افزایش فشارها بر مسئول ویژه تحقیقات روسیه در آمریکا با داغ شدن شایعات درباره اخراج وی

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۰۴
    کد خبر :176687

با نزدیک شدن به پایان سال جاری میلادی، شایعاتی در آمریکا رواج یافته که از افزایش فشار «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بر «رابرت مولر» مسئول ویژه تحقیقات ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه و احتمال اخراج وی تا قبل از کریسمس حکایت دارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «هیل» ارگان کنگره آمریکا، «جیکی اسپایسر» نماینده دمکرات از ایالت کالیفرنیا روزجمعه درمصاحبه با شبکه خبری KQED News مستقر در کالیفرنیا از وجود چنین شایعه ای در کپیتال هیل (ساختمان کنگره آمریکا) خبر داد و گفت این تصمیم ترامپ ممکن است در ایام تعطیلات زمستانی کنگره و وقتی نمایندگان در واشنگتن حضور ندارند، اجرایی شود.
دراین گزارش به نقل ازاین عضوکمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا آمده است:ترامپ تلاش می کندتحقیقات این کمیته درباره مداخله (ادعایی) روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا را متوقف کند. این نماینده مجلس به فقدان برنامه ریزی برای مصاحبه های مربوط به تحقیقات مذکور در سال جاری میلادی خبر داد.
در همین ارتباط، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه گزارش داد که کمیته مذکور برای شهادت شاهدان نهایی خود در نیویورک در سال جاری برنامه ریزی کرده است. وی تایید کرد که هنوز برنامه ای برای شهادت افراد جدید در سال 2018 میلادی تدارک دیده نشده است.
اسپایسر گفت:باور دارم که رئیس جمهوری می خواهد همه این تحقیقات منحل و متوقف شوند و به دنبال آن است تا مسئول ویژه این تحقیقات را اخراج کند.
«ادام شیف» نماینده ارشد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا نیز روز جمعه از تلاش نمایندگان ارشد جمهوری خواه این کمیته برای پایان دادن به تحقیقات کمیته مذکور تا پایان سال جاری میلادی ابراز نگرانی کرد.
به نوشته هیل، کاخ سفید از پاسخگویی فوری برای اظهارنظر درباره این مساله به درخواست این رسانه خودداری کرده است.
این گزارش افزود: از زمان انتصاب مولر در مه (اردیبهشت) گذشته چنین شایعاتی وجود داشته است.
«سارا سندرز» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اکتبر (مهر) گذشته گفت: قصد یا طرحی برای هیچ گونه تغییر در خصوص مسئول ویژه تحقیقات روسیه وجود ندارد.
«تای کوب» وکیل ویژه کاخ سفید روز شنبه در مصاحبه با نشریه دیلی کالر شایعات درباره قصد ترامپ برای اخراج مولر را تکذیب کرد و گفت: همان طور که کاخ سفید ماه ها اعلام کرده است موضوع اخراج مسئول ویژه این پرونده مد نظر نیست.
ترامپ در هفته گذشته هیچ اظهارنظر علنی درباره مولر نداشته است اما گمانه زنی دمکرات ها به شکل فزاینده ای نشان می دهد ترامپ راهی را برای منحل کردن تحقیقات روسیه پیدا خواهد کرد.
جمهوری خواهان، دمکرات ها را به افزایش نگرانی ها در این زمینه متهم کرده اند تا توجهات را از افشاگری های جدید درباره پیام های کتبی ضد ترامپ از سوی یک مامور اف بی ای را منحرف کنند.
«پیتر استرزوک» مامور اف بی ای نظارت بر تحقیقات روسیه در آغاز آن را در سال گذشته بر عهده داشت اما وقتی فاش شد که وی پیام هایی را بر ضد ترامپ و با انگیزه سیاسی رد و بدل کرده است از تیم تحقیقات روسیه کنار گذاشته شد.
دمکرات ها می گویند نگران آن هستند که ترامپ از این پیام های کتبی به عنوان بهانه ای برای انحلال تحقیقات مولر استفاده کند که از مه گذشته آغاز شده است.
دیلی کالر نیز خاطرنشان می کند که گمانه زنی درباره اخراج مولر با اظهارات جیکی اسپایسر بالا گرفت.
به نوشته این رسانه، اسپایسر در یک مصاحبه (KQED News) گفت: وقتی ساختمان کنگره را ترک کردم این شایعه مطرح بود که رئیس جمهوری سخنرانی مهمی را در پایان هفته آتی خواهد داشت و در 22 دسامبر (1 دی) و وقتی که ما در خارج از واشنگتن دی سی هستیم رابرت مولر را اخراج خواهد کرد.
اسپایسر از بیان این که چنین شایعه ای را از کجا شنیده است، خودداری کرد.
این شایعات در حالی مطرح است که شبکه خبری سی ان ان روز شنبه گزارش داد که تیم حقوقی ترامپ قراراست این هفته با ملور و تیم بازرسان وی دیدار داشته باشد.
سی ان ان به نقل ازمنابع آگاه ازاین نشست افزود: تیم حقوقی ترامپ این دیدار را فرصتی برای دستیابی به درک روشن تری از اقدامات بعدی در تحقیقات مولر می دانند.
به نوشته این شبکه خبری، با وجودی که وکلای ترامپ قبلا هم با تیم مولر دیدار کرده اند و این دیدارها ممکن است دوباره اتفاق بیفتد ، اما منابع مذکور بر این باورند که نشست هفته آتی اهمیت بیشتری دارد ، زیرا به دنبال پایان یافتن مصاحبه با کارکنان کاخ سفید به درخواست مولر و بعد از ارائه همه اسناد مورد نظر انجام می گیرد.
این گزارش افزود: تیم حقوقی ترامپ که «جان دود» و «جی سکولو» در صدر آن قرار دارند، امیدوارند نشانه هایی را درباره نزدیک شدن به پایان تحقیقات مولر یا دست کم بخشی از آن که به رئیس جمهوری مربوط می شود، کسب کنند. برخی از منابع یاد شده در این زمینه توضیح دادند که هدف، کمک به ترامپ برای خارج شدن از ابهامات مربوط به تحقیقات است.
در حالی که تیم حقوقی ترامپ از احتمال نزدیک شدن به پایان تحقیقات درباره مداخله ادعایی روسیه خبر دادنده اند به تازگی ابعاد جدیدی از اطلاعاتی که مولر از طریق دسترسی به ایمیل های نزدیکان ترامپ کسب کرده فاش شده است.
گزارش ها در این زمینه حکایت دارد که بازپرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا هزاران ایمیل متعلق به تیم انتقال که به دست مسئول ویژه پرونده مداخله روسیه رسیده است، حاوی اطلاعات حساس است.
رسانه های آمریکایی با بیان این که این ایمیل ها مربوط به 12 حساب است، در میان اعضای تیمی که وظیفه انتقال قدرت به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را بر عهده داشته اند رد و بدل شده است، افزود: این ایمیل ها حاوی اطلاعاتی است پیرامون انتصاب های احتمالی، دیدگاه های سناتورهایی که در تایید انتصابات نقش دارند، حدس و گمان ها درباره نقطه ضعف های افراد پیشنهادی ترامپ برای پست های دولتی، راهبردهای رسانه ای و همچنین سیاست گذاری ها در همه موضوعات از جنگ تا مالیات.
به گفته منابعی در تیم انتقال قدرت ترامپ، مولر این محتواها را از طریق «اداره خدمات عمومی» که ارائه دهنده سامانه ایمیل به تیم ترامپ بوده به دست آورده است.
تیم انتقالی ترامپ مدعی است که مولر به طور غیرقانونی به این ایمیل ها دست یافته است.
روزنامه واشنگتن پست در این زمینه گزارش داد:سازمانی که بخشی از تیم انتقالی ترامپ بوده است روز شنبه مدعی شد که رابرت مولر به شکل نامناسبی به مجموعه ای از ایمیل های اعضای آن به عنوان بخشی از تحقیقات درباره نفوذ روسیه در انتخابات سال 2016 و دیگر مسائل دست یافته است.
این سازمان در نامه ای که به محققان کنگره ارائه شده است افزود: ایمیل ها که شامل هزاران صفحه از ارتباطات است به صورت غیرقانونی از سوی اداره خدمات عمومی در اختیار مولر قرار گرفته است.
مولر در این تحقیقات به دنبال ارتکاب هر گونه جرمی به عنوان بخشی از موضوعی است که سازمان های اطلاعاتی آمریکا می گویند مداخله نظام مند روسیه به نفع پیروزی ترامپ بوده است.
ترامپ خود می گوید «هیچ تبانی» ای با روسیه در میان نبوده است.
مولر 30اکتبر (8 آبان)،پل مانافورت رئیس سابق ستاد انتخابات ترامپ و معاون مانافورت را به پولشویی و جرایم دیگر متهم کرد و از سوی یک مشاور عادی ستاد انتخاباتی رئیس جمهوری قول همکاری گرفت. یک ماه بعد، مایکل فلین مشاور امنیت ملی سابق ترامپ به دروغگویی به اف بی آی اقرار کرد و سوگند خورد هر آنچه را در مورد تماس های خود و سایرین با مسکو می داند، در اختیار مولر قرار دهد.
تلاش های مولر در سراسر دوره اعتبار حرفه ای اش به عنوان بازپرس ویژه، بی مشکل نبوده است. یکی از وکلای مدافع ترامپ چند ماه پیش اعلام کرد که رئیس جمهوری ممکن است مولر را اخراج کند، زیرا برخی گفتند که تحقیقات از حکم و اختیارات اولیه فراتر رفته است. ترامپ در همان زمان برخی از اعضای تیم مولر به تعصب متهم کرد. همچنین شورای سردبیری روزنامه وال استریت ژورنال خواستار استعفای مولر شد.
رییس جمهوری آمریکا متهم به مانع تراشی در مسیر تحقیقات در زمینه مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 این کشور است. برخی از نمایندگان همچون «براد شرمن» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا همچنین می گویند اخراج ناگهانی «جیمز کومی» رییس پیشین «اف.بی.آی» به دستور شخص ترامپ مانع از کشف این حقیقت و اجرای عدالت شده است که این از نگاه قانون اساسی ایالات متحده جرم و تخطی به حساب می آید.
نتایج نظرسنجی مشترک خبرگزاری آسوشیتدپرس و سازمان تحقیقات NORC که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که 63 درصد آمریکایی ها فکر می کنند که ترامپ در روند تحقیقات مداخله (ادعایی) روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا و روابط احتمالی بین مسکو و کمپین انتخاباتی اش « مانع تراشی» کرده است.
حال باید دید که آیا اتهامات ترامپ درباره مانع تراشی در اجرای عدالت به استیضاح وی منجر می شود و یا وی با بکار بستن اقداماتی همچون منحل کردن تحقیقات یا اخراج مولر به اتهاماتش درباره اختلال یا مانع تراشی در ادامه تحقیقات، صحه می گذارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید