اختراعاتی که پشیمانی به بار آوردند

    کد خبر :173186

دانشمندان معمولاً آرمان گرا بوده و قابل درک است که روی بهترین چیزها در مورد اختراعاتشان متمرکز می شوند. اما گاهی اوقات در این راه خیرخواهانه ظرفیت های انسان برای استفاده از اختراعات آن ها برای بدست آوردن چیزهای ناخوشایند و حتی شیطانی را نادیده می گیرند.

همه ما در طول زندگیمان کارهایی را انجام می دهیم که بعدها از انجام آن ها پشیمان خواهیم شد. اما برای بسیاری از ما این کار به منزله یک سرمایه گذاری بد، تصمیمی نابخردانه یا حتی رفتاری نامناسب است. برخی دیگر از افراد جامعه در شرایطی هستند که اعمال آن ها عواقب بسیار بزرگتری، چه خوب و چه بد، دارد. دانشمندان معمولاً آرمان گرا بوده و قابل درک است که روی بهترین چیزها در مورد اختراعاتشان متمرکز می شوند.

اما گاهی اوقات در این راه خیرخواهانه ظرفیت های انسان برای استفاده از اختراعات آن ها برای بدست آوردن چیزهای ناخوشایند و حتی شیطانی را نادیده می گیرند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با 7 اختراعی آشنا کنیم که مخترعانشان در ابتدا با منظور گسترش صلح یا آرمان هایی خیر آن ها را ساختند اما وقتی استفاده های مخرب از اختراعشان را دیدند از اختراع خود پشیمان شدند.

1-دینامیت

کاملاً خنده دار به نظر می رسد که فردی که اسم او روی جایزه صلح نوبل است برای مدت زیادی از زندگی خود مشغول ساختن سلاح های مرگبار و از همه معروف تر دینامیت بوده است.آلفرد نوبل دینامیت را با یک انگیزه کاملاً آشنا و قابل درک ساخت. او بر این باور بود که اگر وی بتواند موثرترین سلاح موجود در جهان را بسازد می تواند به طور کامل از وقوع جنگ خودداری کند. هدف او از ساخت سلاح های متعدد در واقع برقراری صلح از طریق از بین بردن انسان های بد و پرهزینه کردن آن بود.

نوبل نیز مانند بسیاری از همکارانش در قرن نوزدهم فکر می کرد که اختراعش بسیار خنثی بوده و کسانی که از اختراع او برای جنگ استفاده می کنند باید مورد سرزنش قرار گیرند. وقتی که در نهایت نوبل اثرات مخرب اختراع فوق العاده اش را در میدان نبرد دید، دریافت که ایده های او برای پایان دادن به جنگ و خونریزی اشتباه بوده است.

2-اسپری فلفل

کامران لقمان عضو تیمی از پژوهشگران بود که در دهه 1980 برای توسعه اسپری فلفل به عنوان یک اسلحه غیرکشنده توسط سازمان اف بی آی استخدام شدند. مانند بسیاری از کسان دیگری که سلاح های جدید اختراع می کنند او یک انتظار بسیار آرمانی از اختراع خود داشت.

لقمان زمانی که استفاده از اختراع خود برای متفرق کردن دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا در سال 2011 را دید دریافت که رویایش رنگ باخته است. اسپری فلفل سلاح بسیار موثری برای نیروهای ضد شورش بود زیرا بدون این که نیاز باشد به سلاح های مرگبار متوسل شد افراد بسیاری متفرق می شدند. اما خیلی زود از این سلاح در حکومت های دیکتاتوری بر علیه تظاهرات مسالمت آمیز استفاده شد. اکنون لقمان در تلاش برای کاهش سوء استفاده از اختراع خود، برای بهبود بخشیدن دستورالعمل های پلیس و افزایش آموزش استفاده درست از اسپری فلفل فعالیت می کند.

3- شکافت هسته ای

معادله مشهور آلبرت انیشتین،E=mc²، بود که راه را برای ساخت بمب اتمی هموار ساخت، واقعیتی که انیشتین که خود صلح طلب شناخته شده بود را شاید پشیمان کرده باشد. اگر چه او خود روی بمب اتمی کار نکرد اما در واقع به طور غیرمستقیم در ساخت آن مشارکت داشت. در اوایل جنگ جهانی دوم بسیاری بر این باور بودند که آلمان در حال کار بر روی ساخت بمب اتمی است و در این شرایط بود که انیشتین نامه ای به پرزیدنت روزولت در ایالات متحده نوشت و از او خواست که در ساخت این سلاح پیشدستی کند.

در انتهای جنگ جهانی دوم وقتی مشخص شد که آلمان یپشرفت بسیار کمی در زمینه تحقیقات هسته ای داشته است، انیشتین از مشارکت خود در ساخت بمب اتمی ایالات متحده که اثرات ویرانگری بر روی شهرهای ژاپن داشت اظهار ندامت کرد.

4- اسلحه آ کا-47

به عنوان سلاح محبوب کسانی که برای آزادی می جنگند و همچنین تروریست ها، آ کا-47 که بیشتر با نام سازنده اش کالاشنیکوف شناخته می شود برای بیش از 75 سال مورد استفاده قرار گرفته و این استفاده گسترده در جهات منافع جنگ طلبانه باعث رنجش و پشیمانی میخاییل کالاشنیکوف از اختراع خود شد. وی این سلاح را در انتهای جنگ جهانی دوم به امید اینکه بتواند به دفاع از کشورش کمکی کرده باشد ساخت اما خیلی زود مشخص شد که رژیم اتحاد جماهیر شوروی استفاده های دیگری جز دفاع از کشور از آن می کند.

این سلاح وارد مرحله تولید انبوه شده و به مرگبارترین سلاح قرن بیستم تبدیل شد. کالاشینکوف خود یک کاتولیک بسیار معتقد بود و احساس گناه در مورد جنایاتی که با استفاده از اختراع او صورت گرفته بود باعث شد که در سال 2010 به کلیسای ارتودوکس روسیه نامه ای نوشته و از آن ها جواب بخواهد که آیا وی نیز در این جنایات سهیم است یا خیر.

5- لابرادودل

لابردادول نوعی نژاد سگ است که از ترکیب نژادهای لابرادور و پودل به وجود آمده است و در واقع توسط یک محقق سگ شناسی استرالیایی به نام والی کورنون به وجود آمد. وی که در یک موسسه تحقیقاتی مربوط به تولید و پرورش سگ های راهنما کار می کرد با درخواستی از یک زن نابینا برای یک سگ راهنمای غیرآلرژیک مواجه شد که به دلیل حساس بودن شوهرش دنبال سگ راهنمایی می گشت که حساسیت زا نباد. وی بعد از سال ها تلاش نژاد لابرادودل را ساخت و مشکل این زن نابینا را حل کرد اما مشکل دیگری به وجود آمد.

خیلی زود تقاضا برای این نژاد سگ جدید افزایشی سرسام آور گرفته و باعث شد که تولید غیرقانونی این نژاد فراگیر شود. افراد فعال در این حوزه بدون این که امکان ترکیب نژادها را در نظر بگیرند سعی کردند که هر نژادی را با نژاد دیگر ترکیب کنند که در بسیاری از موارد به تولد سگ هایی عجیب و ناقص الخلقه منتهی می شد.

6- اکستازی

الکساندر شولگین شکل مدرن اکستازی را در اواخر دهه ی 1970 تولید کرده و آن را روی خود آزمایش نمود. او بعدها مقاله ای منتشر کرده و در مورد استفاده های روان درمانی از داروی کشف شده اش صحبت نمود. اما زیاد طول نکشید که قرص ساخته او از کلینک های درمانی بیرون رفته و باعث غوغا در میان جوانان خوشگذران شد. بدین ترتیب استفاده گسترده از این قرص در کلوب های شبانه و مهمانی ها باعث شد که استفاده از آن ممنوع شود.

به زودی تولید قانونی این قرص سرخوش کننده متوقف شده و نمونه های جعلی و بسیار خطرناکی از آن توسط سود جویان تولید شد. بدین ترتیب دارویی که شولگین برای درمان بیماران دچار افسردگی ساخته بود به ماده مخدری برای سرخوش کردن و نشئگی تبدیل شد.

7- تزریقات مرگبار

مرگ با جوخه اعدام، صندلی الکتریکی، به دار آویختن یا اتاق های گاز گزینه هایی بود که در سراسر دهه 1970 در ایالات متحده برای کشتن محکومین به اعدام وجود داشت اما عموم مردم دیدگاه خوبی به آن ها نداشتند. دکتر جی چاپمن، بازرس ارشد پزشکی ایالت اوکلاهاما، روشی جایگزین برای اعدام محکومان به مرگ را پیشنهاد کرد که شامل تزریقاتی مرگبار و بدون درد و شکنجه بود.

او بر این باور بود که اگر شیوه ی اعدام انسانی تر شود، مخالفت ها با مجازات اعدام در دادگاه ها کاهش یافته و محکومین به اعدام نیز مدت زمان کمتری را در انتظار اعدام به سر خواهند برد اما این هدف او مسجل نشد. هنوز هم محکومان سال ها باید منتظر اعدام باشند و این موضوع باعث شده که چاپمن از اختراع خود اظهار پشیمانی کند.

منبع:برترین ها

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید