بلاتکلیفی سیاسی ۳ ماهه در آلمان

    کد خبر :174936

تحولات رخ داده در صحنه سیاسی آلمان، در راستای کمرنگ‎‎‌تر شدن قدرت «آنگلا مرکل» در چهارمین دوره صدر اعظمی وی، پیش می‎رود.

حنیف غفاری: مذاکرات «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و سران ۲ حزب سوسیال مسیحی ایالت «بایرن» و حزب سوسیال دموکرات برای تشکیل دولت ائتلافی، وارد مرحله تازه ای شده و رایزنی ها در برلین برای تشکیل دولت ائتلافی طی ۲ ماه و نیم اخیر به نتیجه ثمر بخشی ختم نشده است. واقعیت امر این است که صدر اعظم آلمان در مسیر تشکیل دولت ائتلافی در کشورش حساب ویژه ای بر روی توافق با احزاب سبز و دموکراتهای آزاد باز کرده بود. بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی در آلمان نیز معتقد بودند که ائتلاف موسوم به «جامائیکا» میان ائتلاف احزاب مسیحی و ۲ حزب سبز و لیبرال دموکرات (دموکراتهای آزاد) تشکیل خواهد شد. با این حال، در آخرین دور از مذاکرات مرکل و احزاب فوق الذکر، سران حزب لیبرال دموکرات ضمن ابراز مخالفت با سیاستهای اقتصادی مرکل و حزب دموکرات مسیحی، در نهایت از حضور در دولت ائتلافی اجتناب کردند.

پس از آن، فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهور آلمان که خود به حزب سوسیال دموکرات تعلق دارد، رایزنی های گسترده ای را با سران حزب متبوعش برای تشکیل دولت ائتلافی صورت داد. حزب سوسیال دموکرات پس از اینکه تنها حدود ۲۰ درصد از آرای عمومی را در انتخابات سراسری امسال (۲۰۱۷) کسب کرده بود، تصمیم گرفت به عنوان حزب اصلی اپوزیسیون در مقابل دولت مرکل به فعالیت خود ادامه دهد. با این حال، شکست مرکل در تشکیل ائتلاف جامائیکا معادلات را در برلین دگرگون کرده است. افرادی مانند «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه فعلی آلمان و یکی از سران حزب سوسیال دموکرات، تاکید کرده اند که در مسیر تشکیل دولت ائتلافی، لازم است مرکل برخی مواضع اصلی خود را در قبال موضوعات اقتصادی و سیاست خارجی آلمان تغییر دهد. به عبارت بهتر، وی عملا از صدراعظم آلمان خواسته است تا در راستای تشکیل دولت ائتلافی، امتیازات زیادی به حزب سوسیال دموکرات واگذار کند.

با این حال، افرادی مانند «مارتین شولتز» نامزد حزب سوسیال دموکرات در انتخابات صدارتی امسال، همچنان نسبت به کلیت این موضوع نگاهی تردید آمیز دارند. شولتز و مرکل در جریان رقابت‌های انتخابات سراسری امسال سخت ترین انتقادات را علیه یکدیگر مطرح کرده و به قول بسیاری از تحلیلگران، راه مصالحه سیاسی ۲ حزب سنتی و رقیب را بستند.

مهر، هم اکنون مرکل به رایزنی های خود با سوسیال دموکراتها برای تشکیل دولت ائتلافی ادامه می دهد. در صورتی که این موضوع نیز با شکست مواجه شود، صدراعظم آلمان چاره‌ای جز تشکیل دولت حداقلی (با حزب سبز) و یا برگزاری انتخابات دوباره ندارد. بن بست سیاسی ۳ ماهه ایجاد شده در آلمان، منجر به نگرانی سران اروپایی شده است. اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه یورو، آلمان را نقطه ثقل سیاسی و اقتصادی اروپای واحد دانسته و خواستار پایان بلاتکلیفی سیاسی ایجاد شده در این کشور هستند. با این حال، حتی اگر دولت ائتلافی میان ائتلاف احزاب مسیحی و سوسیال دموکراتها تشکیل شود، طی ۴ سال آتی شاهد حضور دولتی قدرتمند و یکدست در آلمان نخواهیم بود. متعاقب تشکیل این دولت ائتلافی، قدرت مانور مرکل در معادلات سیاسی و اجرایی برلین نیز به شدت کاهش خواهد یافت. می توان از مجموع تحولات سیاسی در آلمان این گونه نتیجه گیری کرد که آنگلا مرکل عملا بخش زیادی از قدرت قبلی خود را در چهارمین دوره صدارت اعظمی از دست خواهد داد. بی دلیل نبود که برخی هم حزبی‌های مرکل نسبت به نامزدی وی در انتخابات صدارتی ۲۰۱۷، هشدار می دادند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید