عراق، بزرگ‌ترین خریدار آدامس ایرانی

    کد خبر :176574

صادرات آدامس در هشت‌ماهه نخست سال جاری از واردات آن پیشی گرفت. طبق آمار منتشرشده گمرک، بیش از‌هزار و ۴۲۳ تن آدامس به کشور وارد شده و این درحالی است که حجم صادرات آدامس ایرانی بیش از دو‌هزار و ۱۴۹ تن بوده است.

به گزارش بازتاب به نقل از آرمان، همچنین با صادرات این حجم آدامس درآمد ۱۱‌میلیون و ۴۹۷‌هزار و ۵۱۹ دلار درآمد ارزی نصیب کشور شده است. آدامس ایرانی در مدت یادشده، به ۲۶کشور جهان صادر شده که در این بین می‌توان به انگلستان، افغانستان، استرالیا، تایوان، ترکمنستان، ساحل‌عاج، هنگ کنگ، هلند، کانادا، عراق و سوئد اشاره کرد. در حالی که عراق در صدر کشورهای خریدار آدامس ایرانی قرار دارد،‌ امارات بزرگ‌ترین فروشنده آدامس به ایران است.

براساس آمار منتشرشده از گمرک،‌ مجموع تجارت خارجی ایران در هشت‌ماهه امسال با هشت‌درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۶۰‌میلیارد و ۹۰۷‌میلیون دلار رسید. همچنین در هشت‌ماهه اول سال‌جاری تشریفات گمرکی 102‌میلیون و 381‌هزار تن کالا در گمرکات کشور تماما به‌صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به‌روش هوشمند انجام شده که از این مقدار 23‌میلیون و 569‌هزار تن سهم واردات و 78‌میلیون و 812‌هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود. مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در مدت یادشده به 60‌میلیارد و 907‌میلیون دلار رسید که این رقم هشت‌درصد بیشتر از مدت مشابه سال 1395 است. مجموع تجارت خارجی ایران در هشت‌ماهه سال گذشته 56‌میلیارد و 421‌میلیون دلار بود. براساس این گزارش،‌ در هشت‌ماهه اول سال‌جاری به‌میزان 32‌میلیارد و 419‌میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 17/52‌درصد افزایش نشان می‌دهد. این رقم در ماه گذشته 14/89درصد بود. عمده‌ترین دلایل افزایش واردات به کالاهای اساسی، قطعات منفصله خودرو، خودرو و کالاهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود. همچنین در مدت یادشده متوسط قیمت کالاهای وارداتی کشورمان به ازای هر تن به یک‌هزار و 361 دلار افزایش یافت که در مقایسه با پارسال 6/80درصد افزایش داشته است. مجموع صادرات غیرنفتی ایران در هشت‌ماهه سال‌جاری به 28‌میلیارد و 488‌میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به‌میزان 1/21‌درصد کاهش داشته است. این رقم در ماه گذشته 2/17‌درصد بود. همچنین متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز در مدت یادشده به 363 دلار رسید که 8/04‌درصد افزایش داشت. در مجموع صادرات کالاهای ایرانی به چین در هشت‌ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 13/51‌درصد افزایش یافته است. در بازار عراق هم عملکرد بهتری داشتیم و رشد 6/51‌درصدی ثبت شد. صادرات غیرنفتی ایران به کره‌جنوبی و افغانستان به‌ترتیب با افزایش 0/28 و 0/12‌درصدی و 0/12 و0/11‌درصدی همراه شد و تنها شاهد افت 0/18 و0/70درصدی صادرات کشورمان به امارات متحده عربی بوده‌ایم.

صادرات آدامس از واردات پیشی گرفت

در هشت‌ماهه نخست امسال اقلام عمده صادراتی کشورمان به‌ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش چهار‌میلیارد و 586‌میلیون دلار، پروپان مایع‌شده به ارزش 897‌میلیون دلار، سایر روغن‌های سبک و فراورده‌ها به جز بنزین با 764‌میلیون دلار، متانول با 752‌میلیون دلار و پلی‌اتیلن گرید فیلم با 750‌میلیون دلار بوده است. اقلام عمده وارداتی نیز در مدت مشابه، به‌ترتیب شامل برنج یک‌میلیارد و شش‌میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش 980‌میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید خودرو سواری با 972‌میلیون دلار، لوبیای سویا با 669‌میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر 1500 تا 2000 سی‌سی به ارزش 643‌میلیون دلار بوده است. در این میان، طبق آمار منتشرشده گمرک، بیش از‌هزار و ۴۲۳ تن آدامس به کشور وارد شده و این درحالی است که حجم صادرات آدامس ایرانی بیش از دو‌هزار و ۱۴۹ تن بوده است. براساس واردات این حجم آدامس در مدت ذکرشده، دو‌میلیون و ۲۷۷‌هزار و ۷۰۸ دلار ارز از کشور خارج شده و ارزش ریالی آن بالغ بر هفت‌میلیارد و ۹۷۱‌میلیون و ۸۱۶‌هزار و ۳۸۶ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. این درحالی است که در هشت‌ماهه نخست سال ۹۶، بیش از دو‌هزار و ۱۴۹ تن آدامس ایرانی به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است. همچنین طبق آمار رسمی گمرک، 4/2میلیون دلار معادل ۱۳۳‌میلیارد ریال آدامس در سال ۹۵ وارد کشور شده است.

درآمد 11‌میلیون دلاری

با صادرات این حجم آدامس در هشت‌ماهه نخست سال جاری درآمد ۱۱‌میلیون و ۴۹۷‌هزار و ۵۱۹ دلار درآمد ارزی نصیب کشور شده است که ارزش ریالی آن بالغ بر ۴۰‌میلیارد و ۷۵‌میلیون و ۴۷۴‌هزار و ۹۷۴ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

عراق؛‌ اولین خریدار آدامس ایرانی

آدامس در هشت‌ماهه نخست سال جاری به ۲۶ کشور جهان صادر شده که در این بین می‌توان به انگلستان، افغانستان، استرالیا، تایوان، ترکمنستان، ساحل‌عاج، هنگ‌کنگ، هلند، کانادا، عراق و سوئد اشاره کرد. در این میان، کشور عراق اولین و بزرگ‌ترین خریدار آدامس ایرانی است که با خریداری بیش از‌ هزار و ۲۶۱ تن آدامس از ایران درآمد شش‌میلیون و ۶۴۵‌هزار و ۲۷۲ دلاری نصیب کشور کرده است. همچنین آمارهای گمرک در سال گذشته نشان می‌دهد که افغان‌ها، عراقی‌ها و چینی‌ها عمده خریداران آدامس ایرانی بوده‌اند که در این بین، از فروردین تا شهریور سال 95، نزدیک به نیمی از آدامس‌های ایرانی (۴۶۱ تن) به ارزش پنج‌میلیارد و ۲۱۸ تن به کشور افغانستان صادر شد. همچنین مشتریان آدامس ایرانی در سال 94 نیز گینه، ‌پاکستان، فدراسیون روسیه، قرقیزستان، افغانستان، عراق و عمان بوده‌اند.

امارات؛ بزرگ‌ترین فروشنده آدامس به ایران

ایران همچنین در هشت‌ماهه نخست سال جاری از ۹کشور آذربایجان، اسپانیا، امارات متحده عربی، ایتالیا، ترکیه، دانمارک، سوئیس، روسیه و هند آدامس وارد کشور کرده است. در بین این کشورها،‌ حجم آدامس وارداتی از امارات متحده عربی بیشتر از سایر کشور‌ها بوده، به‌طوری که در هشت‌ماهه نخست سال جاری، بیش از‌ هزار و ۶۲ تن آدامس به ارزش یک‌میلیون و ۲۶۷‌هزار و ۶۷۸ دلار به کشور وارد شده است.

تعرفه برای آدامس معمولی و بدون‌شکر؟

آدامس معمولی مشمول ردیف 17041010 است که دارای حقوق گمرکی و سود بازرگانی 75‌درصد است (چهار‌درصد حقوق گمرکی و 71‌درصد سود بازرگانی)، چون در گروه 10 قرار دارد، سود بازرگانی آن دو برابر می‌شود. لذا حقوق و عوارض گمرکی آدامس 146‌درصد ارزش است و هشت‌درصد نیز مالیات ارزش افزوده دارد.

قاچاق امان تولید داخل را بریده

بازار آدامس نیز در ایران از قاچاق در امان نمانده؛ واردات رسمی این محصول‌ هزار و 423 تن است،‌ برآوردهای صورت‌گرفته، ارزش بازار آدامس ایران را بالای چندصد‌میلیارد تومان تخمین می‌زنند که این خود دال بر رونق بالای بازار آدامس قاچاقی است. فعالان این حوزه اعلام می‌کنند که در حال حاضر بازار آدامس کشور به دو بخش آدامس‌های قندی و غیرقندی تقسیم شده که در بخش قندی، سهم تولید داخل 70‌درصد و در بخش غیرقندی 50‌درصد است. همچنین مصرف روزانه آدامس در کشور 15 تن تخمین زده شده است که در این میان، قاچاق گسترده این محصول باعث شده تولید با معضلات جدی مواجه شود. طبق برخی گفته‌ها،‌ سالانه حجم بسیار زیادی آدامس از ترکیه و از طریق مرزهای استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی وارد کشور می‌شود و قیمت این آدامس‌ها نیز بسیار نازل است و همین امر شرایط را برای آدامس‌های تولید داخل سخت می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید