صوفی: روحانی باید برای ترمیم جایگاه خود تلاش کند

    کد خبر :176109

وزیر دولت و دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، به برخی فرایندهای رفتاری اصلاح‌طلبان در سال 96 و راهبرد آنها برای سال 1400 پرداخت.
علی صوفی وزیر دولت اصلاحات به برخی فرایندهای رفتاری اصلاح‌طلبان در سال 96 و راهبرد آنها برای سال 1400 پرداخت.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات تأکید کرد: هرگونه تصمیم‌گیری در رابطه با انتخابات 1400 یعنی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باید به تصمیم و تصویب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برسد و پس از تصویب رسیمت پیدا می‌کند.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات حفظ هویت، حفظ اجماع و مقید بودن به ساز و کارهای تشکیلاتی را سه اصل اصلاح‌طلبان برای تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی عنوان و تأکید کرد: اگر بخواهیم حفظ هویت را در نظر بگیریم مانعی برای ما ایجاد نمی‌کند که با یک اصولگرا ائتلاف کنیم اما اگر بخواهند که این حمایت فراتر از ائتلاف باشد قطعاً جامعه اصلاح‌طلبی را با یک چالش بزرگ رو به رو خواهد کرد.

صوفی ادامه داد: اینکه بدون هیچ ائتلافی بخواهیم از یک اصولگرا حمایت کنیم و از حامیان مردمی خود بخواهیم که گزینه‌ای با سابقه اصولگرایی رای دهند معقولانه نیست؛ چراکه موضوع ائتلاف، امروز در بیشتر کشورهای دنیا، یک اصل پذیرفته شده است.

به اعتقاد وی نقص حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی این بوده که آنها با رئیس دولت اعتدال وارد ائتلاف نشدند. البته انتخابات سال 92 جنبه سلبی داشت نه ایجابی.

وزیر دولت اصلاحات در همین زمینه به توضیحات بیشتری پرداخت و تصریح کرد: مثلاً ما برای سال 92 معتقد بودیم که نباید آن 8 سال دولت آقای احمدی‌نژاد تکرار می‌شد و برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز بر این باور بودیم که تندروها در پارلمان حضور نداشته باشند و در انتخابات سال 96 نیز باز از آقای روحانی حمایت کردیم اما آقای جهانگیری نیز به عنوان یک کاندیدای اصلاح‌طلب تمام قد در کنار دولت و آقای روحانی ایستاد.

صوفی می‌گوید که معلوم نیست اصلاح‌طلبان برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یعنی 1400 بتوانند کاندیدای اصلاح‌طلب معرفی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به این اعتقاد دارید که شما با حمایت‌تان از حسن روحانی عارف را در سال 92 و جهانگیری را در سال 96 سوزاندید،‌گفت: گزینه هایی مثل عارف و جهانگیری از این حیث اهمیت پیدا کرده‌اند که توانستن از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند.

رئیس ستاد اصلاح‌طلبان در تهران برای دهمین دوره انتخابات مجلس، توضیح داد: اگر بخواهیم بدون درنظر گرفتن متغییر تعیین کننده و غیرقابل کنترل فیلتر شورای نگهبان نامزدی را از جریان اصلاحات به مردم معرفی کنیم باید بگویم که اصلاح‌طلبان کاندیدای شایسته بسیاری در مشت خود دارند؛ اما باید سراغ کاندیدایی برویم که مورد تایید شورای نگهبان قرار می‌گیرد و این بسته به شرایط دارد.

وی درمورد وضعیت جهانگیری در هسته تصمیم‌‌گیری دولت نیز گفت: آقای جهانگیری قبل از انتخابات با آقای جهانگیری بعد از انتخابات سال 96 قطعا دارای شرایط متفاوتی است و امروز گرایش حاکم در دولت روحانی اصولگرایانه است بنابراین فردی که خود را در انتخابات اصلاح‌طلب معرفی کرده تحت حب و بغض این گرایش به طور طبیعی قرار می‌گرفت.

عضو سابق شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرد: پس از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری (96) حساسیت‌ها نسبت به آقای جهانگیری بیشتر شده و دولت هم درباره آقای جهانگیری احتیاط می‌کند.

صوفی با اعلام این خبر که جهانگیری با عنوان یک کاندیدای اصلاح‌طلب برای انتخابات 1400 مطرح است گفت: اگر آقای روحانی سال 96 کاندیدا نمی‌شد این همه هزینه را مجبور نبود بپردازد و حساسیت‌ها به خود را پررنگ تر کند؛ بنابراین وی باید برای ترمیم جایگاه خود که تضیعف شده تلاش مضاف انجام دهد.

وی تأکید کرد: ما امیدواریم برای مجلس آینده یعنی انتخابات سال 96 شورای نگهبان فضا را کمی مساعدتر کند و اقای عارف و فراکسیون امید در این زمینه در حال تلاش هستند.

به گزارش  فارس، وزیر دولت اصلاحات تأکید کرد: پیام اصلاح‌طلبان به آقای کدخدایی در جریان تعیین حقوقدانان شورای نگهبان به همین منظور بود. چراکه آقای کدخدایی نیز وعده داده که تغییراتی را به وجود خواهد آورد؛ بنابراین این امید وجود دارد که این متغیرها کمی کنترل شود و باعث راحت‌ شدن تصمیم‌گیری‌ها باشد.

صوفی افزود: فیلتر شورای نگهبان مانعی است که باعث می‌شود ما نتوانیم کاندیدای حداکثری را به میدان بیاوریم و نبود کاندیدای حداکثری انتخابات را از مفهوم ذاتی خود دور می‌کند. به عبارتی باعث می‌شود لیستی را برای مجلس ببندیم که علی‌رغم ایده‌ها و برنامه‌های اصلاح‌طلبانه این مسائل مهم توسط نمایندگان منتخب به فراموشی سپرده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید