آغاز «نوروز» میراث فرهنگی ایران

    کد خبر :17636

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به رقم خوردن نوروز میراث فرهنگی ایران از تجهیز پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی ایران به تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاه‌های مرمت خبر داد.

محمدحسن طالبیان در مراسم راه‌اندازی رسمی کارگاه مرمت میراث‌جهانی کاخ گلستان اظهار داشت: همه پایگاه‌های میراث جهانی کشور باید همانند پایگاه جهانی کاخ گلستان به تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاه‌های مرمت مجهز شوند تا هم بتوانند نیازهای مرمتی خود را پاسخ دهند و همچنین به مرمت و انجام کارهای آزمایشگاهی دیگر پایگاه‌های میراث فرهنگی نیز بپردازند.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: هم اکنون پایگاه‌های جهانی تخت جمشید، پاسارگاد و چغازنبیل به آزمایشگاه مرمت مجهز شدند.

طالبیان تصریح کرد: تجهیز کارگاه‌های مرمت و تجهیزات آزمایشگاهی پایگاه جهانی کاخ گلستان با مشارکت و همکاری سازمان میراث فرهنگی و معاونت فناوری ریاست جمهوری محقق شده است.

وی همچنین با اشاره به رایزنی برای باز کردن مسیر جدید در محوطه کاخ گلستان درباره کارگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی کاخ گلستان گفت: باید این پایگاه جهانی در زمینه راه‌اندازی تجهیزات آزمایشگاهی برای پایگاه‌های دیگر یک الگو درآید.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی درباره پایگاه میراث فرهنگی توس و آرامگاه فردوسی نیز از رفع مشکلات اطراف آرامگاه فردوسی با اختصاص اعتبارات؛ ابراز امیدواری کرد تا حداقل با تخصیص این بودجه مرحله نخست این اقدامات صورت پذیرد.

طالبیان با اشاره به فرارسیدن روز جهانی موزه‌ها (28 اردیبهشت) و برگزاری هفته میراث فرهنگی (25 تا 31 اردیبهشت) عنوان کرد: با فرارسیدن هفته میراث فرهنگی به نوعی نوروز و سال جدید میراث فرهنگی ایران نیز رقم می‌خورد.

همچنین محمدحسین سجادی‌‌نیری – دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم، نیز در بخش دیگری از این مراسم به افتتاح آزمایشگاه مرمت آثار، سیستم الکترونیکی حوضخانه و مجموعه اقداماتی که در فاز نخست محقق شده اشاره کرد و افزود: این اتفاق ثمره همکاری تنگاتنگ دو نهاد است. امیدواریم این نوع همکاری‌ها الگویی برای سایر نهادها شود تا از این طریق یک اقدام فناورانه انجام دهند و موفقیتی کسب کنند.

وی اضافه کرد: فاز نخست ارتقای فناورانه کاخ گلستان آغاز یک فرایند فناورانه است. متأسفانه در سال‌های گذشته حوزه نوآوری و خلاقیت مورد بی‌مهری قرار گرفته بود؛ این در حالی است که ما در حوزه‌های مختلف توانمندهای بسیاری داریم و لازم است که در عرصه جدید با خلاقیت و نوآوری اتفاق مهمی در اقتصاد رقم بزنیم، زیرا نگاه‌های فناورانه و رویکرد جدید کمک می‌کند که این کشور سربلندتر از گذشته در عرصه‌های جهانی قدم بردارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید