جدیدترین اخبار
۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۳ اقتصادی کد خبر :176984

سهم ایران از بار ترانزیتی کریدور شمال – جنوب بسیار اندک است

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بررسی میزان سهم ایران به عنوان کریدور شمال – جنوب از بازار هند دریافتیم که سهم ایران بسیار اندک است.

عباس آخوندی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل در سالن همایش های رازی گفت: راهها از فراگیرترین حوزه های کشور است که چه از مرحله ساخت که با کارخانجات، صنعت، ماشین آلات و دیگر تولیدکننده ها در ارتباط است و چه در مرحله بهره برداری و نگهداری جاده ها و راهداری و حمل کالا و مسائل لجستیکی از دامنه گسترده ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه حمل ونقل هم در جی دی پی و هم در آبادانی کشور اثرگذار است افزود: زیرساخت های کشور در بخش حمل و نقلی در همه گونه های آن بسیار مهم هستند و در سالهای اخیر این صنعت دچار تحولات گسترده ای شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در ابتدای انقلاب، ۵۰ هزار کیلومتر جاده آسفالته داشتیم اما الان به ۲۰۷ هزار کیلومتر یعنی ۴ برابر رسیده است.

همچنین تعداد وسایل نقلیه نیز در آن زمان کمتر ۲ میلیون دستگاه بود که در حال حاضر به ۲۰ میلیون خودرو رسیده و سالی ۱.۲ میلیون خودرو به آن اضافه می شود.

آخوندی تصریح کرد: در وزارت راه و شهرسازی به دو موضوع در بخش حمل و نقل تمرکز کرده ایم. یکی ایمنی تردد و دیگری حمل و نقل هوشمند. در بخش ایمنی باید گفت که نمی شود آن را با هیچ چیزی دیگر جایگزین کرد و همواره باید موضوع اول حمل و نقل باقی بماند. ایمنی در طرف عرضه (سازنده) یک فرهنگ مهندسی است و در طرف تقاضا و بهره برداری، یک فرهنگ رفتاری است. ضمن اینکه ایمنی باید از طراحی جاده شروع شود و در مرحله بهره برداری نیز مورد تاکید قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در ایمنی ۵ پایه اصلی شامل بهبود جاده، ارتقا وسایل نقلیه، ارتقا پلیس راه، بهبود کیفیت امدادرسانی و اعتلای فرهنگ بهره برداران و رانندگان همواره مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی است.

این مقام مسئول درباره بحث حمل و نقل هوشمند اظهار کرد: مدیریت این حجم تردد بدون حمل و نقل هوشمند دشوار است. در ۴ سال گذشته به هوشمند سازی حمل ونقل توجه داشته ایم که در این راستا ۲۷۰ دوربین نصب شده و تعداد زیاد دیگری نیز در دست اجرا است. همچنین سیستم های توزین هوشمند، سیستم سپهتن و سایر سیستم هایی که بتواند ایمنی را به صورت آنلاین کنترل کند نیز در دیگر اقدامات این وزارتخانه است. همچنین در کنار هوشمندسازی حمل و نقل باید بحث توسعه بازار حمل و نقل به صورت الکترونیکی را نیز پیگیری کنیم.

آخوندی افزود: یکی دیگر از وجوه هوشمندسازی حمل و نقل این است که ارائه اطلاعات چه در بخش موضوعات ایجابی مانند میزان ترددها و چه در بخش خبرهای منفی مثل سوانح باید به صورت آزادانه در اختیار مردم قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش از این رانندگان خودروهای باری سنگین می گفتند برای دریافت بار در بندرعباس ۱۵ روز توقف می کردند اما الان به ۲ روز رسیده است که نشان می دهد با هوشمند کردن حمل و نقل، نرخ بهره وری را افزایش داده ایم. در حال حاضر حاشیه سود در بخش حمل و نقل در دنیا یک تا دو درصد است. بنابراین با یک تغییر کوچک در بخش بهره وری می توانیم کشوری را از رقابت حذف کنیم.

وی یکی دیگر از اقدامات وزارت راه و شهرسازی را بحث پیگیری زنجیره لجستیک از مبداء تا مقصد عنوان و اظهار کرد: این زنجیره از مرحله بارگیری در یک کشور دیگر تا تخلیه در بنادر ایران و ترخیص بار و سپس تردد آن در جاده ها و ریل ایران و سپس خروج بار از کشور را شامل می شود. ما در صورتی موفق می شویم تا از موقعیت استراتژیک جغرافیایی خود بهره ببریم که بتوانیم این زنجیره را بهبود بخشیم. برای دستیابی به این هدف باید از جهت زمان، ایمنی و کیفیت کار با سایر کشورها رقابت کنیم.

آخوندی افزود: ایران یک کریدور بین المللی است و کالا در موقعیت فراملی در ایران جابجا می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت وزارت راه و شهرسازی از استارتاپ ها و بازارگاههای الکترونیکی و تلاش برای حذف بارنامه کاغذی در جهت افزایش نرخ بهره وری حمل و نقل تصریح کرد: ما از یک طرف با یک بخش صد درصد سنتی مواجه هستیم و از طرف دیگر فناوری اطلاعات در حال تحولات گوناگون است که باید این دو را با هم هماهنگ کنیم. این وظیفه استارتاپ ها است.

وی درباره حمل و نقل ترکیبی تاکید کرد: یک نمونه جالب که پیگیری می کردم کریدور شمال – جنوب است. بررسی کردیم که چند تن بار از هند به روسیه می رود و چه میزان آن سهم جابجایی از ایران است. دریافتیم که میزان باری که از این کریدور عبور می کند بسیار اندک است. یک دلیل این است که ما نمی توانیم قیمت را قطعی کنیم چون یک بخش آن در دریا، یک بخش آن در ریل و بخشی هم از طریق جاده جابجا می شود. یک دلیل دیگر این است که زمان آن را نیز نمی توانیم معین کنیم چون هر کدام از این گونه های حمل ونقل به صورت مستقل عمل می کنند.

آخوندی ادامه داد: ما در بخش فورواردهی کالا کسی که به مشتری بتواند زمان قابل تعهد بدهد، نداریم. شاید بتوانیم هر کدام از این گونه های حمل و نقل را از نظر زمان و قیمت به صورت تک تک تعیین کنیم اما در مجموع قابل اعلام نیست. این در حالی است که در بسیاری از کشورها کسانی که درحمل و نقل دریایی هستند در کنار خود ناوگان جاده ای و ریلی هم دارند تا بار را سریعا ارسال کنند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اینکه گفته می شود زمانی حمل و نقل ترکیبی جاری می شود که کل راه آهن قزوین به آستارا ساخته شودیک حرف غلط است. شاید ۱۰ سال آینده هم این راه آهن وصل نشود. باید از حمل و نقل ترکیبی در این مدت استفاده کرد.

روی خط خبر

  • فروش مدت‌دار خودرو ممنوع شد
  • همت بنیاد علوی برای حل مشکل مسکن خانواده‌های دارای فرزند معلول
  • آمریکا: اگر کسانی نتوانند یک شبه واردات نفتی از ایران را قطع کنند، معافیت هایی را بررسی خواهیم کرد
  • حداکثر فاصله زمانی قابل قبول بین پروفرما و ثبت سفارش یک ماه است
  • JMMC حق هیچگونه تفسیری از تصمیم‌های اوپک را ندارد
  • جابری انصاری با میشل عون دیدار کرد
  • ایران میزبان مسابقات بین‌المللی «غواصی نظامی» خواهد بود
  • همه‌پرسی دومی درباره «برگزیت» درکار نیست
  • تمجید «یونکر» از گسترش روابط چین و اتحادیه اروپا
  • وزیر صهیونیست خواستار کشتار کودکان غزه شد
  • مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج بازداشت شد
  • افغان‌ها واقعاً در حال ترک ایران هستند؟
  • هنجارشکنی، آبشار مارگون را یک روز تعطیل کرد
  • پخش پشت صحنه برنامه دیدنی فردوسی‌پور
  • درخشنده‌ترین فیلم‌ های “پوران‌ درخشنده”
  • اعلام آمادگی بنیاد مستضعفان برای حفظ باغات تهران
  • گزارش رسانه‌های آمریکایی از «اسناد سرقت شده هسته‌ای ایران» توسط جاسوسان اسرائیل
  • دستاورد پخش بازی فینال جام جهانی برای سینما چقدر بود؟
  • محمد علیزاده بازیگر شد
  • ارائه خدمات پیشگیری و درمان اعتیاد به ۲۱۰ هزار تن در سال گذشته
  • پرداخت اولین قسط پاداش پایان خدمت فرهنگیان با حقوق تیرماه/ پرداخت پاداش‌ها تا پایان تابستان
  • کتاب‌خوانی ۱۲۱ هزار و ۴۳۰ مسافر مترو در سه ماه اول سال ۹۷
  • ممنوعیت فروش نوشابه های الکلی در ترکمنستان
  • فرانسه: هدف کشورهای اروپایی، اطمینان از ادامه صادرات نفت ایران است
  • واکنش قاسمی به شایعه انتقال پیام ایران به ترامپ از طریق پوتین: چنین چیزی وجود ندارد؛ پیغامی برای ترامپ نداریم و بحثی هم در این باره با روسیه نداشته‌ایم
  • هنوز انتخابات‌ شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی» در کنگره‌ تایید نشده‌
  • چشم‌انداز اقدامات ترامپ، شروع جنگ با تهران است؛ آیا این دلیل، برای ایستادن مقابل او کافی نیست؟
  • اظهارات عجیب یک نماینده: ممنون روسیه هستیم که به ما کالا می‌دهد تا از گرسنگی نمیریم
  • تصاویر اجساد تروریست‌های معدوم در ندوشه کرمانشاه منتشر شد
  • ادعای بولتون: تا زمانی که ایران در خاورمیانه فعالیت دارد، در سوریه می‌مانیم