سلبریتی علیه سلبریتی/ از ماست که برماست

    کد خبر :176835

بالاخره بعد از حدوداً یک هفته تب انتقادها، ایرادگرفتن‌ها، عیب‌جویی‌ها، سرزنش کردن‌ها و حتی توهین‌ها نسبت به مصاحبه یکی از بازیگران درجه چندم اما پرطرفدار این روزهای سینمای کشور، فروکش کرد. حال تحولات اقتصادی – سیاسی که به‌مراتب اولویت بالاتری نسبت به مسئله حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی دارد، جای خود را میان بحث و جدل‌های روزانه‌ی مردم پس گرفته است.

اکنون که نقدها و تحلیل‌های گوناگون از اتفاقی که پیرامون خانم بازیگر (سحر قریشی) افتاد، منتشر شده می‌توان برآیند راحت‌تری از چگونگی این مسئله ارائه داد. مسئله‌ای که از ابراز نظر شخصی یک بازیگر تازه مشهور شده ایجاد شده است.

قسمت واضح اما در عین حال بدفهم ماجرا این است که هر فردی باید این حق را داشته باشد که نظر شخصی خود را در چارچوب آداب و مقررات بیان کند. این “هر فرد” می‌تواند سحر قریشی باشد، استاد یک دانشگاه باشد، یک دستفروش باشد و یا یک مقام بلند پایه دولتی. چیزی که تفاوت بین این افراد را مشخص می‌کند تاثیرگذاری سخن آنها بنا بر جایگاهشان می‌باشد. سحر قریشی به هر دلیلی در حال حاضر بیش از 5 میلیون نفر را به دنبال تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی می‌کشاند که این میزان قطعاً بالاتر از دنبال کننده‌های دیگر افرادی است که در بالا ذکر شده!

اینکه چرا باید بازیگری که سطح سواد و دانشش قبلاً در گفت‌وگوهای مختلف سنجیده شده این تعداد طرفدار را داشته باشد یا اینکه کسی با این تعداد طرفدار باید چگونه سخن بگوید نیازمند مطلب دیگری است اما روی سخن نویسنده مقاله با همان مسئله ابراز نظر شخصی است. خانم قریشی با هر میزان آگاهی و اطلاعات سطحی باز هم این حق را داشته که در آن مصاحبه صرف نظر از درست یا غلط بودن، دیدگاه فردی خود را بیان کند.

بطور طبیعی واکنش‌ها به صحبت‌های شخصی با این میزان طرفدار آن هم درباره مسئله‌ی حساسیت برانگیزی مانند بحث ورود بانوان به اماکن ورزشی، باید پرحرف و حدیث باشد اما عکس العمل برخی چهره‌ها باعث داغ شدن بیش از حد احساسات فمنیستی مردم شد.

عده‌ای این مسئله ساده را متوجه نشدند و حرف‌های ناپخته خانم بازیگر را به مثابه تصمیم گیریِ مطلق برای تمامی همجنس‌های خود دانستند. هنوز مدت زیادی از جنجال‌های به راه افتاده به دلیل احساس نقص در کمک‌های بهداشتی برای مردم زلزله‌زده‌ کرمانشاه نگذشته که ایشان با راه اندازی هشتگ #زنان_علیه_زنان دوباره از موقعیت سواستفاده کردند و ژست قهرمانانه به خود گرفتند!

این عده که شاید به‌نوعی در مقابل قریشی‌ها!! قرار بگیرند مشکل دیگر بخشی از جامعه‌ سلبریتی‌زده ما هستند که به نظر می‌رسد با گفتارها و رفتارهایی اینچنین سعی در روشنفکرنمایی و متفاوت نشان دادن خود دارند تا برای خویش اعتبار کسب کنند.

از این قبیل مسائل باز هم پیش خواهد آمد و باز هم صحنه‌ی حضور تعدادی از سلبریتی‌هایی که به دست خودمان درست یا به غلط رسانه شده‌اند پیش می‌آید. نکته در اینجاست که تشخیص سِره از ناسره در بین این همه نظرِ شخصی که از زبان سلبریتیِ پرطرفدارِ تاثیرگذار یا غیرسلبریتیِ بی‌تاثیر می‌شنویم یا می‌بینیم، به عهده خود ماست و همه‌ی دردسرهای سلبریتیسم امروز و فردا، از ماست که بر ماست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید