جدیدترین اخبار
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۴ اقتصادی کد خبر :17681

این خودروها گرانتر از ارزش واقعیشان هستند +تصاویر

شاید اولین سوالی که هنگام خرید خودرو در ذهن ایجاد می‌شود، این باشد که آیا ارزش واقعی خودروی انتخابی، برابر با مبلغی است که بابت آن می‌پردازیم یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت با توجه به شرایط کنونی تعرفه واردات خودرو و میزان تورم و شرایط اقتصادی کشور، هیچ خودرویی با قیمتی عادلانه در بازار عرضه نمی‌شود اما در این میان برخی مدل‌ها هستند که بیش از آن‌چه ارزش داشته باشند، گران‌ هستند.
به گزارش بازتاب به نقل از دنیای خودرو، همین موضوع باعث شده است استقبال به نسبت کمتری هم از آن‌ها صورت گیرد. ما در این مطلب قصد داریم تعدادی از خودروهای گران‌قیمت بازار را معرفی کنیم و به بررسی آن‌ها بپردازیم. نکته‌ای که در این میان اهمیت دارد، دیدگاه رقابتی میان خودروهای موجود در بازار است، یعنی به‌طور مثال اگر یک خودرو را می‌خواهیم بررسی کنیم، باید سراغ رقبای هم‌رده‌اش نیز برویم تا بتوانیم یک قیاس درست و منطقی داشته باشیم. ما نیز در این مطلب خودروهای مذکور را نسبت به بازار هدف و رقبای آن‌ها سنجیده‌ایم تا از لحاظ ارزش‌گذاری به گران‌ترین و غیرمنطقی‌ترین خودروهای بازار از لحاظ قیمت‌گذاری برسیم.

کیا ریو؛ خودروی اقتصادی اما گران

کیا ریو

کیا ریو

نسل اول کیا ریو در گذشته توسط گروه خودروسازی سایپا در بازار ایران عرضه می‌شد، اما تولید آن به‌‌رغم اقبال خوبی که بازار به آن نشان داد، به دلیل عدم نصب کیسه‌هوا برای سرنشینان جلو متوقف شد و خبری از نسل‌های بعدی نیز نشد. اما مدل جدید ریو یعنی همین نسلی که مورد بحث ماست از مدت‌ها قبل در مناطق آزاد حضور داشته است و حالا نیز در بازار داخلی کشور به صورت وارداتی عرضه می‌شود. کیا ریو مجهز به موتور ۴ سیلندر خطی از نوع تنفس طبیعی است که ۴/۱ لیتر حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۱۰۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتون‌متر گشتاور را تولید کند.

این موتور با موتوری که روی هیوندای i20 های عرضه‌شده در کشور وجود دارد، یکسان است اما قدرت خروجی متفاوتی دارند و در هیوندای i20 قدرت آن ۹۹ اسب‌بخار است. نیروی موتور ریو از طریق یک گیربکس ۴دنده اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند که به حالت تیپ‌ترونیک نیز مجهز است اما از شیفترهای پشت فرمان خبری نیست.

استاندارد آلایندگی کیا ریو نیز یورو ۵ است و مصرف سوخت این خودرو با توجه به حجم موتور بسیار خوب به‌نظر می‌رسد و به صورت ترکیبی ۳/۶ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند. شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر و حداکثر سرعت کیا ریو نیز ۵/۱۲ ثانیه و ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت است. کیا ریو در حال حاضر با قیمتی حدود ۱۱۰ تا ۱۱۷ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که با توجه به امکانات و رقبایی که در این رده دارد، ارقام چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسند.

رنو کپچر؛ فرانسوی خاص اما گران

رنو کپچر

رنو کپچر

نزدیک به یک‌سال پیش، عرضه رنو کپچر در ایران به‌عنوان یک کراس‌اوور شهری آغاز شد. هدف از عرضه کپچر، تسخیر بازار خودروهای محدوده ۱۰۰ میلیون تومان توسط ایران‌خودرو بوده است و کسانی‌که تمایلی به خرید خودروهای چینی موجود در بازار نداشتند، می‌توانستند سراغ این خودرو بروند. رنو کپچر خودرویی است که در کشورهایی همچون روسیه، اسپانیا و برزیل تولید می‌شود و به یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای شهری در اروپا تبدیل شده است و در اولین سال عرضه، بعد از رنو داستر و نیسان جوک، در رده سوم از نظر فروش در این سگمنت قرار گرفت.

در ایران می‌توان سانگ‌یانگ تیوولی را یکی از رقبای اصلی این فرانسوی زیبا دانست که با توجه به مشخصات فنی، امکانات رفاهی بهتر و قیمت منطقی‌تری که دارد، گزینه مناسبی برای خرید به‌شمار می‌رود. رنو کپچر از یک پیشرانه چهارسیلندر با حجم ۱۱۹۷ سی‌سی بهره می‌‌برد که حداکثر توان آن ۱۱۶ اسب‌بخار است. رنو کپچر در حال حاضر با قیمتی حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که با توجه به امکانات و مشخصات فنی که دارد در مقایسه با رقبا از قیمت بیشتری برخوردار است.

اگر این خودرو در ایران با قیمتی حدود ۸۰ میلیون تومان عرضه می‌شد، طبیعتا بهترین شاسی‌بلند زیر ۱۰۰ میلیون تومان انتخاب می‌شد. همچنین کپچر رقیبان سرسختی در کلاس شاسی‌بلند در ایران دارد که قیمتی به مراتب کمتر از آن دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به سانگ‌یانگ تیوولی و جک‌اس۵ اتومات اشاره کرد.

اسمارت؛ گران اما جذاب

اسمارت

اسمارت

یکی از تازه‌وارد‌های بازار ایران، خودروی کوچک و شهـری اسمارت است که تحــت عنوان برند تیونینگ MEC Design توانسته است مجوز ورود رسمی به کشور را دریافت کند. اسمارت یکی از برندهای زیر‌مجموعه کمپانی دایملر آلمان است. این خودروی کوچک و زیبای شهری تنها خودرویی است که مجوز پارک عمودی در خیابان را دارد. اسمارت در دو نسخه دو در و چهار در تحت عنوان فورتو و فورفور عرضه می‌شود که هر دو نوع آن توانسته است به بازار کشور راه پیدا کند.

از زمان پیدایش این خودرو در سال ۱۹۹۸ میلادی، تاکنون سه نسل از آن روانه بازار جهان شده است. نسل جاری آن نیز در شانزدهمین روز از ماه جولای سال ۲۰۱۴ میلادی و در میان خیل انبوهی از هواخواهان و دوستدارانش پا به عرصه وجود گذاشت. اسمارت فورتو روی پلت‌فرمی کوتاه شده از نسل سوم رنو توئینگو، تکوین و توسعه یافته و حدود ۷۰ درصد از بخش‌های آن با این خودرو مشترک است. از آنجایی‌که اسمارت و مرسدس بنز هر دو از اقمار تحت کنترل دایملر به‌شمار می‌آیند، لذا مهندسی و معماری این مدل نیز توسط کمپانی نامدار مرسدس بنز صورت پذیرفته است. در طراحی نسل جدید فورتو، کمپانی اسمارت از طرح ONE BOX یا تک‌جعبه‌ای نسل پیشین آن گذر کرده و چهره معقولانه‌تر و عامه‌پسندتری را برایش تدارک دیده است. درپوش موتور هم در قیاس با نسخه قبلی، به‌وضوح از قالب صاف‌تر و بزرگ‌تری سود می‌برد که همین امر در جای خود، ایمنی بالاتری را برای عابران پیاده در هنگام تصادفات جاده‌ای فراهم می‌آورد. از طرفی، وجود کاپوت بلندتر، ثبات و پایداری بیشتری را برای این خودروی کوچک در سر پیچ‌ها به ارمغان آورده است.

اما نکته‌ای که در مورد این تازه‌وارد آلمانی قابل توجه بوده، قیمت بالای آن با توجه به ابعاد و مشخصات فنی آن است. اسمارت در حال حاضر با قیمتی حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. لازم به ذکر است که با این میزان بودجه، گزینه‌های بسیار مناسب‌تر و معقول‌تری را پیش رو داشت. حتی اگر فقط به یک خودروی هاچ‌بک فکر می‌کنید، می‌توانید روی گزینه‌های دیگری همچون آلفارومئو میتو یا جولیتای کم‌کارکرد بیشتر تامل کنید. اما اگر به خاص بودن می‌اندیشید، اسمارت گزینه‌ای است که باید برای این تفکر هزینه گزافی را متحمل شوید.‌

فیات ۵۰۰؛ کوچک، زیبا، گران

فیات ۵۰۰

فیات ۵۰۰

یکی از محبوب‌ترین خودروهای سایزکوچک اروپا فیات ۵۰۰ است. این خودروی کم‌مصرف و شیک توانسته است به فروش خوبی در کشورهای اروپایی دست یابد. البته به دلیل طراحی و ابعاد خاص فیات ۵۰۰، طرفداران اصلی فیات ۵۰۰ خانم‌های جوان هستند و کمتر آقایان به سمت خرید فیات ۵۰۰ می‌روند. در ایران فیات ۵۰۰ در بازه قیمتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان قرار دارد. از لحاظ فنی و کیفیت ساخت، فیات ۵۰۰ یک خودروی شهری کامل است ولی نکته‌ای که در مورد خرید فیات ۵۰۰ باید به آن توجه کرد، نبود خدمات پس از فروش و بازار دست‌دوم بسیار ضعیف آن است.

شرکت واردکننده و تولیدکننده محصولات فیات در ایران در ابتدا کار خود را با تولید و واردات ون و مینی‌بوس دوکاتو آغاز کرد. این شرکت در ادامه، تصمیم به واردات خودروهای سواری فیات گرفت و کار خود را با فیات ۵۰۰ آغاز کرد. نکته جالب در مورد شرکت واردکننده فیات آن است که کمتر کسی پیدا می‌شود شناختی نسبت به این شرکت داشته باشد. صاحبان فیات ۵۰۰ هم رضایتی از خدمات ارائه‌شده برای این خودرو ندارند.

نکته اینجاست که عملکرد شرکت واردکننده برای جا انداختن برند فیات کاملا ناامیدکننده بوده و حتی خیلی‌ها از وجود این خودرو در داخل بازارخودروی ایران بی‌اطلاع هستند. با این حال خرید این خودروی کوچک با این قیمت در ایران چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

وبگردی

روی خط خبر

  • دستیار ویژه اقتصادی روحانی: یارانه باید ۱۸هزار تومان می‌بود نه ۴۵هزار
  • ثروتمندترین ورزشکاران جهان معرفی شدند
  • سهامداران در بورس امسال ۲۲ درصد سود کردند
  • نامه وزیر دادگستری ترکیه به آمریکا درباره ایران
  • تلاش اتریش برای لغو تحریم های اروپایی بر ضد روسیه
  • ترامپ برای انتخابات میان‌ دوره‌ای سنا به میدان می‌آید
  • هنرنمایی “همایون شجریان” روی سن تالار کشور/عکس
  • تلاش اسرائیل برای تحریم کنسرت “محسن یگانه” در لس آنجلس/عکس
  • نیمی از کشور وام نگرفته‌اند
  • مستند زنان داعشی
  • خواننده پاپ با گربه روی صحنه رفت
  • سلبریتی علیه سلبریتی/ از ماست که برماست
  • تکذیب جریمه بی‌حجاب‌ها توسط دوربین‌های پلیس
  • شیرینی‌های ممنوعه در کره‌شمالی به خاطر امپریالیسم!
  • تهدید روسیه، بهانه لندن برای تقویت بودجه دفاعی‌اش
  • شیوع پدیده “دم درآوردن” انسانها بر اثر مصرف‌ “محصولات تراریخته” + تصویر
  • قیمت هیوندای آی ۲۰ توسط شرکت کرمان موتور افزایش یافت (آذر ۹۶)
  • “تماس‌های پوتین و ترامپ بی‌فایده است”
  • پرویز مشرف لشکر طیبه و جماعت الدعوه را “وطن‌پرست” خواند
  • ۹۰ درصد درآمد بیمارستان‌های دولتی متکی به بیمه‌ها است
  • روسیه سال آتی میلادی ۱۲ موشک قاره‌پیما آزمایش می‌کند
  • یک ژنرال روس: به اسد در دفع تلاش‌های آمریکا کمک می‌کنیم
  • خشم سفیر رژیم صهیونیستی از قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس
  • تخم‌مرغ دولتی هم ارزانی نیاورد/ وزیر به واردات رضایت داد
  • راهکار شورای شهر برای معضل مگس‌های سفید تهران
  • تب تند افزایش قیمت سیم‌کارت‌های رند در بازار
  • اعتیاد، یکی از مشکلات اصلی در حاشیه نشینی است
  • بیمه ایران پوست می‌اندازد/ از ۵۲۰۰ پست به ۳۹۰۰ رسیدیم
  • یکی از وظایف مدیریت شهری حفظ هویت شهری و تاریخی است
  • روایت تابش از تنش در جلسه علنی امروز مجلس