ابهام در جزیره: فضای کسب‌و‌کار در بریتانیا پس از برگزیت

    کد خبر :175747

بر اساس نظرسنجی‌ها، از هر ۱۰ شرکت بین‌المللی در بریتانیا، تنها صاحب یک شرکت تاثیر جدایی از اتحادیه اروپا بر کسب‌وکار خود را مثبت دانسته‌ است. اگرچه بیشترین آسیب پس از برگزیت متوجه واردکنندگان بوده است، اما صادرکنندگان هم با چالش‌هایی مواجه بوده‌‌اند.

الهام میرمحمدی: اگرچه دولت بریتانیا در دور اول مذاکرات با اتحادیه اروپا به توافق رسیده است، اما واردکنندگان و صادرکنندگان بریتانیایی در مورد چشم‌انداز کسب‌وکار خود پس از برگزیت چندان خوش‌بین نیستند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بیزنس‌اینسایدر، بر اساس نظرسنجی‌ها، ۳۷ درصد از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بین‌المللی معتقدند، با خروج از اتحادیه اروپا متضرر می‌شوند. در حالی که تنها ۱۱ درصد بر این باورند، تا ۳ سال آینده برگزیت تاثیر مثبتی بر کسب‌وکارشان خواهد داشت.

همچنین ۳۶ درصد معتقدند از زمان برگزاری همه‌پرسی تاکنون کسب‌وکارشان دچار آسیب شده است.

نمودار زیر ارزیابی صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را از تاثیر برگزیت نشان می‌دهد:

لازم به ذکر است، این نظرسنجی در میان ۵۰۰ کسب‌وکار کوچک و متوسط انجام شده که حجم معاملات آنها تا ۲۵ میلیون پوند بوده است.

در حالی که واردکنندگان به دلیل کاهش ارزش پوند به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، عدم قطعیت، کاهش اعتماد مصرف‌کننده و نوسانات ارز بر کسب‌وکار صادرکنندگان هم موثر بوده است.

از آنجا که کسب‌وکارها به شدت متکی به دسترسی به مشتریان، تامین‌کنندگان و نیروی کار است، پیشرفت مذاکرات بریتانیا با اتحادیه اروپا و ورود به مرحله بعدی بسیار حیاتی است.

در دور اول مذاکرات، بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر مسائل کلیدی از جمله مرز ایرلند شمالی و جنوبی و حقوق شهروندان به توافق رسیدند.

اختلاف نظر بر سر مرز ایرلند شمالی و جنوبی از موانع توافق بود، اما ترزا می اعلام کرد توافق با اتحادیه اروپا که به درگیری میان طرف‌های درگیر در ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند پایان داد، پابرجا خواهد بود و پست مرزی میان دو کشور وجود نخواهد داشت.

ترزا می همچنین گفته است، شهروندان اتحادیه اروپا در بریتانیا همانند گذشته می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند.

دور دوم مذاکرات درباره مسائل تجاری بریتانیا و اتحادیه اروپا خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید