برگزاری یک جشن با آرزوی سلامتی برای شجریان

    کد خبر :173855

مهر پارسال که خانه موسیقی جشن هفدهمین سال تاسیس خود را برگزار کرد، تازه استاد شجریان از آمریکا به کشور برگشته بودند ولی به دلیل بیماری امکان حضور در مراسم را ندارند

خانه موسیقی امسال هیجدهمین سال تولدش را جشن گرفت، اما باز هم بدون حضور جسمانی استاد محمدرضا شجریان. البته با آنکه جای خالی او در این جشن و خصوصا در مراسم اختتامیه کاملا احساس می‌شد ولی حضور روحانی او را هم می‌شد حس کرد.

کسی که به گفته حمیدرضا نوربخش از بانیان این خانه بود و به عنوان صاحب خانه شناخته می‌شد و 14سال مداوم در روز تاسیس این خانه در جشن آن حاضر بود. پر شایسته است که گفته شود، موسیقی امروز ایران مرهون نفس‌های مسیحایی شجریان است و هر جا او حاضر بود، وزن و شکوه و افتخار در آن مراسم هم بیشتر می‌شود. نوربخش در جشن اختتامیه خانه موسیقی گفت: محمدرضا شجریان رئیس شورای عالی خانه موسیقی و صاحب اصلی این جشن است. استاد شجریان از 18 سال عمر خانه موسیقی در 14 سال آن را در کنار ما بود. برای او آرزوی سلامتی داریم. امشب یادگار عزیز او، همایون شجریان، در کنار ما است.

امیدوارم هر چه زودتر استاد شجریان از بستر بیماری بلند شوند و بار دیگر از راهنمایی‌های او بهره‌مند شویم.» از این که همایون شجریان نشان پدر را دارد جای خوشوقتی و خوشبختی است و امید می‌رود که او با منش و بزرگی پدر بتوانند در عرصه موسیقی ایران نام بلند شجریان را حفظ کنند. بی‌تردید در 5دهه اخیر این صدای شجریان بود که توانست درخت موسیقی دستگاهی ما را تناورتر سازد و باعث قوام و ستبری و ایستادگی این درخت شود. خانه موسیقی یقینا با نام شجریان حس بهتر و بالنده‌تری دارد. با این حال امیدواریم که استاد شجریان هر چه زودتر لباس عافیت بپوشند و بتوانند با حضور خود در مجامع هنری و خصوصا اجرای موسیقی دم گرم خود را در فضای کشور منتشر کنند.

به هر حال در این جشن اما خیلی از افراد آمده بودند، از موسیقیدان‌ها تا هنرپیشه‌ها و سیاستمداران و از چهره‌هایی چون بیاض امیر عطایی، محمود امینی، همتعلی رضایی، شکرعلی رضایی، رضا شفیعیان، شاکه ماکاریان، جاوید مجلسی، نادر مشایخی، محمد مقدسی، سید علیرضا میرعلی نقی تقدیر شد. ضمن آنکه در بخش موسیقی ایرانی (سنتی و ردیف دستگاهی) آلبوم “رگ خواب” با آهنگسازی سهراب پور ناظری و خوانندگی همایون شجریان، آلبوم “از تنهایی گریه نکن” که خوانندگی آن را سالار عقیلی و آهنگسازی آن را ابوالفضل صادقی نژاد بر عهده داشته است، آلبوم موسیقیایی “از جان و از دل” با آهنگسازی نوید دهقان و خوانندگی سالار عقیلی، آلبوم “در عشق زنده باید” با خوانندگی وحید تاج و آهنگسازی مجید مولانیا و آلبوم “با تو می‌خوانم” به آهنگسازی سعید فرج پور و با صدای جمال کردستانی را کاندید دریافت جایزه کرده بودند. در این میان جایزه به دو آلبوم منتخب “در عشق زنده باید” در بخش سنتی و “رگ خواب” برگرفته شده از موسیقی دستگاهی، جایزه گرفتند.

در بخش موسیقی کلاسیک هم آلبوم‌های “آکاپلا” از گروه آوازی دامور که سرپرستی آن را فراز خسروی دانش عهده‌دار است، “درصط” به آهنگسازی علی قمصری،، “پوئم سمفونی تختی” به آهنگسازی پوریا خادم و “واگویه‌ها” به آهنگسازی محمدرضا تفضلی از سوی داوران نامزد دریافت جایزه این جشن شده بودند که آلبوم موسیقی “آکاپلا” این جایزه را به خود اختصاص داد و لوح تقدیر و تندیس را دریافت کرد.

یک کار خوب دیگر هم در این جشن اتفاق افتاد و آن این که یاد آن عده از هنرمندانی که خانواده موسیقی را از مهر 95 تا آذر 96 تنها گذاشتند و آخرین نغمه‌های خود را خواندند ورفتند گرامی داشته شد. هنرمندانی چون رضا جهانی نوازنده تار و سه‌تار، ابراهیم شریف‌زاده خنیاگر موسیقی نواحی ایران، سلیم موذن‌زاده خواننده، یدالله تیموری نوازنده پیشکسوت تنبور کرمانشاه، علی‌محمد بلوچ هنرمند موسیقی منطقه بلوچستان، علیرضا آقا مهدی صدابردار، حسین طیبی نوازنده لله وا و پیشکسوت موسیقی مازندران، طلیعه کامران نوازنده و مدرس پیشکسوت سنتور، افشین یداللهی ترانه‌سرا، عباس خسروی نوازنده ویولن و عضو سابق ارکستر سمفونیک، محمدرضا جعفری نوازنده و آهنگساز موسیقی پاپ، علیرضا سلطانی عکاس موسیقی، فرهاد فرجلی نوازنده تار آذربایجان، محمود جهان خواننده موسیقی محلی و بندری، ناصر فرهودی صدابردار پیشکسوت، نادر گلچین خواننده و مدرس آواز ایرانی، حامد ذاکری خواننده موسیقی پاپ، فرامرز شکر خواه نوازنده تار و سه‌تار، محمدحسن رادمان نوازنده و معلم پیشکسوت ویولن، ابراهیم حدیدی سرنا نواز برجسته سیستان و بلوچستان، درویش مصطفی جاویدان خواننده قدیمی موسیقی ایرانی، غلام محمد احسانی نوازنده دوتار خراسان و خواننده اهل تربت جام، محمد قنبر هرمزی هنرمندی پیشکسوت موسیقی آیینی هرمزگان و ناهید دایی جواد خواننده موسیقی سنتی

منبع:روزنامه همدلی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید