نعل وارونه مدیران دانشگاه آزاد برای بهره‌برداری از سفره بزرگ کنکور!

    کد خبر :175469

گویا قرار نیست دعوای مدیران دانشگاه آزاد و وزارت علوم به این زودی‌ها فیصله بیابد؛ دعوایی که مدتی است «کنکور» محور آن شده و به شدت داغ اما همراه با شائبه افکنی به پیش می‌رود.

به گزارش تابناک، به فاصله کوتاهی از اظهار نظر عجیب رئیس دانشگاه آزاد مبنی بر ارائه پیشنهاد این دانشگاه در خصوص برگزاری چند کنکور در سال، خبر می‌رسد که مدیران این دانشگاه قصد توسعه رشته‌های بدون آزمون در دانشگاهشان را دارند. هدفی برای خروج بیشتر دانشگاه آزاد از زیر چتر وزارت علوم.

امیر شاهانی، رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد در این خصوص گفت: «در شورای سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد که رئیس دانشگاه نیز در این شورا حضور دارد موضوع توسعه رشته‌های بدون آزمون این دانشگاه پیشنهاد شد.» پیشنهادی که البته بسیار وسیع است، به گونه ای شاهانی تاکید می‌کند: «درحال حاضر آمادگی داریم که در تمامی رشته‌های غیر پزشکی پذیرش در مقاطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه را بدون کنکور سراسری انجام دهیم.»

پیشنهادی که اگر عملیاتی شود، به معنای خروج صد درصدی دانشگاه آزاد از کنکور سراسری در مقطع کاردانی و کارشناسی خواهد بود و ارتباط این دانشگاه با کنکور سراسری را به کنکور پزشکی، کنکور کارشناسی ارشد و کنکور دکترا محدود خواهد نمود.
این در حالی است که از یکسو شاهانی تاکید دارد به غیر از 15 رشته در گروه پزشکی، در دیگر رشته های این گروه توانایی جذب دانشجو بدون کنکور وجود دارد و پیشتر نیز تاکید کرده مقدمات برگزاری کنکور دوره کارشناسی ارشد و همچنین دکترا در این دانشگاه در حال فراهم آوردن است و تنها مانع، قانون است که تغییر دادن آن در دستور کار مدیران دانشگاه آزاد قرار گرفته است!

به این صورت که معاونت پارلمانی دانشگاه آزاد مامور شده تا با مجلسی ها در خصوص تغییر قانون تجمیع کنکور مذاکره کرده و دانشگاه آزاد را از شمول این قانون خارج نماید. اتفاقی که اگر رخ دهد، دانشگاه آزاد خواهد توانست بار دیگر مجری کنکور ورودی دانشجویان خود شده و احتمالا سهم بیشتری از گردش 8 هزار میلیارد تومانی کنکور که فرهاد رهبر، رئیس این دانشگاه در خصوص آن سخن گفته، به دست آورد.

اتفاقی که البته به این زودی ها رخ نخواهد داد چراکه تغییر قانون فرایند ساده و سهل الوصولی نیست؛ اینجاست که تلاش مدیران دانشگاه آزاد برای خروج روند جذب دانشجو در این دانشگاه از مسیر کنکور، معنا پیدا می‌کند و چرایی ارائه پیشنهاد توسعه رشته های بدون کنکور در این دانشگاه مشخص می‌شود.

پیشنهادی که می‌توان با اجرای آن، امثال نمایندگان مجلس را مجاب کرد که کنکور سراسری چیز خوبی نیست و همان گونه که رهبر گفته، گردش مالی 8 هزار میلیارد تومانی پیرامون آن را موجب شده که بی شک مفید به حال کشور نیست. استدلالی که در نهایت ممکن است به خروج دانشگاه آزاد از چتر کنکور سراسری و مخیر شدن مدیران دانشگاه آزاد در روند جذب دانشجو در مقاطع مختلف شود. اختیاری که گویا مدیران این دانشگاه از نداشتنش به شدت ناراحتند.

این را می‌شود از سخنان متناقض و رویه عجیب ایشان در مقابله با کنکور سراسری دریافت. از پیشنهاد برگزاری چند کنکور در سال تا ارائه اعداد و ارقام نجومی از تجارت کنکور و از تلاش برای احیای کنکور دانشگاه آزاد و جداشدن از کنکور سراسری تا توسعه رشته های بدون کنکور؛ نعل وارونه‌ای که مدیران این دانشگاه می‌زنند و کنکور و مصائبش را دستمایه توجیه آن قرار می‌دهند اما چیزی بیشتر از تلاش ایشان برای بهره بردن از سود مالی کنکور جلوه نمی‌کند!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید