کاهش بودجه دانشگاه‌ها در سال 97 صحت ندارد

    کد خبر :174609

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از عقب افتادگی ۱۴ درصدی تخصیص بودجه دانشگاه ها برای سال جاری خبر داد و گفت: امیدواریم تا ۱۵ روز آینده بودجه عقب افتاده دانشگاه‌ها پرداخت شود.

دکتر حسین عسکریان ابیانه با تاکید بر اینکه ۱۴ درصد از تخصیص‌های دانشگاه‌ها تاکنون تحقق پیدا نکرده، افزود: تاکنون تنها ۵۱.۳ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به آن‌ها اختصاص پیدا کرده است، در صورتی که این تخصیص باید ۶۵ درصد می‌رسید و در آذر ماه نیز با تخصیص بودجه‌ها باید تا ۷۵ درصد صورت می‌گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور باید وضعیت تخصیص بودجه‌ها را جبران کند، چرا که اگر هر چه زودتر این اتفاق نیفتد دانشگاه‌ها دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از افزایش بیش از ۱۳ درصدی بودجه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها خبر داد و گفت: در لایحه بودجه دولت، بودجه دانشگاه‌ها ۱۳.۲۷ درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است،‌ اما با توجه به اینکه وظایف این مراکز علاوه بر آموزش و پژوهش ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین است، انتظار می‌رفت سقف بودجه این مراکز برای سال آینده ۲۰ تا ۲۲ درصد افزایش پیدا کند.

دکتر عسکریان ابیانه همچنین به بودجه‌بندی مبتنی بر عملکرد دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: از تعداد ۵۰ دانشگاه تعداد ۳۰ دانشگاه در مرحله اول و ۳۰ دانشگاه در مرحله دوم برای سال جاری از بودجه مبتنی بر عملکرد که یک روش علمی اثبات شده است، استفاده کردند که باید از روسای دانشگاه‌ها بابت همکاری در این زمینه تشکر کرده و سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور نیز از این حرکت دانشگاه‌ها استقبال کرده است، ضمن اینکه بودجه‌بندی مبتنی بر عملکرد ارتباطی به تخصیص بودجه دانشگاه‌ها ندارد.

وی خاطر نشان کرد: اعتباری که برای دانشگاه و مراکز پژوهشگاه‌ها برای سال ۹۷ در نظر گرفته شده است، یک بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با تاکید بر اینکه افزایش بودجه دانشگاه‌ها برای سال ۹۷ تنها مختص به دانشگاه‌های بزرگ نبوده، گفت: حتی دانشگاه‌های متوسط و کوچک نیز برای سال ۹۷ با افزایش بودجه مواجه شده اند که گاهی این افزایش برای برخی دانشگاه‌های متوسط به ۲۰ درصد هم می‌رسید. در واقع یک مدل بودجه‌بندی وجود دارد که براساس آن بودجه دانشگاه‌ها مشخص می‌شوند. بنابراین برای سال آینده بودجه دانشگاه ها تا ۱۶ درصد و حتی برخی دانشگاه‌های متوسط و کوچک نیز تا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

دکتر عسکریان ابیانه با تاکید بر اینکه کاهش بودجه دانشگاه‌ها در سال ۹۷ صحت ندارد، اظهار کرد: بودجه سال ۹۶ در دو مرحله یعنی در دولت و مجلس رشد داشته است که البته امیدوار هستیم در مرحله دوم این افزایش اتفاق بیفتد. بنابراین افرادی که انتقاد به بودجه آموزش عالی سال آینده دارند، به این دلیل است که انتظار آن‌ها از آموزش عالی بیش از بودجه فعلی است و ما خود نیز تصور می‌کردیم حداقل رشد ۲۲ درصدی در بودجه دانشگاه‌ها را برای سال ۹۷ داشتیم.

وی از تخصیص بودجه عقب افتاده دانشگاه‌ها تا ۱۵ روز آینده خبر داد و بیان کرد: بر مبنای ۸ ماه از گذشت سال حدود ۱۴ درصد تخصیص بودجه‌ای دانشگاه‌ها تاکنون اتفاق نیفتاده است و با مشخص شدن تخصیص بودجه آذر ماه امیدوار هستیم تا ۱۵ روز آینده این عقب افتادگی‌ها جبران شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در پایان با تاکید بر اینکه ۷۷ درصد بودجه عمرانی دانشگاه‌ها تاکنون تخصیص پیدا کرده، گفت: خوشبختانه در بخش عمرانی تخصیص خوبی صورت گرفته است.

منبع:ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید