وضعیت بودجه‌ ۹۷ انتقال خون/ درآمدی که باز هم “اختصاصی” نشد

    کد خبر :173329

مدیرعامل سازمان انتقال خون وضعیت بودجه‌ای این سازمان در لایحه بودجه ۹۷ را تشریح کرد.

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از تلاش‌های سازمان انتقال خون برای ورود به فعالیت‌های نوین و حرکت در مرزهای دانش در زمینه طب انتقال خون است، گفت: بر این اساس برنامه‌های متعددی را در سازمان انتقال خون اجرا کردیم تا همتراز انتقال خون‌های پیشرفته دنیا باشیم؛ چراکه لیاقت و استعداد آن را در کشور داریم.

وی با بیان اینکه بر این اساس برنامه‌هایی مانند مدیریت خون بیمار، فرهنگ‌سازی اهدای پلاسما و پلاکت و اقتصاد انتقال خون را اجرا کرده و آنها را ادامه می‌دهیم، افزود: البته باید توجه کرد که اجرای این برنامه‌ها طبیعتا به میزان منابع‌مان گره می‌خورد و ما باید بدانیم که منابع سازمان چقدر است تا روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. بر این اساس یکی از بحث‌هایی که با سازمان مدیریت برنامه و بودجه داشتیم این بود که درآمد سازمان انتقال خون، درآمد اختصاصی شده و درآمد سازمان را به چشم درآمد عمومی دولت نگاه نکنند.

پورفتح‌الله ادامه داد: مفهومی ندارد بخشی که کار خدمات سلامت را انجام می‌دهد، برای دولت درآمدزا باشد. باید توجه کرد که اگر درآمد اختصاصی‌مان در اختیار خودمان باشد، می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشرفت اقدامات‌مان را انجام دهیم. بنابراین تقاضایی که ظرف چند سال اخیر از سازمان مدیریت داشتیم و متاسفانه عملیاتی نشده است، اختصاص درآمد سازمان انتقال خون به این سازمان و هزینه شدن این درآمدها در فعالیت‌های سازمان انتقال خون بوده است که متاسفانه علی‌رغم اینکه بدنه کارشناسی سازمان مدیریت و مدیران آن کاملا با این مساله موافق بودند، اما در لایحه بودجه این مساله عملیاتی نشد و درآمد سازمان همچنان درآمد عمومی است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه امیدواریم با نگاه مجلس بتوانیم درآمد سازمان را اختصاصی کنیم تا هم بتوانیم فعالیت‌های نوین‌مان را انجام داده و در عین حال به تدریج بتوانیم چرخه انتقال خون را بر مبنای اقتصاد انتقال خون اداره کنیم، گفت: در حال حاضر ۱۰۰ درصد درآمد اختصاصی سازمان انتقال خون، عمومی است که ۶۰ درصد آن به ما بازمی‌گردد. البته همین میزان هم به طور کامل عملیاتی نمی‌شود و نوشته‌های روی کاغذ با آنچه که عملیاتی می‌شود، متفاوت است.

پورفتح‌الله با بیان اینکه درآمد مصوبی که باید به خزانه واریز کنیم، در سال ۹۶، ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: قرار بود ۸۱ میلیارد از این میزان را به ما بدهند. بر این اساس تاکنون ۸۴ میلیارد تومان به حساب خزانه واریز کرده‌ایم و ۱۲.۵ میلیارد را گرفته‌ایم. البته ۴۲ درصد این ۸۱ میلیارد را به ما تخصیص داده‌اند. آنچه درباره درآمد اختصاصی سازمان در لایحه بودجه سال ۹۷ هم آمده، مشابه سال ۹۶ است.

وی همچنین گفت: در عین حال بودجه هزینه‌ای مصوب سازمان انتقال خون در سال جاری، ۱۱۱ میلیارد تومان بود که در سال ۹۷ با ۱۰.۸ درصد رشد، به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید