رالی جدید بورس در راه است

    کد خبر :175035

اکثر اعضای چشم‌انداز بورس  هفته جاری را هفته‌ای مثبت برای معاملات بورس پیش‌بینی کرده‌اند.

پانیذ نوربخش: بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

در همین راستا، هر هفته دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس را در مورد وضعیت بازار سهام در هفته جاری جویا می‌شویم و در اولین ساعات شنبه هر هفته آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نظرسنجی از چهره‌های شناخته‌شده، فعالان و تحلیل‌گران بازار سرمایه نشان از بازاری مثبت در هفته جاری دارد.

گروه‌هایی که اکثر بزرگان تحلیل بنیادی، تکنیکالی و اقتصادی کشور در مورد روند مثبت آن‌ها در هفته پیش رو اتفاق نظر دارند عبارتند از: پتروپالایشی‌ها، خودرویی‌ها، کانه‌های فلزی، فلزات اساسی، چند رشته‌ای‌ها و هلدینگ‌های بزرگ.

به گزارش «تجارت‌نیوز» هفته گذشته در حالی به پایان رسید که نمادهای پالایشی با گزارش‌های خیره‌کننده و سودهای چشمگیر برای تعدیل مثبت بسته شدند. رشد گروه پالایشی بارها و بارها در گزارش‌های نظرسنجی تجارت‌نیوز پیش‌بینی شده بود و در هفته‌های قبل اعضای نظرسنجی عمدتا این گروه را در راس گروه‌های پرپتانسیل برای رشد انتخاب می‌کردند.

معاملات هفته‌های اخیر نشان می‌دهند شاخص کل بورس در یک روند صعودی قرار گرفته و پس از پشت سر گذاشتن قله تاریخی‌اش -دی ماه ۱۳۹۲- پرقدرت به رشدش ادامه داده است. این موضوع سبب جذابیت بیشتر سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به سایر بازارها شده است.

در انتهای هفته گذشته شاهد افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو بودیم. علیرغم پیش‌بینی بسیاری از تحلیل‌گران داخلی، رشد نرخ بهره اثر مثبتی روی ارزش دلار نگذاشت و پس از افزایش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره، شاخص دلار به افت خود ادامه داد.

اندکی پیش از انتشار تصمیم فدرال رزرو در مورد تغییر نرخ بهره، شاخص بهای مصرف (CPI) این کشور منتشر شد. اگرچه CPI نسبت به ماه قبل رشد کرده بود و از ۰٫۱ درصد به ۰٫۴ درصد رسیده بود، اما Core CPI -که شاخص بهای مصرف‌کننده را در حالتی محاسبه می‌کند که انرژی و مواد غذایی در آن حذف شده‌اند- نشان می‌داد که تورم نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است.

بر این اساس بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که افت شاخص دلار در روز پنج‌شنبه در پی کاهش تورمی است که می‌تواند زمینه‌ساز عدم اجرای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو باشد. اما پس از تصمیم فدرال رزرو در رشد نرخ بهره این افراد متحیرانه افت بیشتر شاخص دلار را به نظاره نشستند.

پس از این اتفاق برخی استدلال‌ها در مورد علت افت شاخص دلار در شرایطی که نرخ بهره رشد کرده است مطرح شد. از جمله این استدلال‌ها تغییر نظر یک تن از اعضای فدرال رزرو در مورد عدم افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ بود. اما این دلایل از قدرت کافی برای توجیه افت شاخص دلار برخوردار نیستند.

عمده عاملی که می‌تواند افت شاخص دلار را توجیه کند هوشمندی بازار نسبت به آینده تورم در ایالات متحده آمریکا است. پیش‌تر نیز در گزار ش نظرسنجی تجارت‌نیوز به این موضوع اشاره شد که آمریکا نرخ بهره اوراق قرضه را بالا می‌برد اما این موضوع خلاف انتظار عمومی سبب سقوط ارزش کامودیتی‌ها و رشد شاخص دلار نخواهد شد؛ چرا که همزمان با رشد نرخ بهره، ترامپ شروع به اجرای سیاست‌های تورم‌زایش که جزیی از وعده‌های انتخاباتی‌اش بود خواهد کرد. بر این اساس اثر تورم‌زای این سیاست‌ها می‌تواند اثر تقویت ارزش دلار که در پی رشد نرخ بهره حاصل می‌شود را خنثی نماید. گفته می‌شود ترامپ تصمیم دارد ۱۰۰ میلیارد دلار در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند که این اقدام از ژانویه آغاز خواهد شد.

بدین ترتیب در معاملات روز گذشته بازارهای جهانی ارزش کامودیتی‌ها پس از رشد روز قبل از آن متعادل و مثبت بود و شاخص دلار با افتی که داشت در سطح ۹۳ دلار و ۸۵ سنت درجا می‌زد.

اما این هفته نیز مانند هفته گذشته اعضای نظرسنجی در مورد روند حرکت قیمت سهام گروه خودرویی خوش‌بین هستند. لایحه بودجه که ۱۰۰ میلیون دلار به بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی -تاکسی، اتوبوس و…- تخصیص داده به همراه افزایش نرخ محصولات این شرکت‌ها و عوامل دیگری مثل تکلیف دولت در مورد خروج صندوق‌های بازنشستگی از بنگاه‌داری، معافیت مالیاتی در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش تعرفه‌های واردات خودرو عمده عواملی هستند که آتیه‌ای خوش برای نمادهای این گروه در بازار سهام رقم می‌زنند.

چشم‌انداز هفته آتی

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
۱ حمید اعرابی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی صادرات‌محورها
۲ ولید هلالات فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت هلدینگ‌های بزرگ
۳ رحیم کریمی معاون گروه سرمایه‌گذاری سایپا مثبت فلزات اساسی، خودرویی‌ها
۴ فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه مثبت پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها، فلزات اساسی
۵ محمد نوربخش مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سرمایه و دانش مثبت پتروشیمی‌ها
۶ مهدی میرزایی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت کانه‌های فلزی، فلزات اساسی
۷ امیرمهدی صبایی مدیریت پرتفوی و تامین مالی هلدینگ تاپیکو خنثی پالایشی‌ها، چند رشته‌ای‌ها
۸ مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آوای آگاه منفی پتروشیمی‌ها
۹ مهدی ساسانی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها
۱۰ میثم صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت خودرویی‌ها، پالایشی‌ها
۱۱ نیما آزادی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت تمام صنایع
۱۲ امیر مقدم فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت تک‌سهم‌ها
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید