آیا کنگره مانع فروش هواپیما به ایران می‌شود؟

    کد خبر :174149

همزمان با سخت‌گیری‌های کنگره آمریکا درباره فروش هواپیما به ایران، هفته آینده قرار است مدیران دو شرکت هواپیماسازی به ایران سفر کنند.

به گزارش فرارو، هفته آینده مدیران دو شرکت بوئینگ و ایرباس برای امضای قراردادهای چندمیلیارد دلاری با ایران، به این کشور سفر خواهند کرد.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که کنگره آمریکا از دولت این کشور خواسته درباره نحوه استفاده ایران از هواپیماهای ساخت آمریکا گزارش دهد. زیرا قانونگذاران آمریکایی ادعا می‌کنند که این هواپیما‌ها در مقاصد “تروریستی” به کار می‌روند.

وبگاه خبری واشینگتن‌فری‌بیکن گزارش داد که بسیاری از نمایندگان کنگره با قراردادهای فروش هواپیمای بوئینگ به ایران مخالف هستند و معتقدند که از این هواپیما‌ها برای انتقال “غیرقانونی” اسلحه در خاورمیانه استفاده می‌شود.

این وبگاه روز چهارشنبه به نقل از وزارت خارجه آمریکا نوشته که دولت ترامپ با دیدگاه انتقادی در حال بازبینی قرارداد بوئینگ با ایران است و ممکن است از صدور مجوز تکمیل توافق بوئینگ با ایران خودداری کند.

فری‌بیکن نوشت: مدیران بوئینگ در ماه می‌ در تهران بودند و با حسین علایی، مدیرعامل، خطوط هوایی آسمان دیدار کردند. آسمان یک ایرلاین دولتی است که بویئنگ خواهان امضای قرارداد با آن است.

مدیران بوئینگ و ایرباس برای بررسی نحوه تامین مالی خریدهای ایران، هفته آینده به تهران سفر خواهند کرد. ایران حداقل ۱۸۰ فروند هواپیما از این دو شرکت خریداری می‌کند.

معصومه اصغرزاده، مدیر دفتر روابط عمومی ایران‌ایر، گفته ایران به دنبال تامین فاینانس داخلی برای قراردادهای خرید هواپیما است.

وی افزود: ترجیح این است که منابع مالی داخلی مورد استفاده قرار گیرد. اما همچنان گزینه‌های تامین فاینانس از طریق کمپانی‌های ایرباس و بوئینگ را در اختیار داریم.

همزمان با تلاش شرکت‌های هواپیماسازی غربی برای تکمیل معامله با ایران، کنگره آمریکا در هفته جاری مدعی شد که “اقداماتی برای افشای کامل استفاده ایران از این هواپیما‌ها برای اهداف تروریستی” اتخاذ کرده است.

در بخشی از قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) که اخیرا در کنگره تصویب شده، دولت آمریکا به تهیه گزارش سالانه درباره “استفاده از هواپیماهای تجاری برای اهداف غیرقانونی توسط ایران” ملزم شده است.

قانونگذاران کنگره به فری‌بیکن گفته‌اند که هدف این قانون برجسته‌سازی خطر معاملاتی است که توسط بوئینگ و ایرباس دنبال می‌شوند.

دیوید پردو، معمار این قانون در گفت‌وگو با این رسانه ادعا کرد: ایران‌ایر از رفع تحریم‌های ناشی از توافق هسته‌ای دولت اوباما، برای انتقال دادن مستقیم تدارکات و مبارزان به سوریه استفاده کرده است. ما به یک بررسی دقیق درباره چگونگی کمک ایران به نظام بشار اسد، نیاز داریم. همزمان با بررسی‌های ترامپ درباره نحوه استمرار فروش این هواپیماهای تجاری، الزام گزارش‌دهی جدید مندرج در قانون دفاع ملی، یک فهم بهتری درباره رفتار شرور ایران به ما می‌دهد.

پیتر روسکام که عامل اصلی تدوین قانون گزارش‌دهی در کنگره بود، به این وبگاه گفت: مدیران بوئینگ و ایرباس نباید با نظام تندروی ایران جلساتی برگزار کنند. گزارش‌ها درباره سفر مدیران بوئینگ و ایرباس به تهران برای فروش هواپیما به نظام ایران، موهنانه است. هیچ شرکت آمریکایی نباید با ایران تجارت کند.

وزارت خارجه آمریکا درباره صدور یا عدم صدور مجوز فروش هواپیمای بوئینگ به ایران هیچ اظهار نظری نکرد. اما به فری‌بیکن گفته “استفاده ایران از هواپیمای تجاری برای اهداف تروریستی بشدت نگران‌کننده است.”

در ادامه گزارش این رسانه محافظه‌کار آمده که دولت ترامپ هیچ‌گونه مجوزی برای فروش هواپیمای تجاری به ایران نخواهد داد مگر آنکه این کشور به طور ملموس ثابت کند که از این هواپیما‌ها برای عملیات “غیرقانونی” استفاده نخواهد کرد.

یک مقام وزارت‌خارجه آمریکا در گفت‌وگو با فری‌بیکن اعلام کرد: ما درباره مجوزهای خاص دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفاک) اظهار نظر نمی‌کنیم. با این حال، موضع ما واضح است: ما مجوز صادرات نخواهیم داد مگر آنکه متقاعد بشویم که هواپیما‌ها منحصرا برای مسافربری غیرنظامی استفاده خواهند شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید