خلبانی که سودای وزارت دارد؛ خالد بن سلمان کیست؟

    کد خبر :173628

خالد بن سلمان کسی است که در آینده بیشتر از او خواهیم شنید.
بر اساس برخی اخبار، خالد بن سلمان فرزند پادشاه سعودي به جای الجبیر منصوب خواهد شد . این خبر را یک سایت عربی برای اولین بار منتشر کرد و حتی فرمان پادشاه عربستان را هم در خبر خود آورده است . هنوز هیچ کدام از منابع عربی این خبر را تایید نکرده اند. در همین حال شبکه خبر نیز در خبری در این مورد از برخی منابع نقل کرد که شنیده هایی در این مورد وجود دارد.
اما خالد کیست؟ خلبان سعودی که از او در آینده بیشتر خواهیم شنید. کسی که در اظهارات ضد ایرانی کم از برادر بزرگ و شاه آینده سعودی ندارد و نشستن او بر صندلی سفارت عربستان در امریکا بی ارتباط با هماهنگی های عربستان و امریکا برای آینده خاورمیانه نبود.
به گزارش نامه نیوز خالد بن سلمان بن عبد العزیز آل سعود متولد ۱۹۸۸ و 28 ساله است. او از پسران ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، و برادر کوچکتر محمد بن سلمان ولیعهد این کشور است که با حکم سلطنتی در آوریل ۲۰۱۷ یعنی در تیر ماه سال 96 به عنوان سفیر عربستان سعودی در آمریکا تعیین شده‌است.
خالد بن سلمان در دیدار خود با ترامپ هنگام تقدیم استوار نامه خود گفته بود: روابط عربستان و آمریکا تاریخی و استراژیک بر اساس همکاری های تنگاتنگ و منابع مشترک است. من تمام تلاش خود را برای تحکیم این روابط و همکاری میان دو کشور دوست در تمام زمینه ها به کار می گیرم.
ملک سلمان در راستای تغییرات وسیعی که پس از حضور خود به عنوان شاه عربستان در مناصب سلطنتی داشت 40 حکم جدید را صادر کرد که از جمله پسرش خالد بن سلمان را به عنوان سفير عربستان در واشنگتن منصوب كرد، به اين ترتيب او جانشين شاهزاده عبدالله بن فيصل بن تُركی شد كه گفته شده محمد بن سلمان، جانشين وليعهد عربستان، موافق او در اين پست نبوده‌ است.

خلبان و تحصیل کرده امریکا

شاهزاده «خالد بن سلمان» خلبان جنگنده اف-15 است که بیشتر آموزش‎های نظامی خود را در آمریکا گذرانده‌ است و بنا به گزارش رسانه‌های عربی در بمباران مردم یمن نیز نقشی گسترده داشته‌ است.
خالد از پایگاه نیروی هوایی کلمبوس در می‌سی‌سی‌پی فارغ‌التحصیل شده است. او قبلاً در سال ۲۰۱۴ در ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با ISIS به عنوان یک خلبان نیروی هوایی شرکت کرد.

تحصیلات
خالد لیسانس علوم هوایی را از آکادمی هوایی پادشاه فیصل دریافت کرد. او در دانشگاه هاروارد تحصیلات خود را در ایالات متحده ادامه داد و گواهینامه برای مدیران ارشد امنیت ملی و بین‌المللی را کسب کرد. او همچنین دوره الکترونیک پیشرفته را در پاریس خواند. او دوره فوق لیسانس را در دانشگاه جورج تاون آغاز کرد و به دنبال کارشناسی ارشد هنر در مطالعات امنیتی بود اما مطالعاتش قبل از منصوب شدن به سمت سفیر عربستان در آمریکا متوقف شد.

از نظامی گری تا سفارت

خالد بن سلمان پس از فارغ‌التحصیلی از آکادمی هوایی پادشاه فیصل به نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی پیوسته‌است، او کار خود را به عنوان یک خلبان در Texan- 6 و T-38 در پایگاه نیروی هوایی کلمبوس در میسی سیپی آغاز کرد. او بعداً برنامه پرواز F15-S را به عنوان یک خلبان آغاز کرد و او به عنوان یک افسر اطلاعات تاکتیکی علاوه بر پرواز F15-S در اسکادران ۹۲ برای سومین پرواز در پایگاه هوایی پادشاه عبدالعزیز در دهران عربستان تعیین شده بود. او به عنوان یک خلبان جنگنده با تقریباً ۱۰۰۰ ساعت پرواز آموزشی است. گفته می شود خالد مأموریت‌هایی را علیه داعش به عنوان بخشی از ائتلاف بین‌المللی انجام داده‌است.
رسانه های وابسته به آل سعود در سال 93 که هنوز سلمان به قدرت نرسیده بود، هواپیمایی را نشان دادند که خلبان آن «شاهزاده خالد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» بوده و مدعی شدند این شاهزاده ، به صورت مستقیم به عنوان خلبان در عملیات نظامی علیه داعش در سوریه حضور دارد.

روزنامه «السبق» چاپ ریاض نوشته بود: این شاهزاده تا کنون در پروازهای خود، ضربات جدی به سنگرها و ساختمان های تشکیلات داعش وارد کرده است؛ اما هنوز اطلاعاتی در مورد شهری که در آن عملیات انجام داده منتشر نشده است.

خبرگزاری رسمی آل سعود (واس) نیز به نقل از سلمان بن عبدالعزیز، وزیر دفاع وقت آن دوره نوشت: «هواپیماهای آل سعود بعد از انجام عملیات مقرر در حمله به تشکیلات افراطی داعش، با موفقیت به پادگان های خود برگشته اند. در میان خلبانان این عملیات، فرزندان من نیز حضور داشتند که وظیفه شرعی، دینی و خانوادگی خود را انجام دادند.» او همچنین به عنوان بخشی از عملیات توفان قاطعیت و عملیات تجدید امید، در یمن به عنوان مأموریت پرواز داشته‌است.
از این رو می توان گفت وزیر خارجه احتمالی آینده عربستان در جنگی که برادر بزرگش در یمن به راه انداخته به عنوان خلبان حضور داشته و دستش به خون کشتاری که این کشور در یمن براه انداخته اند آلوده است.

از مشاور پدر تا سفیر ایالات متحده

خالد پس از اتمام خدمت نظامی به عنوان مشاور ارشد وزارت دفاع عربستان سعودی منصوب شد. در اواخر سال ۲۰۱۶، او به ایالات متحده منتقل شد و به عنوان مشاور سفیر پادشاهی عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا خدمت کرد. در آوریل ۲۰۱۷ وی با حکم ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی به عنوان سفیر عربستان سعودی در آمریکا تعیین شد و در ژوئیه ۲۰۱۷ استوارنامهٔ خود را در کاخ سفید به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تقدیم کرد. وی جانشین شاهزاده عبدالله بن فیصل بن ترکی شد که حدود یک سال سفیر عربستان سعودی در آمریکا بوده‌است. خالد دهمین سفیر عربستان در ایالات متحده از سال ۱۹۴۵ به بعد می‌باشد.

مواضع ضد ایرانی خالد بن سلمان

خالد بن سلمان در اوایل اوت ۲۰۱۷ در مصاحبه با واشینگتن پست در مورد بهبود روابط با آمریکا، و موضع کشورش دربارهٔ کشوهای ایران، عراق و سوریه مدعی شد: بهبود روابط عظیمی در روابط عربستان – ایالات متحده تحت این دولت وجود داشته‌است. بنظر من پرزیدنت ترامپ مصمم است تا با متحدانش در منطقه برای مقابله با توسعه طلبی و تروریسم ایرانیان همکاری کند.
او همچنین در مورد دخالت این کشور در سوریه گفت: بشار اسد بیش از ۵۰۰ هزار نفر را کشته‌است. ما با ایالات متحده برای پایان دادن به مشکل سوریه کار می‌کنیم.
نظر خالد در مورد عراق و پس از آزادی موصل به این شکل بود که: موفقیت در موصل نشاندهنده عزم دولت ایالات متحده و همچنین ارتش عراق می‌باشد. سنی‌ها و شیعیان باید در عراق متحد و دخیل باشند… فرقه گرائی همیشه راه به تروریسم می‌برد. ایران خواهان این است که عراق از ایران اطاعت نماید. ما از استقلال عراق حمایت می‌کنیم.
به نظر می رسد جایگزینی خالد بن سلمان با الجبیر هر چند می تواند شگفتی دیگر در رابطه با تغییرات ساختاری عربستان باشد اما در سیاست خارجی تندروانه و ضد ایرانی عربستان نه تنها تاثیر نمی گذراد بلکه این جوان 28 ساله می تواند روندی را که با حضور محمد در قدرت شروع کرده، شدت ببخشد.

«چشم‌انداز 2030» یا افزایش قدرت فرزندان

بسیاری از کارشناسان اقدامات ناگهانی پادشاه عربستان و پسرش در مسائل داخلی و بیرونی را بی‌ربط به آمریکای ترامپ و هماهنگی های آنان با عربستان نمی‌دانند؛ از تغییرات انتصاب شاهزاده «خالد بن سلمان» به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن، انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد، کنار گذاشتن افراد مهم و پر نفوذ تا بازداشت های اخیر شخصیتهای عربستانی همگی به هماهنگی های سیاست داخلی و خارجی در یک مسیر است. مسیری که با حضور ترامپ در امریکا مشخص تر و شفاف تر شده است و بن سلمان آنرا دنبال میکند.

در این باره وب‌سایت «دیلی‌میل» انتصاب «خالد بن سلمان» را نشانه تمایل شدید پادشاه عربستان برای تقویت روابط خود با دولت جدید آمریکا دانست و گزارش داد به همین منظور است که ملک سلمان برای ارتباط مستقیم با امریکا پسر خود را به واشنگتن اعزام کرده ‌است.

همچنین در حالی‌که ناظران سیاسی تغییرات کنونی در آرایش سیاسی عربستان را نه اقدامی رو به جلو که تلاشی برای یکدست‌کردن هرچه بیشتر خاندان سعودی می‌دانند پایگاه «عرب‌نیوز» مدعی است که این حرکت پادشاه عربستان در راستای برنامه «چشم‌انداز 2030» عربستان صورت گرفته است.

چالش های پیش روی خالد بن سلمان

اگر این جایگزینی در دستگاه دیپلماسی عربستان را بزودی شاهد باشیم، می توان گفت دیپلمات جوان سعودی چالشهای بسیاری را پیش رو دارد. بجز اینکه روی کار آمدن یک جوان 28 ساله به عنوان وزیر خارجه بیش از پیش بر کاستن اعتبار بین المللی عربستان تاثیر گذار است. عرصه سیاست خارجی هر کشوری جایگاه مردانی پخته و با تجربه است و نشستن خالد بر صندلی وزارتی که وظیفه ارتباط گیری با کشورهای مختلف جهان را دارد می تواند چالشی مهم برای عربستان باشد.
وزارت خارجه با وزارت دفاع و مراکز نظامی متفاوت است و مواضع دیپلماتیک و اصولی کشور را نیازمند است تا بتواند هزینه های آن را کمینه کند و اعتماد و روابط متقابل را افزایش دهد. حضور برادر محمد با رویکرد و سبقه ای نظامی و پیش گرفتن ادبیات تنش و تشنج در منطقه ای که از هر زمان دیگری نیازمند به آرامش و ثبات است، می تواند پیامدهای سنگینی داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید