و.. چقدر داخلی هستند (+جزئیات)
  • کلید روحانی توییتر را باز می‌کند؟
  • تذکر حق‌شناس درباره یک خبر جعلی و تخریب سازمان‌یافته علیه شورا
  • انتقاد علیخانی از وجود مدیران “مساله‌دار” در تاکسیرانی
  • بررسی ارتباط با جنس مخالف، اعتیاد و خودکشی دانش‌آموزان در تلویزیون تعاملی
  • زمان مماشات با خودروسازان گذشته است
  • درخواست از سیدمحمد خاتمی برای نقد و تذکر به دولت روحانی/محمود صادقی: به نارضایتی مردم از هر دو جناح در اعتراضات اخیر توجه کنیم
  • احتمال حضور دونالد ترامپ در اجلاس داووس قوت گرفت
  • زنان شهروندان درجه ۲ نیستند
  • آلمان به صدور حکم اعدام برای یک زن داعشی آلمانی در عراق اعتراض کرد
  • بهزادنبوی: زندان که بودم ضدانقلاب شدم، ضدهمه انقلاب ها! / رئیس جمهور کمتر از ۱۵ درصد قدرت را در اختیار دارد
  • بازدید کلانتری از کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز
  • توصیه های بودجه ای لاریجانی / هر نتیجه ای در مورد هدفمندی یارانه ها منابع مشخص داشته باشد/ تئوری برای جدا کردن افراد نیازمند و غیرنیازمند پیدا کنیم
  • اعمال قانون بیش از ۸۰۰ خودرو در طرح شبانه پلیس راهور
  • احسان علیخانی یک شبه تهیه کننده سینما شد و ماه عسل به کمک فیلمش آمد!
  • مسئولان محترم تردید نکنید؛ جامعه به شوک بزرگ نیاز دارد؛ شوک تغییرات گسترده!
  • رشیدپور: با رئیس جمهور مصاحبه کردم نه مناظره
  • از کنسرت دوبلور باگزبانی تا پرش بهنام بانی
  • هیات کره‌‌جنوبی وارد کره‌شمالی شد
  • نجات جان ۷ صیاد توسط نیروی دریایی ارتش
  • نتیجه نشست شورای امنیت درباره حمله ترکیه به سوریه
  • مختصات برنامه مالی ۹۷
  • صادرات رایگان نخبه
  • ٤ماه پرچالش پیش‌روی برجام
  • نامه کنایه ای علی مطهری به حسین شریعتمداری؛ هماهنگی کیهان با مواضع ترامپ درباره برجام قابل تامل است /جای سوال است چرا به قتل ستار بهشتی نمی پردازید
  • دستور معاون رئیس‌جمهور برای خانه نیما یوشیج
  • نوبخت: کاهش نرخ بیکاری به ۱۱.۷درصد وافزایش رشد اقتصادی به ۶درصد رسید
  • مذاکره برای «هیس! پسر‌ها فریاد نمی‌زنند»
  • واکنش به خبر حذف بودجه گرد و غبار
  • کالبدشکافی رشد مثبت ارزش افزوده مسکن