شاید خاموش شویم …

    کد خبر :175464

دغدغه خاموشی در دوره اوج مصرف پس از تمام شدن هر تابستان قوت می گیرد و طبق روال برنامه ریزی و اجرای برنامه‌ها زودتر استارت می‌خورد، بر اساس پیش‌بینی های صورت گرفته در تابستان ۱۳۹۷ شاهد رشد پنج درصدی مصرف نسبت به سال قبل هستیم که همین مساله سایه خاموشی را پررنگ‌تر می‌کند.

برای مقابله با خاموشی امسال نیز مانند سال های قبل تدابیری در نظر گرفته شده تا جایی که به گفته هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در حال حاضر تمام نیروگاه‌ها تحت تعمیرات اساسی و دوره‌ای قرار گرفته‌اند و باید گفت که کل طرح‌های توسعه‌ای لازم برای گذر از پیک سال ۱۳۹۷ در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد که از هم اکنون نیز به اجرا در آمده است.

وی با بیان این که طبق بررسی‌های صورت گرفته پیک بار تابستان ۱۳۹۷ از مرز ۵۷ هزار مگاوات نیز خواهد گذشت که اگر بخواهیم به راحتی از این پیک عبور کنیم لازم است تدابیر لازم از هم اکنون اندیشیده شود، اظهار کرد: از سری اقداماتی که انجام شده ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید را هم اینک در حال آماده سازی داریم که قرار شده قبل از تابستان سال ۱۳۹۷ یکی پس از دیگری وارد مدار شود.

در خصوص عملکرد برقی‌ها در تابستان سال 96 نیز باید گفت که شرکت توانیر چند ماموریت در بخش توزیع داشت که یکی از این برنامه‌ها مدیریت مصرف بود چرا که برای کمبود تولید و حل مشکلات شبکه انتقال باید در سال ۹۶، معادل ۳۵۰۰ مگاوات میزان مصرف را کاهش میداد که علی‌رغم مشکلاتی که بر ای این مسئله وجود داشت، این موضوع مدیریت شد.به طوری که ۴۰۷۰ مگاوات کاهش مصرف اتفاق افتاد که این مقدار کاهش پیک معادل جلوگیری از ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت برق بود. برای سال آینده نیز طرح جامع مدیریت مصرف از سوی توانیر تدوین شده که سرفصل‌های متنوعی دارد.

از سوی دیگر بر اساس آمارهای سال ۹۵ و ۹۶ میزان متوسط خاموشی به ازای هر مشترک در بخش توزیع ۱.۸ دقیقه در روز و در بالادست ۰.۷ تخمین زده شده، در مجموع در ۳۶۵ روز سال حدود ۷۰ تا ۸۰ دقیقه خاموشی در کشور وجود دارد، به عبارت دیگر هر مشترک در کشور ۲.۵ دقیقه خاموشی را در روز تجربه می‌کند که بر اساس برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته باید این عدد به ۱.۵ دقیقه کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، طبق گفته مسوولان اگر در سال ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه فرسوده در نظر گرفته شود، می‌توان میزان خاموشی را در کشور کاهش داد اما برای سال ۹۶ چشم‌انداز مناسبی برای این موضوع وجود ندارد.

یکی از مسائلی که تابستان امسال باید به آن توجه ویژه کرد و وزیر نیرو نیز به کرات به آن اشاره داشته موضوع مدیریت تقاضا و مصرف است چراکه اگر به این مهم توجه نشود قطعا امسال گرفتار خاموشی خواهیم شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید