آیا مسیر اصلاح طلبان از روحانی جدا خواهد شد؟

  • سیاسی
  • شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ۱۰:۳۴
    کد خبر :175142

چهره سیاسی اصلاح طلب می گوید: برای عمده مردم این موضوع که حمایت اصلاح طلبان از آقای روحانی یک حمایت از سر ناگزیری بود یا یک انتخاباب آزاد بوده است، قابل توجیه و پذیرش نیست.
اصلاح طلبان، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را بردی برای خود می دانند؛ چرا که معتقدند حمایت های همه جانبه و تمام قد این طیف سیاسی از وی، موجب این پیروزی شده است. اما روزهای پس از انتخابات و عملکرد و کنش سیاسی حسن روحانی، موجب شد تا انتقادات فراوانی از جانب اصلاح طلبان نسبت به عملکرد وی، مطرح شود. آنها معتقد بودند، روحانی، مطالبات آنها را نادیده گرفته است و آنطور که باید و شاید به آنها توجه نمی کند.

تا این زمان، شاهد تداوم همان روند قبلی بوده ایم؛ یعنی اصلاح طلبانی که معتقدند روحانی بایستی پیروزی اش را مدیون آنان بداند و به مطالبات آنها رسیدگی کند و حسن روحانی که چندان گوشش به این حرف ها بدهکار نیست و راه خودش را می رود. این همه ماجرا نیست! دو سال دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی در راه است (سال 1398) و تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی هم کمتر از چهار سال باقی مانده است. نگرانی اصلاح طلبان این است که نتوانند پیروزی های خود را در انتخابات های گذشته، تکرار کنند و این دلیل ناکامی احتمالی آنها در آینده را این نکته می دانند که ضعف عملکرد حسن روحانی، تماماً پای آنها نوشته شود. آنهایی که خودشان هم به وضع موجود اعتراض دارند.

علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی درباره نگرانی اصلاح طلبان از عدم تحقق وعده های دولت و تاثیر آن بر سبد رای اصلاح طلبان به نامه نیوز، گفت: ساختار کشور ما به گونه ای است که متأسفانه تأیید صلاحیت ها و نظارت بر انتخابات یک خط کش درستی ندارد، جناح های سیاسی نمی توانند با ظرفیت های حداکثری خود وارد رقابت بشوند و طبیعتاً مجبور هستند تا راه میانه و مصلحت اندیشانه ای را برگزینند. انتخابات آقای روحانی هم در شرایط خاصی که کشور در آن قرار داشت و بر اساس آنچه که گفتم، اتفاق افتاد. اما به طور طبیعی مردم آقای روحانی را فرد معرفی شده و منتخب اصلاح طلبان می دانند و طبیعی است که اگر آقای روحانی کامیابی نداشته باشد، بخش عمده ای از مردم و نه صرفا طبقه روشنفکر این موضوع را عدم توفیق جریان اصلاحات بدانند. افکار عمومی معتقد است احزاب و شخصیت های اصلاح طلب ایشان را مورد حمایت قرار دادند.

وی در ادامه افزود: برای عمده مردم و بخش بسیاری از افکار عمومی این موضوع که حمایت اصلاح طلبان از آقای روحانی یک حمایت از سر ناگزیری بود یا یک انتخاباب آزاد بوده است، قابل توجیه و پذیرش نیست. لذا من معتقدم این موضوع بحثی جدی است و هم اصلاح طلبان و هم آقای روحانی بایستی به این موضوع فکر کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در ادامه اظهار داشت: آقای روحانی به این جهت که با اعتبار اصلاح طلبان پیروز شده اند و اصلاح طلبان هم از این جهت که حامی او بوده اند بایستی به حامیان خود پاسخگو باشند. اینکه اصلاح طلبان نسبت به کارآمدی دولت آقای روحانی دغدغه دارند، دقیقا در همین جهت است و آن را موجه می دانم. با توجه به اینکه هنوز سه سال از دوره ریاست جمهوری آقای روحانی باقی مانده است، درواقع بایستی یک فکر جدی در ارتباط با این قضایا، انجام شود. یا آقای روحانی می خواهند مسیر دیگری را طی کنند که در آن صورت استراتژی اصلاح طلبان بایست متفاوت باشد. یا اینکه ایشان دغدغه های اصلاح طلبان را در نظر دارند و به نوعی همراهی می کند؛ که در این حالت، کمک می شود به نزدیک شدن بیشتر اصلاح طلبان با آقای روحانی و این هم افزایی موجب موجب اثر مثبت بر کارآمدی دولت خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، در خصوص آینده ارتباط اصلاح طلبان با رئیس جمهور و حمایت از حسن روحانی گفت: قطعاً تا آخر دوره ریاست جمهوری ایشان، به تقابل نخواهند رسید و این همراهی ادامه پیدا خواهد کرد. اما به نظرم اگر فکر عاجلی در خصوص تنظیم مناسبات بین آقای روحانی و اصلاح طلبان نشود، معتقدم هر دو آسیب خواهند دید. به هر حال آن چه که مسلم است این است که اصلاح طلبان باتوجه به اینکه حمایت همه جانبه از آقای روحانی داشته اند، قطعاً تا پایان دوره ریاست جمهوری دوازدهم، ایشان را همراهی خواهند کرد.

تاجرنیا در پایان افزود: به نظرم یکی از دلایلی که آقای روحانی بدون در نظر گرفتن ملاحظات اصلاح طلبان برخی از اقدامات را انجام می دهد شاید ناشی از همین اطمینان خاطر باشد. از طرف دیگر، چاره ای هم غیر از این برای اصلاح طلبان نمی بینم. اما معتقدم این حمایت می تواند کمی جنبه نقادانه به خود بگیرد و عمدتاً در جهت اصلاح روش ها و کارآمدتر کردن دولت و نهایتا به سمت خواست مردم و منافع ملی پیش برود. ولی نه قطعاً بین این دو جدایی کامل اتفاق خواهد افتاد و نه یک حمایت بی چون چرا و بدون شرط. سه سال پیش روی، برای اصلاح طلبان پر چالش خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید