هشت هواپیمای جدید در راه ایران

    کد خبر :177236

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه شرکت‌های سازنده هواپیما اعلام کردند تعدادی از هواپیماها را فاینانس کنند، گفت: تا پایان سال آینده میلادی ۸ تا ۹ فروند هواپیما وارد می‌شود.

علی عابدزاده در نشست خبری با موضوع جایگاه حمل‌و‌نقل هوایی در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل و صنایع وابسته در خصوص مشکلات این صنعت گفت: نمی‌توان گفت همه مشکلات صنعت هوایی بر اثر تحریم‌ها بوده است، اقتصاد حمل‌و‌نقل هوایی ما با دنیا مغایرت داشت که بر اثر آزادسازی نرخ بلیت پروازها، این مغایرت‌ها را استاندارد کردیم ضمن اینکه تجربه ما در زمینه آزادسازی نرخ‌ها کم بوده و از طرفی مشکل تحریم‌ها را تا حدودی همچنان داریم.

وی با بیان اینکه در پایان سال گذشته ۱۹ درصد افزایش مسافر هوایی داشتیم، ادامه داد: بخش خصوصی قرار است نوع هواپیماهایی که وارد می‌کند بر اساس فرودگاه‌های مختلف باشد تا همه فرودگاه‌های شهرهای مختلف بتوانند از حمل و نقل هوایی استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شرایط شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر با قبل از آزادسازی نرخ‌ها غیرقابل مقایسه است و ایرلاین ها دیگر هیچ ناراحتی از ساختارهای دولتی سابق ندارند. ضمن اینکه سرمایه گذاران واقعی در حال ورود به صنعت هوانوردی هستند.

رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش تعداد پروازهای عبوری پس از بحران اوکراین و قطر گفت: در این سه سال گذشته که پروازهای عبوری از آسمان ایران دو برابر شده درآمد شرکت فرودگاه‌ها در این محل نیز به نسبت دو برابر افزایش یافته است.

عابدزاده درباره جذب فاینانسور برای خرید هواپیما از سوی ایران ایر اظهار داشت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از دو طریق در حال جذب منابع مالی و فاینانس برای خرید هواپیماهای نو است، یکی از طریق تأمین مالی در بازارهای مالی بین‌المللی و دیگری از طریق فاینانس از سوی سازندگان.

مذاکرات با فاینانسورها به دلیل زمان بر بودن فعلاً قابل اجرا نیست اما از قبل نیز با خود هواپیماسازان از جمله‌ای تی‌آر، بوئینگ و ایرباس توافق کرده بودیم تا تعدادی از هواپیماها را فاینانس کنند. در حال پیگیری هستیم که خود این شرکت‌ها عملیات فاینانس را به انجام برسانند.

وی ادامه داد: دنا یک شرکت هواپیمایی جدید است که مجوز گرفته و آماده فعالیت است. بخش خصوصی در چند سال اخیر خوب کار کرده و ظرفیت جابجایی در این بخش به مراتب بالاتر از بخش دولتی است.

عابدزاده در مورد مصوبه اخیر کنگره آمریکا و احتمال لغو قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ گفت: از زمان سر کار آمدن ترامپ موضوع لغو قرارداد خرید هواپیما مطرح بوده است ولی تا الان هیچ چیز جدیدی به ما ابلاغ نشده و هفته گذشته آخرین مذاکره ما با بوئینگ انجام شد.

این شرکت هواپیماساز آمریکایی پذیرفته تعدادی از هواپیماها را فاینانس کند. اما من از تعداد دقیق آن خبر ندارم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تاکنون ۱۰ ایرلاین موافقت اصولی فعالیت گرفته‌اند که تا یکی، دو ماه آینده دو شرکت هواپیمایی جدید فعال می‌شوند.

وی درباره اجرای مصوبه کفایت سرمایه از سوی ایرلاین ها گفت: پس از ابلاغ این دستورالعمل جدید تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی کفایت سرمایه خود را به مبلغ اعلام شده رسانده‌اند.

چند شرکت دیگر فرصت خواسته‌اند تا به این رقم کفایت سرمایه خود را افزایش دهند که ما نیز به آنها فرصت داده‌ایم.

عابدزاده تصریح کرد: تا پایان سال آینده میلادی ۸ تا ۹ فروند هواپیمای جدید وارد می‌شود.

وی درباره تأسیس شرکت هواپیمایی جدیدی در داخل شرکت هما اظهار داشت: هیچ شرکتی داخل هما ایجاد نشده، شرکت هواپیمایی دنا نیز هیچ ارتباطی به شرکت معراج ندارد اما این رایج است که برخی شرکت‌های تازه تأسیس از امکانات شرکت‌های موجود استفاده می‌کنند.

عابدزاده در خصوص تاخیرهای پروازی نیز گفت: سازمان هواپیمایی به صورت شفاف میزان تاخیرها را ارائه می‌دهد ولی باید بدانید که تأخیر جزو ذات حمل‌و‌نقل هوایی است و در همه دنیا وجود دارد و هیچ وقت به صفر نمی‌رسد، آمریکا در سال گذشته ۲۰ درصد پروازهایش تأخیر داشته است.

این در حالی است که متوسط عمر ناوگان کشورهایی که کمتر از ۲۰ درصد تأخیر پروازی دارند بین ۵ تا ۶ سال است اما عمر ناوگان ما بسیار بیشتر از این رقم است.

به گزارش ایسنا،ضمن اینکه در مجموع آمار تأخیر پروازهای ایرلاین‌های ایرانی کمتر از ۴۰ درصد بوده همچنین شرکت‌های هواپیمایی هیچ مشکلی با وزارت نفت در خصوص بدهی سوخت ندارند و بدهی‌های گذشته را تعدادی از ایرلاین ها تسویه کرده و تعدادی قسط بندی کرده‌اند که در حال پرداخت آن هستند.

در ادامه این نشست کوروش فتاحی مدیر فرودگاه امام گفت: در آذرماه ۹۶ دقیقاً دو سال از عمر تأسیس شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) می‌گذرد که در این مدت رشد پروازی این فرودگاه به ۱۱.۵ درصد رسیده بود این در حالی است که میانگین جهانی رشد ترافیک فرودگاهی ۸.۵ درصد است و دبیر کل اتحادیه‌ای سی آی (اتحادیه جهانی فرودگاه‌ها) بابت رشد ترافیک فرودگاه امام تبریک گفته است.

این فرودگاه از نظر رشد ترافیک توانست رتبه سوم خاورمیانه و رتبه نهم منطقه خاورمیانه- آسیاپاسفیک را کسب کند.

فتاحی با بیان اینکه ظرفیت ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی ۴ میلیون نفر است اما ما در حال حاضر با ظرفیت ۱۰ میلیون نفری به ارائه خدمت می‌پردازیم گفت: این موضوع سبب شده تا از کیفیت خدمات رسانی کاسته شود و برای ارتقای آن باید هر چه زودتر ترمینال سلام را تکمیل کنیم.

وی پیشرفت فیزیکی ترمینال سلام را ۶۰ درصد اعلام و اظهار کرد: امیدواریم برای استفاده پروازهای حجاج در سال آینده بتوانیم این ترمینال را افتتاح کنیم. ظرفیت این فرودگاه ۴ تا ۵ میلیون بوده و پس از آن به بهبود کیفیت خدمات در این فرودگاه می‌پردازیم.

فتاحی با بیان اینکه کانسپت ترمینال ایران‌شهر نیز نهایی شده تصریح کرد: برای تهیه طرح جامع فرودگاه امام و طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی از شرکت ناکو هلندی و در زمینه لجستیک این فرودگاه نیز از شرکت سوئیسی ADI استفاده کرده‌ایم در حال حاضر طرح جامع فرودگاه نهایی شده و طرح جامع شهر فرودگاهی نیز تا یکی، دو ماه آینده تکمیل خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید