5 مشکل پروژه‌های عمرانی پایتخت

    کد خبر :173940

دبیر کمیسیون عمران شورای شهر تهران مشکلات پروژه‌های عمرانی شهر تهران را تشریح کرد.

کرونی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در پی بازدیدهایی که از پروژه‌های مختلف شهرداری تهران در مناطق داشتیم توانستیم آسیب‌شناسی در خصوص طرح‌های عمرانی، حمل و نقل و ترافیکی شهر تهران داشته باشیم، گفت: به طور کلی بررسی‌ها نشان داده است که پروژه‌های شهرداری تهران آسیب‌های جدی دارند. به گونه‌ای که عمدتا بدون برنامه و انجام مطالعات توجیهی انجام شده‌اند که در نتیجه پس از پایان پروژه به جای آنکه راهگشا باشند، خود گره‌ای بر شهر ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعدادی از طرح‌ها فاقد هر گونه مطالعه توجیهی است، گفت: متاسفانه در بررسی پروژه‌ها متوجه شدیم که برخی از پروژه‌ها فاقد هر گونه مطالعه امکان سنجی یا فاز صفر هستند و اینگونه طرح‌ها، تنها بر اساس علاقمندی کارفرمایان به موضوعی جذاب و یا دیدگاه‌های موقت مدیریتی شکل گرفته که می‌توان گفت که بازسازی دروازه‌های تاریخی شهر و یا تصور اینکه با افزایش صرف ناوگان، کارآیی حمل و نقل عمومی افزایش می‌یابد از جنس این پروژه‌ها است.

کرونی با بیان اینکه در بررسی پروژه‌ها دریافتیم که متاسفانه بخشی از طرح‌های در حال اجرا، فاقد مطالعات مهندسی کافی است، گفت: این در حالیست که نقص مدارک طراحی هزینه عملیات اجرایی را تا چند برابر بالا می‌برد و این در حالیست که در بررسی‌ها مشخص شده که هزینه اجرای برخی پروژه‌ها به واسطه عدم مدیریت و فساد اداری تا چند برابر میزان واقعی و مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه تطویل زمان تکمیل طرح‌ها به واسطه بودجه‌بندی نامناسب یکی دیگر از پاشنه آشیل‌های پروژه‌های تهران است، گفت: متاسفانه با تعریف و آغاز چندین طرح همزمان، آن هم بدون برنامه ریزی دقیق برای تامین منابع مالی سبب شده که طرح‌ها در نیمه راه متوقف و خسارات طویل زمانی هنگفتی به مجموعه شهرداری تحمیل شود.

کرونی با بیان اینکه تجربه 10 سال گذشته نشان می‌دهد که عدم نظارت دقیق و کلان کمیسیون عمران باعث صدها میلیارد تومان خسارت به طرح‌های عمرانی شده است، گفت: به نظر می‌رسد بر اساس روال موجود و آنچه در بازدیدها مشاهده شده، تغییرات عمده و معناداری در فرآیندهای آسیب‌زایی که به آن اشاره کردیم رخ نداده و عملا تحول یا اصلاحی تا کنون صورت نگرفته است که باید هر چه زودتر اصلاح این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید