جدیدترین اخبار
۲۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۵ اجتماعی کد خبر :176514

ساعتی ۱۱.۵ میلیون تومان برای رفع بوی اطراف فرودگاه امام!

ویترین زشتی که سالهاست از کشورمان پیش روی گردشگران خارجی قرار داده‌ایم، قرار است رفع شود. آن هم با هزینه‌ای بسیار گزاف و در حالی که هنوز کلیت ماجرا حاوی ابهامات فراوانی‌ست!

به گزارش تابناک، بوی بسیار تند و زننده، از نوع نامطبوع و مهوع؛ این نخستین چیزی است که گردشگران خارجی در مسیر فرودگاه امام(ره) به تهران با آن مواجه می‌شوند. وضعیتی که اگر بگوییم برای خودمان تا حد زیادی پذیرفته شده است، سخنی به اغراق نگفته‌ایم چراکه اگر غیر از این بود، طی سالهای متمادی دست کم یکبار خواستار رفع این بو از مقامات شده بودیم.

وضعیتی که جمعیت بزرگی از مردم کشورمان با آن مواجه شده‌اند؛ چه آنهایی که راهشان به سمت فرودگاه بین المللی واقع در جنوب تهران افتاده که قرار است به برکت آن، هاب هوایی منطقه شویم و چه انبوه مسافران اتوبان تهران-قم که از این مسیر برای تردد میان پایتخت و بسیاری از شهرهای مرکزی و جنوبی کشور استفاده کرده‌اند.

بوی زننده و غیرقابل تحملی که در مسافت طولانی از مسیر به مشام می‌رسد و آدمیزاد توان نفس نکشیدن برای عبور آن را ندارد که اگر داشت، بزرگترین حبس نفس جمعی در جهان به نام مان به ثبت رسیده بود و کاندیدای بی رقیب ثبت این عنوان در کتاب رکوردهای جهانی گینس بودیم.

اما علت این بوی نامطبوع چیست؟ این بزرگترین سوالی است که می‌توان در این خصوص پرسید و از مشخص نشدن پاسخ آن، متعجب شد. سوالی که دو سال پیش مدیرکل محیط زیست استان تهران در پاسخ به آن، پاسخی داد که در نوع خود بسیار عجیب بود، اما در نهایت، مشخص نمی‌کرد که چرا مسیر چندین کیلومتری مابین عوارضی اتوبان تهران-قم تا فرودگاه، تا این اندازه بودار و مهوع است.

آن روز حیدرزاده گفت: «پیش‌تر گفته شده بود منشأ این بو گاوداری‌های فعال در این محدوده هستند. ما از این گاوداری‌ها بازدید کردیم و حتی فعالیت چند گاوداری را متوقف کردیم اما بوی بد هنوز ادامه داشت. بعد گفتند ممکن است منشأ این بوی بد رودخانه‌ای باشد که اتفاقا فاضلاب مراکز صنعتی این منطقه به آن سرازیر می‌شود. به‌همین‌دلیل پس از بررسی به صنایعی برخوردیم که صنایع آلوده و شیمیایی خود را به این رودخانه سرازیر می‌کردند. متأسفانه پس از پلمپ‌شدن این مجموعه‌های صنعتی متخلف باز هم این بوی بد ادامه داشت. احتمالا این بوی بد تلفیقی از چند منشأ با هم است که اتفاقا ماندگاری بالایی هم دارد. پیگیری‌های ما بیش از شش ماه است که ادامه دارد و در این مدت به دنبال منشأ این بوی بد هستیم اما هنوز نتوانسته‌ایم آن را پیدا کنیم.»

بدین ترتیب مشخص شد که بوی بدی که در آن جغرافیای خاص نفس کشیدن را دشوار می‌کند، سر منشا خیرهایی هم واقع شده اما هنوز منشا آن پیدا نیست. بویی که به برکتش چند گاوداری آلاینده تعطیل شده، جلوی سرازیر کردن فاضلاب های صنعتی به رودخانه گرفته شده و در کل، توجه محیط زیست استان را به بخشی از استان معطوف کرده اما کماکان جاری است تا کم کاری ها و قانون شکنی های بیشتری را یادآور شود.

این در حالی است که به باور برخی کارشناسان، منشا این بوی مهوع، دفن زباله‌های تهران در کهریزک، چند کیلومتر آن سوتر از مسیر فرودگاه است. باوری که بر اساس آن، این بو از فرورفتن شیرابه‌های بسیار آسیب زا به زمین به مرور زمان به وجود آمده و لاجرم رفع آن نیز به سادگی و در زمان کوتاه ممکن نخواهد بود.

اظهارنظرهای مختلفی که چیزی بیشتر از حدس و گمان نیستند و از این رو، به پیچیدن نسخه‌ای برای رفع این بو منجر نمی‌شود. اما مگر می‌شود این بوی نامطبوع را ندید گرفت و برای رفع این آفت که به مسیر ورود اغلب گردشگران خارجی به ایران سنجاق شده، اقدامی صورت نداد؟ این سوالی است که ظاهرا دولت مردان برایش پاسخ گرانی داده‌اند.

پاسخی که در قالب یک ردیف بودجه ذیل «جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه» در لایحه بودجه سال ۹۷، با اعتبار یک هزار میلیارد ریال گنجانده شده است. به عبارتی ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع بوی نامساعد[؟!] اطراف فرودگاه امام خمینی(ره)، آن هم در شرایطی که هنوز منشا این بو مشخص نشده و به همین قرینه، نسخه رفع بو نامشخص و هزینه های مرتب بر آن، نامعلوم است.

ابهاماتی کلیدی که بی توجه به آنها، قرار است روزانه مبلغی بالغ بر ۲۷۰ میلیون تومان در مسیر رفع بو از مسیر فرودگاه هزینه شود؛ مبلغی که تقسیم آن بر ۲۴ ساعتِ شبانه روز، به عدد بیش از ۱۱ میلیون تومان برای هر ساعت می‌رسیم که به نظر برای استخدام جمعیتی بزرگ و گشتن وجب به وجب زمین‌های اطراف فرودگاه برای یافتن منشا بود کافی باشد، اما اینکه چگونه و به دست چه کسی قرار است به رفع بو منجر شود، سوالی است که پاسخ دادن به آن را می‌بایست به آینده موکول کرد.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • حفظ محیط زیست و کاهش بیماری با حذف رسید کاغذی خرید
  • مدیریت ریسک، هدف اصلی ابزار آتی سهام
  • سرنوشت فیلم‌های روی پرده در ایام جشنواره فجر
  • ادامه پیگیری‌ها برای آزادی خبرنگار پرس تی وی
  • بررسی تاخیر ساخت پاساژ پلاسکو در «تهران ۲۰»
  • کارگران هم بالاخره سبد کالا گرفتند
  • آمریکا: “مرضیه هاشمی” متهم نیست و به زودی آزاد می شود
  • دهمین شنبه اعتراضات در فرانسه
  • دیپلمات‌های اروپایی به وزارت خارجه آمدند، اما عراقچی حتی اجازه نداد حرف بزنند، گفت: دیدار تمام است و در را بست
  • آیت الله نوری همدانی: بر اساس آیات قرآن با کسانی که ظالم هستند نباید پیمان بست؛ در برجام دیدیم که چه کردند
  • آیت الله مکارم: در گذشته تریبون ها در اختیار امامان جمعه و خطبای مساجد بود، اما امروز فضای مجازی برای افراد بی مایه هم تریبون درست کرده
  • ترامپ: در مرز مکزیک، سجاده نماز پیدا شده
  • توکلی: روز چهارشنبه، برای بررسی «پالرمو» جلسه فوق‌العاده تشکیل خواهد شد
  • دستاورد پمپئو از دوره گردی در خاورمیانه؛ تقریبا هیچ
  • تاسیس ارتش اروپایی همچنان ضرورت دارد
  • رایزنی حریری و ابوالغیط درباره تحولات جهان عرب
  • خداحافظی کارگردان «داستان اسباب بازی ۳» با دنیای انیمیشن
  • اعلام قیمت بلیت‌های جشنواره فیلم فجر
  • شورایی‌ها به غنی سازی اوقات فراغت شهروندان رأی ندادند
  • افشاگری نماینده مسلمان کنگره آمریکا درباره دروغگویی ترامپ
  • احتمال بایکوت کنفرانس ضد ایرانی ورشو از سوی اروپا
  • سایت راداربومی«بیرک» افتتاح شد
  • وزیر صمت به خودروسازان برای عمل به تعهدات فروش اولتیماتوم داد
  • منشا بوی نامطبوع تهران پیدا نشد
  • مستندساز نامزد جایزه اسکار درگذشت
  • آغاز واریز «بسته حمایتی» به حساب بیمه شدگان تامین اجتماعی/ رقم واریزی بنابر بُعد خانوارها
  • شرایط ثبت نام فرهنگیان برای کاندیداتوری‌ در شورای عالی آموزش و پرورش
  • انتقال ۱۱۰۰ میلیارد تومان از معوقات فرهنگیان به سال ۹۸
  • بمب با ۶میلیارد فروش، صدرنشین اکران سینما
  • تعطیلی یه روزه سینماها درسراسر کشور
  • Ad