نگرانی ناتو درباره سامانه موشکی روسیه

    کد خبر :174957

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو علنا نگرانی خود را نسبت به سامانه موشکی کروز روسیه ابراز داشته است.

به گزارش  بازتاب به نقل از رویترز، سازمان ناتو امروز جمعه ضمن اعلام نگرانی خود درباره سامانه موشکی کروز روسیه، اعلام کرد: ناتو بر این باور است که سامانه موشکی کروز روسیه احتمالا موجب نقض پیمان ممنوعیت چنین تسلیحاتی می شود، پیمانی که در دوران جنگ سرد حاصل شده است.

اعلام نگرانی ناتو نسبت به سامانه موشکی روسیه، نشانگر حمایت این سازمان از موضع واشنگتن است.

ایالات متحده بر این باور است که روسیه در حال توسعه یک سامانه موشکی کروز با برد بسیار زیاد است که بر اساس پیمان 1987 ، ممنوع شده است. این سامانه موشکی روسیه را قادر خواهد کرد تا یک حمله هسته ای را علیه اروپا انجام دهد.

سازمان ناتو با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: متحدان ناتو سامانه موشکی روسیه را به عنوان یک تهدید جدی شناسایی کرده اند. ناتو از روسیه می خواهد تا این نگرانی ها را با یک روش شفاف و مناسب برطرف کند، و به طور فعالانه ای در مذاکرات فنی با آمریکا مشارکت داشته باشد.

در واکنش به این بیانیه، کای بیلی هاتچیسون فرستاده آمریکا در ناتو نیز گفت: رفتار روسیه موجب نگرانی جدی شده است.

روسیه اتهامات مطرح شده از سوی ناتو و آمریکا درباره نقض پیمان 1987 میلادی را رد کرده است.

انتظار می رود نگرانی های ناتو موجب تشدید روابط بین مسکو و غرب شود. روابط دو طرف پس از اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود به پایین ترین سطح پس از دوران جنگ سرد رسیده است.

کشورهای غربی به بهانه الحاق کریمه و دخالت روسیه در شرق اوکراین، تحریم های اقتصادی و تجاری زیادی را علیه مسکو اعمال کرده اند. اتهامات آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 نیز موجب تشدید تنش ها شده است.

بیانیه ناتو پس از نشست اخیر روسیه و آمریکا در ژنو به مناسبت سی امین سالگرد امضای پیمان 1987 بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی صادر شده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز در آوریل امسال با انتشار گزارشی اعلام کرده است که روسیه تعهدات خود در چارچوب پیمان 1987 میلادی در خصوص سامانه های موشکی کروز با برد بیش از 500 تا 5500 کیلومتر را نقض کرده است.

هفته گذشته نیز وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در حال بازنگری گزینه های نظامی شامل سامانه های موشک کروز میان برد برای مقابله با سامانه های موشکی روسیه است.

وزارت خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرده است که آماده مذاکره با آمریکا برای حفظ این پیمان است و حاضر است در صورتی که آمریکا به تعهداتش عمل کند، مسکو نیز به تعهداتش پایبند باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید