بطحایی: بیسوادی در مناطق مرزی، شاه‌بیت معضلات جامعه است

    کد خبر :175740

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معضل بیسوادی در مناطق مرزی، شاه‌بیت معضلات در جامعه است، گفت: باید بتوانیم بیسوادی را تا آنجایی که ممکن است به خصوص در مناطق مرزی که در معرض هجمه‌های فرهنگی آن سوی مرزها هستند، کاهش دهیم و در این زمینه مجدانه حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در جلسه شورای آموزش و پرورش و شورای سیاست گذاری و هماهنگی مناطق مرزی استان خوزستان که امروز، 25 آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: همکاران من در خوزستان علی رغم شرایط سخت آب و هوایی و نامساعد بودن زیرساخت های آموزشی، همچنان پرچم تعلیم و تربیت را در این استان بالا نگاه داشته‌اند و به همت آن ها و لطف خدا نشانه‌های بسیار خوبی در آموزش و پرورش استان خوزستان به دست آمده است.

وی افزود: خوزستان سهم بزرگی را در تمدن ایران اسلامی به خود اختصاص داده است و محور بسیاری از تحولات در حوزه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور بوده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش دروازه ورود به جامعه مطلوب و پل عبور از موانع و مشکلات و رسیدن به عاقبت بخیری و رستگاری در دنیا و آخرت است. اگر بخواهیم فردایی داشته باشیم که در آن اخلاق حاکم باشد، ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی وجود نداشته باشد و کلانتری ها، بیمارستان ها و دادگستری ها خلوت بشوند، باید به آموزش و پرورش توجه شود.

بطحایی عنوان کرد: امروز آموزش و پرورش درگیر مسایلی است که این مسایل جزو مسایل مزمن آموزش و پرورش است. اگر تحول و تغییری را در روش اداره آموزش و پرورش ایجاد نکنیم، حتما 20 سال آینده باز از چنین مسایلی مانند کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی و … صحبت خواهند کرد.

وی ادامه داد: باید حلقه مشکلات آموزش و پرورش شکسته شود و شکستن این حلقه فقط با تغییر و تحول محتوا و روش آموزش و پرورش رخ خواهد داد. روش اداره آموزش و پرورش امروز همان روش اداره 50 سال گذشته است، در حالی که پیچیدگی‌های جامعه امروز اقتضا می‌کند که ما با جرات و جسارت بیشتری به سمت تحول در آموزش و پرورش برویم و این تحول را دامن بزنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از روش‌هایی که می‌تواند به این تحول سرعت ببخشد، کاهش تمرکز و تفویض اختیار است. آموزش و پرورش به دلایل سنتی که وجود دارد، بسیار متمرکز اداره می‌شود. شوراهای آموزش و پرورش یکی از مهمترین و مترقی‌ترین روش‌هایی است که اجازه می‌دهد این دایره بسته و سیکل معیوبی که دائما آموزش و پرورش را در حلقه دور خود می‌چرخاند، شکسته شود.

بطحایی اظهار کرد: این شوراها به ما کمک می‌کنند تا در 20 سال آینده هنگامی که مدیران در جلسات می‌نشینند، به جای آنکه از مقدماتی‌ترین مسائل آموزش و پرورش مانند تجهیزات و فضاهای آموزشی صحبت کنند، وزیر آموزش وقت را درباره کیفیت به چالش بکشند. برای رسیدن به این نقطه چاره‌ای نیست که مسئولان و تمام مدیران دولتی کشور اراده کنند تا این سیکل بسته با تحول شکسته شود.

وی گفت: قانون شوراهای آموزش و پرورش در سال 72 به تصویب رسید و امروز بعد از گذشت سال‌ها هنگامی که این قانون را مطالعه می‌کنیم، ظرفیت‌های بسیار خوبی را در شوراهای آموزش و پرورش مشاهده می‌کنیم ولی ما دولتی‌ها هیچ گاه اجازه ندادیم تا شورای آموزش و پرورش به صورت جدی وارد انجام وظایف خود شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شوراهای آموزش و پرورش می‌توانند یک گام جدی برای تغییر در آموزش و پرورش و رسیدن به رستگاری آموزش و پرورش بردارند. بخشی از تحقق این مسأله به ما بازمی‌گردد تا در وزارتخانه چشم خود را بر اختیارات این شورا نبندیم و اجازه دهیم شوراهای آموزش و پرورش، خود بنا به مسائل و مقتضیات منطقه تصمیم‌گیری کنند و به موازات آن باید منابع نیز در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

بطحایی با اشاره به اینکه برای سال آینده بودجه آموزش و پرورش استانی شد، گفت: همچنین یک حکم دیگر که امیدواریم به تصویب نمایندگان نیز برسد، در بودجه در نظر گرفته شده که همه منابع و درآمدهای آموزش و پرورش، اختصاصی تلقی شود. این مسائل ابزارهایی هستند که به شوراهای آموزش و پرورش این اجازه را می‌دهند که با استفاده از سرمایه‌هایی که در اختیار دارند، تمام مسائل و مشکلات خود را به صورت منطقه‌ای حل کنند.

وی با اشاره به شورای آموزش و پرورش مناطق مرزی عنوان کرد: در استان خوزستان 11 منطقه مرزی داریم و این مناطق در مهجوریت و مظلومیت به سر می‌برند. در این زمینه باید دو اشکال عمده را برای سال 97 هدفگذاری کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معضل بیسوادی در مناطق مرزی شاه‌بیت معضلات در جامعه است، عنوان کرد: باید بتوانیم بیسوادی را تا آنجایی که ممکن است به خصوص در مناطق مرزی که در معرض هجمه‌های فرهنگی آن سوی مرزها هستند، کاهش دهیم و در این زمینه مجدانه حرکت کنیم.

بطحایی بیان کرد: برای شروع این کار،‌ بچه‌های شش ساله که وارد مدرسه نمی‌شوند، باید با همتی که انجام می‌گیرد در مدرسه حضور پیدا کنند. به کمک معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری، می‌توانیم زمینه‌های اشتغال پایه را در مناطق مرزی فراهم کنیم و فراهم کردن این کار اعتبارات و هزینه‌های سنگینی را به وزارتخانه آموزش و پرورش تحمیل نخواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: با همکاری معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری، امیدوارم بتوانیم یک طرح عملیاتی فراتر از سخنرانی و شعار برای توسعه اشتغال در مناطق مرزی و مناطق محروم به خصوص در 11 منطقه مرزی استان خوزستان راه‌اندازی کنیم.

بطحایی در خصوص استخدام نیروی انسانی در آموزش و پرورش، گفت: حتما یک سهمیه ویژه علاوه بر سهمیه‌ای که بر اساس تقسیم‌بندی و شاخص‌هایی که در استان خوزستان توزیع می‌شود، اختصاص خواهیم داد تا بتوانیم در فرصت کوتاه‌تری عقب‌افتادگی نیروی انسانی را در استان خوزستان جبران کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص بحث زائرسرای فرهنگیان استان خوزستان در مشهد، عنوان کرد: زمینی که برای زائرسرای فرهنگیان خوزستان در مشهد در سال‌های گذشته در نظر گرفته شده بود، از نظر موقعیت جغرافیایی، زمینی مناسب برای زائرسرا نیست. قول خواهم داد که زمین مناسبی را در نزدیکی حرم در یک یا دو ماه آینده با همکاری آموزش و پرورش استان خوزستان آماده کنیم و امیدوارم تا در روز 22 بهمن‌ماه کلنگ آن را بر زمین بزنیم.

بطحایی تصریح کرد: یک مجموعه ورزشی در شهر اهواز، مدت‌ها است که نیمه کاره مانده است و این پروژه طبق برآوردی که استان انجام داده است، اعتباری حدود پنج میلیارد تومان برای اتمام نیاز دارد. در این زمینه قرار است تا 50 درصد این مبلغ از سوی استان خوزستان تأمین شود. همچنین 50 درصد دیگر از سوی وزارتخانه تأمین خواهد شد تا این مجموعه ورزشی افتتاح شود.

وی با بیان اینکه باید زمینه‌های تشویق همکاران فرهنگی در استان خوزستان فراهم شود تا از مهاجرت به شهرهای دیگر پرهیز کنند، خاطرنشان‌کرد: باید انگیزه‌های کار در استان خوزستان به شکلی باشد که همکاران باتجربه که سال‌ها خاک آموزش و پرورش را در استان خوزستان خورده‌اند، در همین آموزش و پرورش استان، خدمت خود را ادامه دهند و به آموزش دانش‌آموزان بپردازند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید