با روی کار آمدن ارشادِ “رئیسی” هنرمندان خانه‌نشین می‌شوند

    کد خبر :17446

دیدیم که آقای رئیسی از موسیقی هنجارمند و غیرهنجارمند اسم برد، اگر همین نگاه به تئاتر شود چه چیزی از تئاتر باقی خواهد ماند؟ مسلم می‌دانم تئاتر را به مفهوم عام آن قبول ندارند و نگاهشان به تئاتر نگاهی خاص خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی مرزبان در پاسخ به اینکه باتوجه به چهره‌های فرهنگی و هنری حامی و اطراف ابراهیم رئیسی، پیش‌بینی‌اش از وزارت ارشادِ او و اتفاقاتی که برای فرهنگ و هنر رخ می‌دهد، چیست؟ با بیان اینکه «اولا امیدوارم هرگز این اتفاق نیفتد»، گفت: چون اگر این اتفاق بیفتد حداقل در رشته خود من، یعنی تئاتر و کار تئاتر واقعی آن را، باید کلا تعطیل کنیم.

این کارگردان و بازیگر، با بیان اینکه آدمی مانند من باید کلا تئاتر را تعطیل کند، ادامه داد: چون من مطمئنم دید آقای رئیسی و نگاهش به هنر و به خصوص به تئاتر، نگاه ویژه‌ای است که من آن نگاه را بلد نیستم. بنابراین اگر چنین اتفاقی بیفتد مسلما کارگردان تئاتری مانند من باید بروم و گوشه خانه بنشینم. منظورم از «من» آدم‌هایی شبیه من و با طرز تفکری است که داریم.

مرزبان با اشاره به سیاست‌های فرهنگی و هنری که در صورت ریاست‌جمهوری رئیسی باید منتظر آن ماند، گفت: فکر می‌کنم در آن صورت به همه چیز تنها از یک پنجره نگاه می‌شود؛ اما هنر مقوله‌ای نیست که برایش یک پنجره بگذاریم و بگوییم فقط از این پنجره باید نگاهش کرد. هنر وسعت عجیب و عظیمی دارد و باید از پنجره‌های مختلف با عینک‌های مختلف به آن کرد.

او ادامه داد: اگر قرار باشد هنر را هم دچار بسته‌بندی خاصی کنیم و فقط از یک پنجره بخواهیم به آن نگاه کنیم تصور می‌کنم خیلی از هنرمندان تئاتر خانه‌نشین شوند.

کارگردان نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» با اشاره به پیش‌بینی‌اش از وضعیت ممیزی در وزارت ارشاد احتمالی ابراهیم رئیسی گفت: دیدیم که آقای رئیسی از موسیقی هنجارمند و غیرهنجارمند اسم برد، اگر همین نگاه به تئاتر شود چه چیزی از تئاتر باقی خواهد ماند؟ مسلم می‌دانم تئاتر را به مفهوم عام آن قبول ندارند و نگاهشان به تئاتر نگاهی خاص خواهد بود.

مرزبان خاطرنشان کرد: ما برمی‌گردیم به زمانی که به تئاتر به عنوان «مطربی» نگاه می‌کردند؛ به نظر من فاتحه‌اش خوانده است. آن موقع است که باید بگوییم سر گور خالی داریم گریه می‌کنیم و دیگر هیچ فایده‌ای ندارد. چون ما اهل هنر اهل جنگیدن نیستیم و وقتی ما را نخواهند می‌گوییم خداحافظ و می‌رویم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید