باورهای غلط درباره درمان دیابت با «تریاک» / عوارض مصرف «شیشه»

    کد خبر :177266

یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: مصرف مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه باعث افزایش فشار خون، تپش قلب، سکته قلبی و فوت ناگهانی می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر منوچهر قارونی درباره تاثیر اعتیاد بر روی قلب افراد گفت: بیشترین آسیب بر روی قلب از سوی مواد مخدر صنعتی است و بیمار به دوسال نمی‌رسد که بر اثر مصرف این مواد به خصوص شیشه فوت می‌کند.

وی ادامه داد: تریاک نیز به علت ناخالص بودن با سرب در دراز مدت باعث بیماری از جمله نارسایی‌های قلبی و کلیوی می‌شود. مصرف تریاک روی سلامت قلب اثر مستقیم دارد و باعث تصلب شرائین و سکته قلبی می‌شود؛ معمولاً کسانی که به تریاک اعتیاد دارند، همزمان نیز سیگار مصرف می‌کنند؛ مصرف توامان سیگار و تریاک موجب افزایش اثرات مخرب روی قلب می‌شود.

این فوق تخصص قلب و عروق بیان کرد: بدن افراد معتاد در مقایسه با دیگر بیماران ضعف‌تر است و این امر باعث می‌شود آنها مستعد بیماری‌های ریوی از جمله سل باشند.

قارونی با اشاره به یک باور غلط که استفاده از تریاک را موجب درمان دیابت و بیماری قند می‌داند، تصریح کرد: این باور بسیار غلط است، اشخاصی که دچار بیماری قند هستند نباید با توصیه افراد غیرکارشناس به این باور غلط روی آوردند؛ چرا که این امر موجب می‌شود یک بیماری دیگر به بیماری فعلی‌شان اضافه شود.

وی همچنین افزود: متاسفانه در عموم شایع شده که مصرف تریاک برای بیماران مفید است اما این شایعه غلط است اگر کسی سکته کرده و یا بیماری قلبی دارد ما به کسی پیشنهاد و یا توصیه‌ مصرف تریاک نمی‌دهیم ولی اگر فرد بیمار قلبی از قبل مصرف دخانیات و تریاک داشت ما حتما به او خواهیم گفت سیگار را قطع کند اما اصراری به قطع تریاک نخواهیم داشت و فقط او را برای مشاوره ترک اعتیاد راهنمایی می‌کنیم.

قارونی درباره اثرات مواد مخدر صنعتی مانند شیشه بر روی عملکرد قلب گفت: چون این مواد در ابتدای مصرف قدرت فراوان و زیادی به فرد می‌دهد و باعث شادابی در وی می‌شود، علائمی مانند تنفس تند، فشار خون بالا و تپش قلب در این افراد دیده می‌شود که در موارد عادی هم باعث بروز سکته‌های قلبی و فوت ناگهانی آنها می‌شود؛‌ همچنین از عوارض دیگر این روانگردان‌ها کاهش حافظه و اختلال در کارکرد مغز می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی همچنین اظهار کرد: این مواد اصولاً اثر سمی بر قلب دارند، علائمی مانند تپش قلب، نامنظمی در تپش قلب، تنگی نفس، افزایش فشار خون، پاره شدن عروق کرنر، عروق بزرگ قلبی و سرانجام مرگ ناگهانی دارد؛ سکته‌های قلبی، نارسایی قلبی و تسلب شرائین نیز از دیگر عوارض این مواد صنعتی می‌باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید