ظرفیت‌های بالقوه سازمان همکاری اسلامی

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ۸:۵۷
    کد خبر :173652

اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی دیروز در ترکیه برگزار شد، اما نمی‌توان انتظار داشت دستاورد چندانی از این اجلاس حاصل شود؛ چرا که در طول مدت زمانی که از تشکیل سازمان همکاری اسلامی می‌گذرد اقدامات خاصی را از سوی این سازمان شاهد نبوده‌ایم.

سازمان همکاری اسلامی کاملا بی‌خاصیت و خنثی است و همواره تلاش کرده طبق رهنمودهای آمریکا عمل کند.

این سازمان صرفا بیانیه‌های بی‌خاصیت صادر کرده و تا امروز در عمل و اجرا شاهد اقدامی از سوی این سازمان نبوده‌ایم.

این درحالی است که سازمان همکاری اسلامی به دلیل بالا بودن جمعیت کشورهای اسلامی عضو در آن می‌تواند نقشی موثر در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی و حل مشکلات مربوط به جهان اسلام داشته باشد، اما متاسفانه به دلیل وابستگی برخی کشورهای اسلامی به قدرت‌های فرامنطقه‌ای بویژه آمریکا نتوانسته است کارایی و عملکرد مورد انتظار را داشته باشد.

اگر این سازمان به معنای واقعی سازمان همکاری اسلامی باشد باید از فردا مقرر کند کشورهای اسلامی فشار بر آمریکا را افزایش دهند. اگر آمریکا سفارتخانه خود را از تل آویو به قدس منتقل کند باید تمام کشورهای اسلامی رابطه خود را با آمریکا قطع و سفارتخانه‌های خود را تعطیل کنند.

توانمندی بالایی در کشورهای اسلامی وجود دارد و کافی است هر کشور اسلامی از فردا تیپ نظامی مخصوص خود را برای آزادی قدس در نظر بگیرد.

سازمان همکاری اسلامی باید جوهره قوی و محکمی از خود داشته باشد تا بتواند اهداف اسلامی خود را پیگیری کند؛ اما چگونه از عناصر حاکم بر کشورهای اسلامی که نسبت به اسلام تعلق خاطری نداشته و دلسوز نیستند انتظار داریم که اسلامی رفتار کنند؟ کشورهای اسلامی باید در اهداف و برنامه‌ریزی‌ها با هم مشترک باشند.

این کشورها از نیرو، قدرت، پول و موقعیت ژئوپلیتیک و موقعیت‌های حساسی در دنیا برخوردار هستند و بیشترین نفت و گاز در اختیار آنهاست و به این ترتیب می‌توانند تاثیرگذاری بسیاری داشته باشند به شرطی که در راس این دولت‌ها افرادی باشند که دیندار و مسلمان باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید