پیشنهاد درج میزان آلایندگی در برچسب انرژی خودرو

    کد خبر :17568

در برچسب‌های انرژی به جای اعلام میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن میزان انتشار گازهای آلاینده هوا مانند مونواکسیدکربن (CO) ،اکسیدهایازت (Nox)، اکسیدهایگوگرد (SOX) و تمامیذراتمعلق(PM) درج شود.

 پیشنهاد می شود تا به جای درج اطلاعات میزان تولید دی اکسید کربن در بر چسب انرژی، میزان تولید گازهای آلاینده هوا مانند مونواکسیدکربن (CO) ،اکسیدهای ازت (Nox)، اکسیدهای گوگرد (SOX) و تمامی ذرات معلق(PM) درج شود چرا که دی اکسید کربن آلاینده هوا نیست و نمی‌تواند انتخاب دقیقی به مردم برای مشارکت در کاهش آلودگی هوا داشته باشند.

دکتر وحید حسینی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سمینار سهم آلایندگی خودروها در آلودگی هوای تهران به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهارداشته است که پایش های صورت گرفته طی 10 تا 12 سال اخیر نشان می دهد که حداقل در یک سوم روزهای سال، هوای تهران ناسالم بوده است و در سال 1381، تعداد 163 روز که عمدتا مربوط به نیمه دوم سال بوده، ناسالم گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با استناد به مطالعه انجام شده در خصوص سهم بندی منابع متحرک در کل شهر تهران، گفته است که  85 درصد آلودگی هوای تهران به منابع متحرک (خودروها) و 15 درصد به منابع ساکن برمی گردد.

در کشورهای اتحادیه اروپا در دهه گذشته برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، دی اکسید کربن را هدفگذاری و مصرف سوخت را با آن لحاظ می کنند و به همین دلیل مدتی است که تصمیم بر آن شده تا در برچسب‌های انرژی خودرو میزان تولید دی‌اکسید کربن هم لحاظ شود. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که گاز دی‌اکسید کربن به عنوان آلاینده هوا شناخته نشده است و اطلاع عمومی از میزان تولید دی اکسید کربن انتخابی به مردم در مشارکت برای کاهش آلایندگی ها ندارد.

به عنوان مثال گاز مونواکسید کربن به عنوان یکی از اصلی‌ترین آلاینده‌های هوا شناخته شده است. در حال حاضر حدود یک میلیون دستگاه موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند حجم بالایی از مونوکسید را وارد هوا می‌کنند. دلیل زیاد بودن تولید مونوکسیدکربن در موتورسیکلتهای در حال تردد در تهران، احتراق ناقص سوخت در آنها است به طوری که فقط 60 درصد کربن آنها به سوخت تبدیل می شود و 40 درصد به صورت دود هوا در هوای تهران می شود.

بنابر این پیشنهاد می‌شود که در برچسب‌های انرژی به جای اعلام میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن میزان انتشار گازهای آلاینده هوا مانند مونواکسیدکربن (CO) ،اکسیدهایازت (Nox)، اکسیدهایگوگرد (SOX) و تمامیذراتمعلق(PM) درج شود تا علاوه بر اطلاع مردم از میزان تولید آلاینده خودرو خود، تصمیم‌گیری دقیق‌تری برای انتخاب خودرو خود داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید