امکان ساخت “خانه‌های پیش‌ساخته ضدزلزله” طی ۲ تا ۶ ماه فرهم شده است

    کد خبر :173665

مدیر یک شرکت دانش‌بنیان ساخت مسکن به شیوه نوین، با بیان اینکه نباید منتظر زلزله بمانیم و بعد از آن به سمت استفاده از تکنولوژیهای نوین ساخت مسکن برویم، گفت: قادریم بسته به تعداد واحدها، بین دو تا شش ماه خانه‌های پیش‌ساخته‌ ضدزلزله بسازیم.

به گزارش افکارنیوز، خسرو تقوا با بیان اینکه فناوریهای نوین ساخت‌ و ساز مسکن، سرعت و کیفیت در ساخت بنا را ارتقا می‌دهد، اظهار کرد: اما اینکه گاهی توسط برخی عنوان می‌شود امکان ساخت چندین واحد ضد زلزله ظرف یک ماه وجود دارد، بعید به نظر می‌رسد.

این فعال فناور با تأکید بر اینکه وقتی به سمت اجرای پروژه‌های ساختمانی به شکل نوین می‌رویم به دنبال بهبود کیفیت هستیم، تصریح کرد: کیفیت قرار نیست در اجرای پروژه با استفاده از فناوریهای نوین، فدای سرعت شود اما در حال حاضر خودمان طرحهای پیش‌ساخته‌ای را ارائه می‌دهیم که شامل فازهای طراحی مهندسی و نصب و اجرای سریع می‌شود.

وی ادامه داد: تکنیک پیش‌ساخته منجر به ارتقای کیفیت و سرعت در اجرای پروژه‌های ساختمانی می‌شود؛ طرحهایی هم که شرکت دانش‌بنیان ما در این زمینه ارائه می‌کند بسیار انعطاف‌پذیرتر و با وزن کمتر نسبت به رقباست.

تقوا با تأکید بر اینکه استفاده از مصالح کمتر مبتنی بر فناوری، مقاومت مورد نیاز به ارمغان می‌آید، ابراز کرد: یکی از فعالیتهای ما ارائه دیوارهای پیرامونی است که می‌تواند بسیار کارا برای نقاطی مثل کرمانشاه باشد که با زلزله اخیر، دیوارهای برخی ساختمانهایش فرو ریخت و تخریب شد.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان درباره تولیدات این شرکت عنوان کرد: در حال حاضر مصالح پیش‌ساخته بِتنی را داریم که مسلح هستند؛ متأسفانه بعد از زلزله اخیر کرمانشاه مشاهده کردیم که در دیوارهای بسیاری از ساختمانهای تخریب شده نه آرماتور وجود داشت و نه وال‌پُست (نگهدارنده دیوار).

وی افزود: اهمیت کارگذاری چنین تکنیکهایی، تقویت کردن دیوارها در مقابل حوادثی نظیر زلزله است که تحمل سازه را بالا می‌برد.

تقوا خاطر‌نشان کرد: مزیت دیگر طرحهای پیش‌ساخته، این است که با یک هزینه کم می‌توان طرحهای مورد دلخواه را به وجود آورد و در واقع می‌توان سفت‌کاری انجام شده در طرح را نازک‌کاری کرد و محصول نهایی خوبی به وجود آورد.

این فعال فناور با نقد برخی اظهارنظرها مبنی بر “تأثیر دستاوردهای فنی دانش‌بنیان بر قیمت محصول نهایی” گفت: بحث کاهش هزینه یک دردسر بزرگ برای ساختمان‌سازی است زیرا اگر بخواهیم هزینه‌ها را پایین بیاوریم باید از مهندسی و کیفیت کار زده شود همانند برخی ساختمان‌سازیهایی که از حقوق مهندس ـ مجری و مهندس ـ ناظر می‌زنند و در نهایت کیفیت را فدای هزینه می‌کنند و در نتیجه یک زمین لرزه کل بنا فرو می‌ریزد.

وی افزود: اما اگر اینطور گفته شود که محصولات تولیدی مبتنی بر فناوری تا چه میزان می‌تواند بر کاهش هزینه‌ها تأثیرگذار است، باید گفت که اختلاف هزینه بسیار است به شرطی که زمینه تولید فراهم شود.

تقوا با تأکید بر اینکه کاهش هزینه ساخت بنا و سازه‌ها نباید به هیچ عنوان از محل کاهش هزینه‌های مربوط به بخش فنی مهندسی باشد و رعایت اصول فنی همواره از ضروریات است، ابراز کرد: رعایت این اصول به هیچ عنوان هزینه گزافی را به قیمت نهایی سازه تحمیل نمی‌کند بلکه با چند درصد هزینه بیشتر می‌توان، محصول با کیفیتی را توسعه داد

این مدیر دانش‌بنیان با تأکید بر اینکه اگر از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه که تمام تأییدیه‌های فنی را أخذ کرده است در ساختمانهای کرمانشاه استفاده می‌شد به این میزان خسارت برای دیوارهای پیرامونی به بار نمی‌آمد، گفت: بتن پیش‌ساخته مسلح، قابلیتی دارد که با یک هزینه حداقلی می‌توان دو کاربری از آن گرفت یکی برای نمای ساختمان و دیگری برای دیوار پیرامونی درون سازه که این کار با نازک‌کاری و رنگ قابل انجام است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در کشور ما با وجود طرحهای ابداعی در حوزه ساخت‌وساز، استفاده از آنها در مرحله کاربرد بسیار کم است و به سمت بومی‌سازی این دستاوردها نرفته‌ایم، عنوان کرد: سیستمهایی که ما امروز طراحی می‌کنیم، ثبت اختراع شده و تمام تأییدیه‌های فنی را دریافت کرده است اما به دلیل عدم انگیزه از سمت مسئولان اجرایی، کاربرد آنها چندان به چشم نمی‌آید.

تقوا یادآور شد: البته چالش دیگر این است که مهندسان مشاور ترجیح می‌دهند به همان شکل سنتی کار کنند زیرا برایشان هزینه‌بر است که به سمت تولید نقشه بت سیستمهای جدید بروند یا وقتی را برای یادگیری ابزارهای جدید طراحی بگذارند.

این فعال فناور همچنین نقدی هم به رویه حاکم بر روند کاری کارفرماها داشت و گفت: هنوز برای این قشر جا نیفتاده است که به سمت استفاده از دستاوردهای فناوری بروند و بیشتر دنبال نمونه کار هستند.

وی افزود: راهکارهای زیادی برای رفع این نقیصه وجود دارد که در یک مورد پیشنهاد دادیم ارگانهای دولتی از محصولاتی که تأییدیه‌های فنی را دریافت کرده‌اند، استفاده کنند که ما حاضریم تمام مسئولیتهای بیمه‌ای را بپذیریم.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان با تأکید بر اینکه ارگانهای دولتی می‌توانند نقش تسریع‌کننده‌ای در فرهنگسازی این کار داشته باشند، گفت: یکی از کارهایی که دولت برای ایجاد فرهنگ استفاده از محصولات دانش‌بنیان مخصوصا در این حوزه می‌تواند انجام دهد این است که نمونه‌سازی عمده کند.

تقوا درباره شیوه دیگر حمایتها گفت: یک راه دیگر برای حمایت، پرداخت هزینه‌های مربوط به آزمایش و تحقیقات محصولات مبتنی بر فناوری توسط نهادهایی نظیر معاونت علمی رئیس جمهور است تا بتوانیم تأییدیه‌های لازم را دریافت کنیم.

وی تصریح کرد: قطعا اگر چنین حمایتهایی صورت نگیرد، اجرای کلان کار با تأخیر مواجه می‌شود؛ هر چند معتقدیم که تکنولوژی سرانجام خودش را وارد بازار می‌کند اما اگر حمایتهای مورد نیاز صورت نگیرد، باید منتظر سوانحی نظیر زلزله اخیر باشیم و بعد از آن تازه به فکر استفاده از دستاوردهای دانشی بیفتیم.

این فعال فناور درباره اینکه گمان می‌کنید سهم فناوریهای نوین در ساخت‌وسازهای کشورمان چند درصد است، گفت: یکسری از فناوریها به هیچ عنوان نوین نیست و فقط از خارج وارد شده که سهم آنها در ساخت‌وساز حدود 10، 15 درصد است‌؛ یکسری هم که عنوان فناوری نوین را یدک می‌کشند شاید موارد استفاده‌شان زیر دو درصد باشد.

وی درباره اینکه شرکت دانش‌بنیان شما چه میزان توانایی دارد تا به امر ساخت‌وساز مسکنهای تخریب شده کرمانشاه کمک کند، گفت: اتفاقا تماسهایی با شرکت ما برای استفاده از توان پیش‌ساخته گرفته شد اما متولیان امر بسیار عجله داشتند و قطعا فناوریهای در دست ما جوابگوی این میزان عجله نبود.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: چادر و کانکس تنها راه‌های پاسخگویی به این میزان عجله است و ما قادریم بسته به تعداد واحدها، بین دو تا شش ماه خانه‌های پیش‌ساخته‌مان را ارائه کنیم.

تقوا با تأکید بر اینکه نباید منتظر زلزله بمانیم و بعد از آن به سمت استفاده از تکنولوژیهای ساخت مسکن برویم، گفت: در حال حاضر خانه‌ها از لحاظ عایق‌بندی و زیرساخت مشکلات بسیاری دارند و اگر اصول فنی مهندسی جدی گرفته شود، کیفیت سازه‌ها ارتقا می‌یابد.

وی یادآور شد: استفاده از تجهیزات مبتنی بر فناوری روبه افزایش است اما باید راهکارهای حمایتی اندیشیده شود تا روند استفاده سرعت بخشیده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید