تأکید بطحائی بر نقش کانون پرورش فکری کودکان در مشارکت با مدارس

    کد خبر :173568

وزیر آموزش و پرورش گفت: این ظرفیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد که به عنوان شریک در ماموریت‌های مدرسه ایفای نقش کند. کانون‌ پرورش از حیث زمان، ایام و محتوای آموزشی با محدودیت هایی که ما با آن روبرو هستیم، مواجه نیست و استعداد قابل توجهی برای پذیرفتن این نقش دارد.

به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در مراسم تکریم و معارفه مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه متاسفم مراسم در شرایطی برگزار می‌شود که سوگوار فوت دو دانش آموز و دو همکار در سانحه سرنگونی اتوبوس هستیم گفت: در آموزش و پرورش کشور ما مهمترین و اصلی ترین محیط فراگیری در مدرسه است و به عنوان رکن اصلی یادگیری تلقی می‌شود.

وی افزود: دانش آموزان در مدرسه دانش ها و مهارت هایی که نیاز دارند می آموزند، این محیط یادگیری به قدری فراگیر است که تمام توقعات برای آماده کردن فرزندان بر دوش مدرسه است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس با شرایطی مواجه اند که امکان پاسخگویی به همه این توفعات را ندارد، گفت: زمان حضور دانش آموز در مدرسه محدود است و از سوی دیگر محتوا و اهدافی که از مدرسه توقع داریم در گستره بسیار وسیعی پراکنده است و یکی از دلایلی که امروز نمره خوبی به مدارس نمی دهیم گستردگی این برنامه ها و محدودیت هاست.

بطحایی ادامه داد: ما در مدرسه انتظار داریم دانش‌ آموز کار در گروه و جمع را بیاموزد و بخوبی تحمل و صبوری و صداقت، درستی و مهارت مقاومت را تمرین کند اما به دلیل محدودیت هایی که داریم نمی توانیم همه اهداف تربیتی را محقق کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی دانش از مدرسه بیرون می آید دچار اشکالاتی در زندگی اش می شود عنوان کرد: امروز در جوامع پیشرفته مدرسه تنها محل یادگیری نیست. در سند تحول بنیادین نیز به کرات به تنوع در محیط های یادگیری اشاره شده است. حتما محدویت ها بر نتایج کار ما سایه می اندازد. در این میان کانون پرورش فکری می تواند و باید به عنوان محیط دوم تعلیم و تربیت بیش از گذشته در خدمت دانش آموزان قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: این ظرفیت در کانون وجود دارد که به عنوان شریک در ماموریت های مدرسه ایفای نقش کند. کانون‌ پرورش از حیث زمان، ایام و محتوای آموزشی با محدودیت هایی که ما با آن روبرو هستیم، مواجه نیست و استعداد قابل توجهی برای پذیرفتن این نقش دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امید است با هم افزایی بین این دو نهاد به سرعت به بسیاری اهداف تربیتی دست یابیم گفت: ویژگی شراکت در تربیت این است که امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی به شراکت گذاشته شود. از همین طریق باید هم افزایی صورت‌ گیرد، اگر این دو با یک هدف و در یک راستا ساماندهی شوند شرط این شراکت را بجا آورده ایم.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری یک محیط یادگیری انعطاف‌پذیر است به شرط آنکه قالب هایی که همواره آن را در تصمیم‌گیری ها حاکم می دانیم کنار بگذاریم و اجازه دهیم کانون در کنار مدرسه در اختیار تعلیم و تربیت دانش آموزان قرار بگیرد.

بطحایی با اشاره به عدم توان تولید کنندگان داخلی چندرسانه ای با برندهای مطرحی چون والت دیزنی گفت: باید حمایت از تولیدکنندگان برای باز کردن فضای رقابت از کارکردهای کانون باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کانون پرورش فکری وظیفه و تکلیف دارد تا اهداف تربیتی که در مدرسه محقق نمی‌شود را در قالب های هنری و فرهنگی که دارد دنبال کند. کانون می تواند به عنوان نخ تسبیح نقش موثری در عرصه ادبیات کودک ایفا کند و فعالان این عرصه کانون را به عنوان یک پشتیبان و حامی جدی بشناسند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید