واکنش سازمان لیگ و مدیر ایفمارک به شایعه لغو بازی‌ها به خاطر آلودگی هوا؛ بازی ها برگزار می شود

  • ورزشی
  • یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ ۱۰:۵۳
    کد خبر :176308

رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ حرفه‌ای گفت: آلودگی هوای تهران به حد غیر مجاز نرسیده و به همین دلیل بازی‌ها برگزار می‌شود.

آلودگی هوا و همچنین تعطیلی مدارس ابتدایی تهران باعث شد تا گروه‌های متخصص پزشکی به مردم هشدار بدهند در فضای باز ورزش نکرده و ترجیحا در روزهای آلودگی هوا بیشتر در محیط سرپوشیده تمرین کنند.

از طرفی مسابقات جام حذفی در مرحله یک چهارم نهایی فردا و پس فردا در تهران برگزار می‌شود و این سوال به وجود می‌آید که آیا برگزاری این مسابقات خطری برای بازیکنان در زمین مسابقه دارد یا خیر.

خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس به همین دلیل با زهره هراتیان رئیس مرکز پزشکی ایفمارک تماس گرفت که وی در این باره گفت: فیفا و AFC دستورالعملی کاملا مجزا و مشخصی در مورد آلودگی هوا دارند که فدراسیون‌‌های عضو و کشورهایی که با آلودگی هوا مواجه هستند از این دستورالعمل می‌توانند استفاده کنند که دچار سردرگمی نشوند و از این دستورالعمل پیگیری کنند.

در دستورالعمل فیفا آمده است:

فیفا و AFC دستورالعمل و مکانیزم کاملا مشخصی جهت حفظ سلامت بازیکنان در مکان های آلوده ندارند.مطالعه علمی نیز در مورد فوتبال و آلودگی هوا تاکنون صورت نگرفته است.با وجود همه این کاستی ها شهرهایی در آسیا دچار معضل آلودگی هوا هستند و این باعث نگرانی فدراسیون های عضو شده است. از طرفی تعطیلی مسابقات نیز باعث ایجاد هزینه های هنگفت مانند هزینه های حق پخش و تبلیغات، هزینه کنسل شدن بلیط بازیکنان و برنامه ریزی مجدد مسابقات برای فدراسیون های عضو می شود.
مواجهه با آلودگی هوا باعث ایجاد مشکلات چشمی ، سرفه های خشک ، عطسه ، خشکی گلو، آسم و واکنش های حساسیتی می شود. در حین مسابقه فوتبال حجم هوای دمی تقریبا ۵ برابر حالت عادی می شود ( بیش از ۲۵-۳۰ لیتر بر دقیقه ). این در حالی است که اثرات کوتاه مدت و بلند مدت آلودگی هوا بر روی سلامت بازیکنان هنوز مشخص نشده است. شاخص آلودگی هوا PSI در کشورهای مختلف فرق می کند .حتی در شهرهای بزرگی مانند تهران منطقه به منطقه این شاخص تغییر می کند.
دستورالعمل :
الف – شاخص آلودگی هوای منطقه بازی دو ساعت قبل و یک ساعت قبل از مسابقه می بایست چک شوند . البته باید پیش بینی آلودگی هوای ۲۴ ساعته را هم مدنظر داشت.
ب- فاکتورهایی مانند وزش باد و بارش باران را نیز باید مدنظر داشت.
ج – شاخص آلودگی هوای منطقه استادیوم باید مدنظر جهت تصمیم گیری قرار گیرد.
تمهیدات پزشکی در هوای ناسالم :
الف – تیم اورژانس دوره دیده در محل آماده باشد.
ب- تسهیل دسترسی ساده به پزشک متخصص ریه در مواقع اورژانس.
ج – افزایش تعداد پرسنل پزشکی.
وظایف تیم ها در شرایط آلودگی هوا:
الف – بازیکنان باید مایعات کافی بنوشند.
ب- معاینات دقیق بازیکنان و بررسی آسم ، آسم ناشی از ورزش و حساسیت های خاص از قبل از مسابقات انجام شود.
ج – مراقبت از بازیکنان در حین بازی
روش های پیشگیری:
الف – نوشیدن مناسب معاینات
ب- تزریق واکسن آنفولانزا
شرایط کنسل شدن بازی:
در صورتی که شاخص آلودگی هوا PSI بالای ۲۰۰ باشد ، مسابقه کنسل می شود. البته این تصمیم توسط داور بازی و با مشورت نماینده ، ناظر مسابقه و پزشک مسابقه گرفته می شود.

سعید فتاحی مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر نیز در این باره به خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس گفت: من هر روز از طریق سایت شرایط آب و هوا و همچنین آلودگی را چک می‌کنم و امروز هم این کار را انجام دادم. اگر چه هوای تهران آلوده است اما طبق قوانین فیفا آلودگی هوای تهران به حد غیر مجاز نرسیده است. غلظت آلاینده در تهران امروز به مرز بالای ۱۲۰ رسیده اما طبق قوانین فیفا تنها در شرایطی از برگزاری مسابقات جلوگیری می‌شود که غلظت آلاینده‌ها به عدد 200 برسد. در صورتی که شاخص آلودگی هوا PSI بالای ۲۰۰ باشد ، مسابقه کنسل می شود. البته این تصمیم توسط داور بازی و با مشورت نماینده ، ناظر مسابقه و پزشک مسابقه گرفته می شود.

به گزارش فارس، با این شرایط به نظر می‌رسد دیدار های روز دوشنبه و سه شنبه در جام حذفی در تهران برگزار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید