سازمان ملل: برجام بهترین راه پیش رو است

    کد خبر :173893

دبیر کل سازمان ملل طی گزارشی به شورای امنیت تاکید کرد که برجام بهترین راه برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش فرارو به نقل از گاردین، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت، ضمن اشاره به لزوم حفظ برجام، گفته سازمان ملل درباره انتقال احتمالی موشک بالستیک از ایران به حوثی‌های یمن را بررسی می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل گفته عدم تایید برجام در اکتبر گذشته توسط ترامپ، “ابهام قابل توجهی” درباره آینده این توافق ایجاد کرده است.

وی افزود: من مطمئن هستم که ایالات متحده فعلا تعهد خود مبنی بر ماندن در برنامه جامع اقدام مشترک را ابراز کرده است.

گوترش از حمایت سایر طرف‌های برجام از این توافق، استقبال کرد و گفت: من ایالات متحده را به حفظ تعهدات این برنامه و در نظر گرفتن تبعات کلان برای منطقه قبل از اتخاذ هرگونه گام‌های بیشتر، ترغیب می‌کنم.

او هشدار داده که با وجود پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای، این کشور ممکن است درخواست توقف توسعه موشک بالستیکی را نپذیرد.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفته نیکی هیلی، نماینده آمریکا در این سازمان، روز پنجشنبه برای تاکید بر “فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه خاورمیانه و جاهای دیگر جهان ” یک نشست خبری برگزار خواهد کرد.

در رابطه با برنامه موشکی و ادعای دادن موشک به یمن از سوی ایران، گوترش گفته سازمان ملل آثار باقی مانده از موشک‌های یمنی که به سوی منطقه ینبع عربستان و ریاض شلیک شده‌اند را بررسی می‌کند.

او گفته هنگامی که ایران در ۲۷ ژولای موشک ماهواره‌بر سیمرغ را پرتاب کرد، فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا در ماه آگست طی نامه‌ای مدعی شدند که اگر این ماهواره‌بر به موشک بالستیک تبدیل شود، “ذاتا قابلیت حمل اسلحه هسته‌ای” خواهد داشت. ایران در واکنش به این ادعا‌ها گفته پرتاب این ماهواره‌بر بخشی از فعالیت علمی و فناورانه بوده است.

پس از آن، روسیه طی نامه‌ای گفته قطعنامه شورای امنیت فقط از ایران “درخواست” کرده که از فعالیت موشکی منصرف شود نه منع.

در سپتامبر گذشته، شورای امنیت این پرتاب را بررسی کرد، اما هیچ اجماعی میان اعضای شورا وجود نداشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید