مبارزات سخت تر شد/ آراء قالیباف بین روحانی و رئیسی تقسیم خواهد شد/ سومین شکست برای قالیباف

    کد خبر :17371

فضای انتخاباتی ریاست‌ جمهوری ایران به دقت زیر ذره بین رسانه های خارجی قرار دارد و آنها لحظه به لحظه در حال پوشش اخبار انتخاباتی و ارائه گزارش ها و تحلیل های خود در خصوص این رویداد مهم هستند.

چند روز مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران(29اردیبهشت)، با کناره گیری «محمدباقر قالیباف» یکی از کاندیداهای اصولگرا، رقابت های انتخاباتی تشدید و توجه رسانه های بین المللی به این انتخابات و نتیجه آن بیشتر شده است که در بخش زیر مروری بر این تحلیل ها در 24 ساعت گذشته می اندازیم:

گاردین: قالیباف در انتخابات قبلی هم آراء زیادی نداشت

گاردین نوشت محمدباقر قالیباف برای تقویت جبهه «ابراهیم رئیسی» علیه حسن روحانی کاندیدای اصلاح طلب انصراف داد.

این انصراف در حالی صورت گرفت که قالیباف در انتخابات قبلی در سال 2013 نیز محبوبیت چندانی نداشت و تنها حدود شش میلیون رای به دست آورد. میزان محبوبیت رئیسی را نیز نمی توان سنجید زیرا نظرسنجی دقیقی در این خصوص در ایران صورت نگرفته و او نخستین بار است که در انتخابات کاندید شده است.

انتخابات روز جمعه نخستین انتخابات پس از امضای برجام در سال 2015 به شمار می رود که تحریم های هسته ای ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته ای این کشور لغو شد. این انتخابات آزمونی برای پیشرفت اقتصادی در دولت روحانی از سال 2015 تاکنون محسوب می شود.

انتظار می رود «اسحاق جهانگیری» دیگر کاندیدا و معاون اول رئیس جمهور نیز به نفع روحانی کناره گیری کند.

رویترز: آراء قالیباف بین روحانی و رئیسی تقسیم خواهد شد

خبرگزاری رویترز گزارش داد قالیباف به نفع رئیسی از شرکت در انتخابات انصراف داد. او یکی از مهمترین رقبای روحانی محسوب می شد.

انصراف قالیباف می تواند در دقیقه نود آراء رئیسی را در برابر روحانی تقویت کند.

«حسین رسام» مشاور سابق وزارت خارجه انگلیس گفت: «بزرگترین نگرانی از محافظه کاران این بود که قالیباف ممکن است در روز جمعه از رئیسی بیشتر رای بیاورد، اما نتواند چالش جدی برای اصلاح طلبان باشد؛ چه رسد به اینکه بخواهد در دور دوم احتمالی، روحانی را شکست دهد.»

«حمید فرحوشیان» تحلیلگر سیاسی گفت: «آراء قالیباف بین روحانی و رئیسی تقسیم خواهد شد. در تهران آراء اکثرا به سمت رئیسی خواهد رفت و در خارج از تهران هواداران قالیباف، به سمت رئیسی خواهند رفت. با این حال فکر نمی کنم اوضاع فرق چندانی بکند زیرا قالیباف در انتخابات 2013 تنها شش میلیون رای آورد.»

حسین رسام گفت: «رئیسی از جبهه حمایتی بسیار قوی برخوردار نیست اما آراء منفی او کمتر از قالیباف است. تنها محبوبیت کاندیداها مطرح  تا نیست، بلکه عدم محبوبیت نیز مهم است.»

آسوشیتدپرس: قالیباف با هدف حمایت از رئیسی انصراف داد

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: یک کاندیدای محافظه کار (اصولگرا) در ایران با هدف حمایت از یک محافظه کاری که در حال به چالش کشیدن حسن روحانی رئیس جمهور میانه رو است، از ادامه رقابت انتخاباتی کنار کشید.

قالیباف در حال حاضر از ابراهیم رئیسی حمایت می کند.

ایرانی ها قرار است روز جمعه برای انتخاب رئیس جمهوری جدید به پای صندوق های رای بروند. با توجه به انصراف قالیباف در حال حاضر پنج کاندیدا در انتخابات باقی خواهند ماند این در حالی است که برخی از نامزدهای دیگر نیز ممکن است در روزهای آتی از انتخابات کنار بکشند.

انتخابات روز جمعه رفراندوم توافق هسته ای ایران با قدرت های جهان محسوب می شود.

روزنامه واشنگتن پست و شبکه فاکس نیوز و ای بی سی نیوز آمریکا نیز خبر آسوشیتدپرس را در مورد انصراف قالیباف از انتخابات منتشر کردند.

خبرگزاری فرانسه: قالیباف کناره گیری کرد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: محمد باقر قالیباف تنها چند روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از این رقابت ها انصراف داد.

قالیباف با درخواست از حامیانش برای پشتیبانی از ابراهیم رئیسی در انتخابات روز جمعه (29 اردییهشت ماه) گفت: این امر برای حفظ منافع مردم انقلاب و کشور ضروری است.

اسپوتنیک: حمایت ارزشمند خاتمی از روحانی

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد حسن روحانی حمایت ارزشمند «محمد خاتمی» رئیس جمهور پیشین را به دست آورده است.

او دو دوره از سال 1997 تا 2005 رئیس جمهور ایران بود.

خاتمی در طول انتخابات 2013 نیز از «محمدرضا عارف» رقیب روحانی خواست از کاندیداتوری انصراف دهد تا در نهایت روحانی پیروز انتخابات آن سال شود.

بلومبرگ: انصراف قالیباف، به نفع روحانی هم بود

بلومبرگ گزارش داد در حالی که تنها چند روز تا برگزاری انتخابات باقی مانده، رقبا با هم علیه روحانی متحد شدند بنابراین انتخابات بین روحانی و رئیسی برگزار خواهد شد؛ رقابتی که بر اساس نظرسنجی ها بسیار فشرده خواهد بود.

«علی واعظ» تحلیلگر ارشد گروه بحران بین المللی در گفت و گوی تلفنی گفت: «رقابت دو جانبه میان روحانی و رئیسی رای دهندگان را بسیج خواهد کرد. این وضعیت احتمال دو مرحله ای بودن انتخابات را کاهش می دهد.»

«انیسه بصیری تبریزی» محقق موسسه سلطنتی خدمات متحده در شهر «لندن» گفت: «اکنون اوضاع برای روحانی دشوارتر شد.»

پیروزی رئیسی ایران را بیشتر در مسیر رویارویی با غرب – به ویژه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا – قرار می دهد که قرار است این هفته به عربستان سعودی سفر کند.

در حالی که رئیسی از خروج قالیباف بهره مند می شود، تحلیلگران هشدار دادند که او به طور خودکار تمامی حمایت های قالیباف را نمی تواند برای خود جلب کند. به گفته بصیری تبریزی، این دو مرد در دو حوزه مختلف فعالیت می کنند.

«سوزان مالونی» محقق ایران در موسسه بروکینگز در شهر «واشنگتن» گفت: «همه حامیان قالیباف به سمت رئیسی حرکت نخواهد کرد، اما این کار زمینه را برای اتحاد محافظه کاران فراهم خواهد کرد. او باید قادر باشد بخش قابل توجهی از این رای دهندگان را پای صندوق های رای ببرد.»

واعظ گفت: «رئیسی هنوز هم مبارزه سختی در پیش خواهد داشت زیرا روحانی نیز از خروج قالیباف بهره مند می شود.»

نیویورک تایمز: سومین شکست برای قالیباف

روزنامه نیویورک تایمز نوشت شهردار تهران به نفع رئیسی انصراف داد. این سومین شکست برای تلاش قالیباف برای دستیابی به سمت ریاست جمهوری ایران محسوب می شود.

در بخشی از بیانیه وی آمده است: «مبارزه با فرصت طلبانِ انقلابی نما بسیار پرهزینه شده است، چون این جریان موریانه وار در حال خوردن ریشه های انقلاب است و گروهی که نه تنها با انقلابی های اصیل تضاد مبانی فکری دارند، بلکه جریانی هستند که منافع مادی آنها به خطر افتاده است.»

در طول مناظره ها نیز لحن برخی از کاندیداها بسیار تند و تیز بود.

انتظار می رود دو کاندیدای دیگر نیز تا روز جمعه انصراف دهند.

اکسپرس تریبون: تجمع های حمایت از روحانی چشمگیر است

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون در گزارشی نوشت: طرفداران روحانی در تجمعات حمایت از او، با هم یک جا جمع می شوند و این صحنه، در تجمع های حمایت از نامزدهای محافظه کار (اصولگرا) کمتر دیده می شود.

خبرگزاری «یاهو نیوز» هم به تجمعات حمایت از روحانی و کثرت حاضران در این برنامه ها پرداخت.

الجزیره: تاثیر نتیجه انتخابات بر سیاست خارجی ایران

شبکه الجزیره گزارش داد نتیجه انتخابات ممکن است تبعات غیرعمدی برای سیاست منطقه ای ایران دارد.

انتخابات ریاست جمهوری ایران علاوه بر دستورکار داخلی، سیاست خارجی این کشور را نیز تعیین خواهد کرد.

علاوه بر این، فضای استراتژیک و منطقه ای در دولت روحانی و احمدی نژاد تفاوت چشمگیری با یکدیگر داشت. در دومین دولت اوباما، واشنگتن توانست با تهران توافق هسته ای امضا کند. ایران همچنین از موضع بالایی در مذاکرات برخوردار بود زیرا در برنامه غنی سازی هسته ای پیشرفت چشمگیری داشت و آمریکا نیز در منطقه از جمله در عراق، افغانستان، سوریه و لیبی با افول قدرت و نفوذ مواجه شده بود.

نیویورک پست: تاثیر موضع گیری ترامپ بر انتخابات ایران

روزنامه نیویورک پست آمریکا مدعی شد از آنجا که دولت کنونی آمریکا در دست دونالد ترامپ با موضع گیری سخت گیرانه در قبال ایران است، ایران نیز احتمال دارد رئیس جمهوری تندرو نظیر رئیسی را انتخاب کند.

تغییر ریاست کاخ سفید بر انتخابات ایران تاثیر گذار خواهد بود.

تایمز: مبارزات سخت تر شد

روزنامه تایمز انگلیس نوشت: پس از کناره گیری قالیباف، روحانی با مبارزه سخت تری برای پیروزی در انتخابات مواجه شده است.

روحانی همچنین با حمایت «محمد خاتمی» رئیس جمهوری سابق مواجه شده است.

آنسا: انتخابات ایران غیرقابل پیش بینی است

خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) نوشت: در انتخابات سال 2013 نیز پیش بینی سخت بود اما چند روز قبل از برگزاری انتخابات، بازار تجریش در شمال تهران ناگهان به رنگ بنفش درآمد؛ رنگی که روحانی برای تبلیغات خود برگزیده بود.

دختر دانشجویی به نام «فاطمه» می گوید روحانی برای ایران کارهای زیادی انجام داد و کشور را از انزوا خارج کرد و می توان به آینده با آرامش و آزادی بیشتری نگاه کرد. بازگشت به عقب اشتباه بزرگی است.

«آرش» نیز گفت چهار سال خوب داشتیم، احساس تغییرات بزرگ و توجه بیشتری کردیم و گردشگران زیادی را دیدیم و این یقینا علامت خوبی برای اقتصاد است.

آناتولی: رقبای اصلی مشخص شدند

آناتولی نوشت: محمد باقر قالیباف از این انتخابات که قرار است روز جمعه برگزار شود، به نفع رئیسی کناره‌ گیری کرد.

قالیباف با کناره گیری از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران به نفع رئیسی از حامیان خود خواست به او رای دهند. قالیباف در این خصوص اعلام کرد: در وضعیت کنونی مهمترین مساله حفاظت از مصالح مردم، انقلاب، کشور و همچنین اتحاد نیروهای انقلابی است.

وی در ادامه افزود: از تمامی حامیان خود می‌ خواهم تا برای حمایت از رئیسی به پای صندوق ‌های رای رفته و به وی رای دهند.

با کناره‌ گیری قالیباف، رقابت انتخاباتی اصلی بین ابراهیم رئیسی و «مصطفی میرسلیم» دو نامزد محافظه ‌کار (اصولگرا) با رئیس‌ جمهوری اعتدال گرای ایران است.

احتمال می ‌رود اسحاق جهانگیری نیز به نفع وی از انتخابات کناره‌‌ گیری کند.

وب سایت تی آر تی ترکیه هم این خبر را بازتاب داد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید