از سفر داخلی بزنیم تا عوارضِ خروج جبران شود؟!

    کد خبر :174916

محمدابراهیم لاریجانی که در دوره‌ای دبیر ستاد خدمات سفر کشور بود، گفت: اظهار نظرهایی می‌شود که مسافران خروجی چون عوارض گران شده، به سفر داخلی خواهند رفت و سفرهای داخلی رونق پیدا می‌کند!

درحالیکه روانشناسیِ سفر و مسافر این را نمی‌گوید. دوستانی که در کار اجرا هستند یک جمله معروف دارند که «مسافرِ هتل رو، ویلا اجاره نمی‌کند و مسافر ویلارو، هتل مفت هم پیشنهاد بگیرد، در آن اقامت نمی‌کند»، حالا مسافرِ خارج‌رو یا آنتالیا برو به خاطر ۲۰۰ هزار تومان افزایشِ نرخ عوارض، سفر خارجی را رها نمی‌کند که مشهد یا کیش برود.

مسافرِ خارج‌رو یا آنتالیا برو به خاطر ۲۰۰ هزار تومان افزایشِ نرخ عوارض، سفر خارجی را رها نمی‌کند که مشهد یا کیش برود.

او که مدیریت اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران را نیز عهده‌دار بوده، اظهار کرد: مگر زمانی که نرخ بلیت هواپیما گران می‌شود یا در ایام کنسرت‌ها یا ایام پیک سفر که هتل‌ها و تورها گران می‌شود، مردم به ترکیه سفر نمی‌کنند؟ آیا به‌جای آن، سفر داخلی می‌روند؟ اصلا این طور نیست.

لاریجانی تاکید کرد: اتفاقا افزایش نرخ عوارض خروج، سفرهای داخلی را کاهش می‌دهد و مردم از هزینه سفرهای داخلی می‌زنند تا خرج سفر به خارج را فراهم کنند. یک سفر دوروزه و آخر هفته به شمال اگر کم بشود، پول افزایش عوارض خروج هم تامین می‌شود.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: معتقدم با اجرای این تصمیم شاید در کوتاه‌مدت و به حالت شوک، مردم جریان افزایشِ عوارض خروج را با سفر نرفتن تلافی کنند یا اعتراض مدنی نسبت به آن داشته باشند، اما به دو ماه نمی‌کشد که دوباره مردم به روال عادی سفر برمی‌گردند و اگر این ۲۰۰ هزار تومان برای کسی سنگین باشد، با کم کردن سفر داخلی آن را جبران می‌کند. برای بسیاری هم که این رقم اصلا سنگین نیست.

لاریجانی که مدیریت شرکت گردشگری و سفرهای ریلی و هوایی سازمان تامین اجتماعی را به عهده دارد، گفت: تجربه نشان داده گران شدن سایر اجزا و ارکان سفر خارجی، به طور مثال پرداخت ۶۰۰ یورو برای دریافت ویزای اروپا یا پرداخت مبالغی بیشتر به ایرلاین خارجی و ترانزیت از استانبول به مقاصد اروپایی به دلیل نبود پرواز مستقیم یا سایر اضافه پرداخت‌هایی که معمولا ایرانی‌ها به دلیل نبودِ بسیاری از امکانات حتی در رزرو مستقیم و پرداخت ارزی مجبورند گران‌تر بخرند، نتوانسته مانع از سفر خارجی ایرانیان شود. بنابراین دولتمردان برای دفاع و حمایت از سفرهای داخلی هم که شده باید روی افزایش عوارض تجدیدنظر کنند.

افزایش عوارض خروج، سفرهای داخلی را کاهش می‌دهد؛ مردم از هزینه سفرهای داخلی، مثل سفر آخر هفته به شمال می‌زنند تا خرج سفر به خارج را فراهم کنند.

دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ که روز یکشنبه (۱۹ آذر) به مجلس تقدیم کرد، افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور را پیشنهاد داد. بر این اساس هر نفر در سفر نخست ۲۲۰ هزار تومان باید عوارض خروج پرداخت کند، این مبلغ در سفر دوم حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد (۳۳۰ هزار تومان) و برای سفرهای سوم و بیشتر با ۱۰۰ درصد افزایش، به ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد. قرار است ۴۰ هزار تومان از مبلغ تعیین شده برای عوارض خروج، به توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص یابد.

علی‌اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ نیز گفته که برای سال ۹۷، حدود ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبارات عوارض به این سازمان تعلق خواهد گرفت که بخشی از درآمد حاصل از آن صرف حمایت‌ از تورهای ورودی خواهد شد.

این پیشنهاد و تصمیم تا کنون با واکنش های انتقادی از سوی بیشتر مردم و حتی متخصصان و فعالان گردشگری همراه بوده است.

منبع:ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید