به خاطر برچسب «ساخت ایران»، اول‌ازهمه آمریکا را مجازات کنید!

    کد خبر :177347

درحالی‌که نیکی هیلی اخیراً در مقابل دوربین رسانه‌ها اقدام به متهم کردن ایران در رابطه با حملات موشکی اخیر حوثی‌ها به عربستان سعودی کرد، یکی از سؤالات اصلی تحلیل‌گران سیاست داخلی در آمریکا این است که چرا وزارت دفاع و سفیر این کشور در سازمان ملل متحد اقدام به پشتیبانی سیاسی و نظامی از جنگ خونین عربستان علیه یمن می‌کنند؟

به گزارش «تابناک» در همین رابطه «انریکو کاریش» تحلیل‌گر مسائل ژئوپولتیک و متخصص حقوق بین‌الملل طی یادداشتی ادعاهای نیکی هیلی علیه ایران را «مضحک» خطاب کرده و سخنان وی علیه ایران را به باد انتقاد گرفته است.

هیلی در کنفرانس خبری که در روز 14 دسامبر برگزار کرد، با نمایش بقایای موشک شلیک‌شده از سوی انصارالله به سمت عربستان، مدعی شد که این موشک ساخت ایران است یا با کمک ایران توسط حوثی‌ها ساخته‌شده و این مسئله به ایالات‌متحده کمک خواهد کرد تا دست به ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای عقب راندن ایران از مواضع و رفتارهای فعلی خود کند. اما به گفته کاریش، آنچه وی «رفتار بی‌قانون» ایران خطاب کرده است بارها و بارها از سوی متخصصان تحریم در سازمان ملل متحد ارزیابی‌شده و نتایج این ارزیابی در اختیار وی و دولت آمریکا نیز قرار دارد.

برخلاف ادعاهای هیلی، آنچه ایران در حال انجام آن است هیچ‌یک از قطعنامه‌ها یا تحریم‌های سازمان ملل را نقض نمی‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه نوامبر خود تأکید کرده است – برای دهمین بار از زمان قطعنامه 2231 – که ایران از متن و روح توافق هسته‌ای – برجام – پیروی کرده است و هیچ تخطی در این زمینه نداشته.

همچنین متخصصان امور تحریم در خصوص جنگ یمن بارها گزارش داده‌اند که هیچ نشانی از تخطی از تحریم‌های تسلیحاتی وضع‌شده بر روی یمن از سوی مقامات ایرانی دیده نشده است. درحالی‌که بازرسان سازمان ملل متحد تسلیحات و مهمات گوناگونی را از کشورهای مختلف دنیا ازجمله ایران در جنگ یمن مشاهده کرده‌اند اما هیچ‌کدام شواهدی از این‌که ایران یا نایبان ایران در صدور تسلیحات به یمن دست داشته باشند، به دست نیاورده‌اند.

اگر نیکی هیلی نگاهی گذرا به این گزارش‌های متعدد انداخته بود می‌توانست درک بهتری از رفتار «بی‌قانون» داشته باشد. بااین‌حال بار دیگر شاهد آن هستیم که نیکی هیلی و متخصصان اطلاعاتی آمریکا دست‌به‌کار شده‌اند تا تارعنکبوتی اطلاعاتی درست کنند تا به این وسیله مقدمات مجازات ایران را فراهم کنند.

وزارت دفاع ایالات‌متحده چندی قبل در گزارشی ایراد کرد: مستندات شفاف و مشخصی وجود دارد که بر اساس آن‌ها ایران به‌واسطه صدور سلاح، صلح و ثبات در منطقه را بر هم زده و به خشونت‌ها در خاورمیانه دامن میزند. اشاره این گزارش به بقایای یک پهپاد سقوط کرده، یک راکت ضدتانک و دو موشک «قائم» بود. این دو موشک در تاریخ 24 جولای به یک تأسیسات نفتی عربستان و در 5 نوامبر به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در نزدیکی ریاض برخورد کرد. متخصصان وزارت دفاع آمریکا هیچ شواهدی از این امر به دست ندادند که چگونه این تسلیحات به دست حوثی‌ها در یمن رسیده است.

درواقع صرف‌نظر از این مسئله که چه کسی این تسلیحات را در اختیار حوثی‌ها قرار داده است، میان آمریکا و عربستان بر سر این‌که چه کسی آن‌ها را شلیک کرده است نیز اختلاف‌نظر است. عادل الجبیر در یک مصاحبه با سی ان ان بیان کرده بود: ما شلیک این موشک را اقدام جنگی تلقی می‌کنیم. ایران نمی‌تواند به سمت شهرهای عربستان موشک شلیک کند و توقع داشته باشد که ما کاری نکنیم.

درحالی‌که عربستان ظاهراً بر این باور است که ایران این موشک را شلیک کرده اما عقیده آمریکا چیز دیگری است و آن را اقدام انصارالله می‌داند. در حقوق بین‌الملل تفاوت میان این دو مسئله بسیار زیاد است. اگر شواهدی در میان بود که نیروی نظامی ایران در 5 نوامبر اقدام به شلیک این موشک کرده است ای مسئله یک اقدام جنگی بود. اما هیچ‌کسی حتی نزدیک این مسئله هم نشد که بتواند شواهدی از این مسئله به دست دهد.

اما اگر این موشک با امضای حوثی‌ها شلیک‌شده باشد، این اقدام متقابل، دقیقاً در متن حقوق بین‌الملل جنگی قرار دارد. این موشک‌ها پاسخی به یک دهه خشونت‌های فرامرزی – که ریشه در خشونت‌های عربستان علیه شیعیان حوثی دارد – بوده است. جنگ زمانی آغاز شد که نایبان عربستان در یمن کنترل اوضاع را از دست دادند و این مسئله منجر به آن شد که ائتلاف عربستان اقدام به بمباران چشم‌بسته مناطق تحت کنترل حوثی‌ها کند.

حتی اقدام عربستان منجر به باز شدن دروازه‌های یمن به‌سوی القاعده و داعش شد. همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن بارها از سوی سازمان ملل متهم به نقض مقررات بین‌المللی جنگ و نقض تحریم‌های تسلیحاتی در یمن و مهم‌تر از همه نقض حقوق بشردوستانه شده‌اند. بااین‌حال جنگ قرون‌وسطایی عربستان علیه یمن بارها و بارها بدون در نظر گرفتن این مسائل همه تلاش‌های سازمان ملل برای به دست دادن راهکاری مسالمت‌آمیز در یمن را ناکام گذاشته است. عربستان سعودی با متهم کردن ایران به این مسئله که از حوثی‌ها در یمن حمایت کرده و حوثی‌ها نایبان ایران در یمن هستند، همه تخطی‌های خود از حقوق بین‌المللی را توجیه می‌کند!

نیکی هیلی همچنین در کنار عربستان ایستاده است و در کنفرانس خبری خود بیان کرده بود که برخی از موشک‌های شلیک‌شده به عربستان حتی در نقاطی از بدنه خود برچسب «ساخت ایران» دارند! تنها برای این‌که جو علیه ایران را شدیدتر کند که البته چنین چیزی بی‌معنی است.

قوانین سازمان ملل متحد بر این اساس است که در درگیری‌های نظامی این‌گونه شرکت سازنده تسلیحات یا کشور سازنده تسلیحات متوجه مجازات نخواهد بود. بازرسان سازمان ملل نیازمند مستندات دقیق از تجارت اسلحه هستند که هرچند با سازنده تسلیحات آغاز می‌شود، اما درنهایت به‌واسطه انتقال و تأمین‌کننده مالی و در آخر کار به استفاده‌کننده از آن ختم می‌شود. اگر قرار بر آن بود که در تعارضات مسلحانه سازنده تسلیحات مورد مجازات قرار بگیرند، اول‌ازهمه ایالات‌متحده باید به خاطر استفاده از تسلیحاتش در یمن و «رفتار بی‌قانون» خود مجازات می‌شد.

برچسب‌های «سخت ایران» بر روی موشک‌های شلیک‌شده به عربستان برای نشان دادن کشور سازنده آن‌ها و مجازات آن بسیار بی‌معنی است زیرا بسیاری از تسلیحات دیگر استفاده‌شده در جنگ یمن نیز برچسب ساخت سایر کشورها را دارد و همچنین بسیاری از این تسلیحات قبل از شروع جنگ و تحریم تسلیحاتی از طریق تسخیر زاغه‌های مهمات ارتش یمن به دست طرف‌های درگیر افتاده است.

بازرسان سازمان ملل متحد گزارش‌های متعددی از توقیف و بازرسی کشتی‌های در حال حرکت به سمت یمن از سوی مقامات بین‌المللی و حتی آمریکایی ارائه کرده‌اند که نتیجه همه آن‌ها روشن است: از میان همه 5 کشتی توقیف‌شده از سال 2015 هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط این کشتی‌ها با ایران و مقامات ایرانی یافته نشده است. آنچه در این کشتی‌های یافته شده بود عبارت‌اند از:

رایفل های 5478 AK-47، تسلیحات خودکار 55 PKM، 64 اسنایپر، 21 فقره تسلیحات سنگین خودکار، 300 راکت انداز قابل‌حمل، 20 خمپاره‌انداز 60 میلی‌متری، 56 راکت ضدتانک تیفون و 28 راکت هدایت‌شونده ضدتانک.

در این میان حتی یک عدد موشک قائم نیز یافته نشده است!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید