رایزنی دولت ترامپ با کنگره درباره همکاری هسته‌ای با عربستان

  • سیاسی
  • شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ۱۳:۲۹
    کد خبر :175511

دولت ترامپ به نمایندگان کنگره توضیح داد که چگونه کاخ سفید استانداردهای مربوط به فروش فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی را بررسی می‌کند، اما مشخص نکرد که آیا اجازه غنی‌سازی اورانیوم بخشی از هرگونه معامله خواهد بود یا خیر.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری رویترز، حامیان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای نگرانند صدور مجوز برای عربستان با هدف غنی‌سازی سوخت در یک توافق هسته‌ای می‌تواند آن کشور را قادر سازد تا روزی به صورت مخفیانه مواد شکافت‌پذیر تولید کند و راستای استفاده تسلیحاتی از آن حرکت کند.

به گفته مقام‌های مطلع، اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا چهارشنبه از سوی مقام‌های وزارت خارجه و وزارت انرژی توجیه شدند. به گفته آنها، دولت ترامپ در حال کار روی “توسعه یکی از مفاد استانداردهای عدم اشاعه” در راستای آغاز مذاکرات با عربستان روی یک معاهده همکاری هسته‌ای غیرنظامی است.

به گفته یکی از مشاوران کنگره، دولت ترامپ هنوز در حال بررسی است که آیا هرگونه توافقی باید اجازه غنی‌سازی اورانیوم را هم بدهد یا خیر. رقابت برای ساخت اولین رآکتور هسته‌ای عربستان در میان شرکت‌های آمریکا، کره‌جنوبی، چین و روسیه شدت گرفته است.‌

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا اخیرا سفری به عربستان داشت و پس از آن به رویترز گفت مذاکرات جدید میان این دو متحد به زودی آغاز خواهد شد. توافق به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا در برنامه هسته‌ای غیر نظامی عربستان مشارکت کنند.

پیشتر منابع مطلع گفته بودند، شرکت‌های آمریکایی واشنگتن را برای مذاکره در خصوص کمک به ریاض برای توسعه فناوری‌های هسته‌ای تحت فشار گذاشته‌اند، این در حالی است که عربستان به دنبال کسب حق غنی‌سازی نظامی پس از دستیابی به این فناوری است. یکی از منابع همچنین افزود، ریاض به واشنگتن گفته است که اگر روزی به غنی‌سازی اورانیوم با قابلیت نظامی دست یافت نمی‌خواهد آن را از دست بدهد، اما این در حالی است که مساله مذکور یکی از شروط استاندارد در معاهده‌های همکاری هسته‌ای غیر نظامی آمریکاست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید