آدرسهای اینترنت در انحصار کمپانی‌های آمریکایی/با کمبود IP مواجهیم

    کد خبر :173136

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه بخش زیادی از آدرسهای اینترنتی در دنیا توسط کمپانی های بزرگ آمریکایی فریز شده و به انحصار درآمده است، گفت: در ایران با کمبود IP آدرس مواجه هستیم.
نصرالله جهانگرد در نشست تخصصی گذر به نسل جدید آدرسهای عددی اینترنت (IPv۶) بر ضرورت سرعت بخشی به این طرح تاکید کرد و گفت: در گذشته نقش IP عمدتا آدرس دهی بود اما امروز با طرح مساله اینترنت اشیاء (IOT ) و سایر موجودیتها روی شبکه ، پدیده آدرس و هویت با همدیگر آمیخته شده اند و در سطح جهانی یک چالش بزرگ سیاستگذاری به وجود آورده است.

وی با اشاره به این چالش که نظام آدرس دهی اینترنت و مدیریت بر این آی پی آدرسها به چه صورت باشد، ادامه داد: مجموع آدرس ها و ارتباطات موجود روی شبکه اینترنت حدود ۸ میلیارد IP برآورد می شود اما فقط حدود ۴.۳ میلیارد آدرس اینترنتی ورژن چهار (IPV۴ ) دردنیا موجود است و این در حالی است که بخش زیادی از این آدرسها نیز توسط کمپانی های بزرگ آمریکایی فریز شده و به صورت انحصاری درآمده اند .

معاون وزیر ارتباطات با اظهار تاسف از تاخیر ایجاد شده در حوزه مهاجرت به ورژن جدید آدرسهای اینترنتی گفت : در سال های گذشته تدبیر لازم در این بخش صورت نگرفته و ما امروز با کمبود آدرس IP مواجه هستیم؛ در صورتی که کشورهای دیگر خیلی زودتر از ما گذر به IPv۶ را در دستور کار خود قرار داده اند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر اینکه مسیر آینده فناوری اطلاعات و ارتباطات مبتنی بر IP است، خاطرنشان کرد: مساله مهم ادغام بین نظام شماره گذاری ارتباطات صوت با دیتا است و در این خصوص اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) کارگروهی را تشکیل داده که وظیفه آن ادغام نظام آدرس دهی مبتنی بر IP است که از منظر فنی و سیاستگذاری مباحثی را در دنیا ایجاد کرده است.

جهانگرد ادامه داد: سازمان بین‌المللی نظارت بر اسامی، دامنه‌ها و ارقام ثبت شده اینترنت (آیکان) در تلاش است که این آدرس دهی در نظام جهانی از دست دولت ها خارج شود و در دست این سازمان و وزارت بازرگانی آمریکا قرار گیرد؛ در صورتی که سایر کشورهای عضو ITU همگی بر نقش سیاستگذاری دولتها در این باره اصرار دارند.

وی با بیان اینکه ما هم در خلال مذاکرات به دنبال منافع کشور خود هستیم، گفت: در کشور ما به استثناء دامنه های دات آی آر (IR)، نظام آدرس دهی متمرکزی موجود نبوده و موسسات به صورت انفرادی دراین باره اقدام می کردند و هم اکنون به دنبال راه حل ترکیبی و پیاده سازی یک راهکار داخلی ملی هستیم تا بین تمام کسانی که مدیریت و تامین و توزیع آدرسهای اینترنتی را بر عهده دارند، در حوزه مصالح کلان ملی تعامل برقرار کنیم .

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه مرکز ملی فضای مجازی تکلیفی بر عهده سازمان فناوری اطلاعات ایران گذاشته تا سازوکار مشخص و قواعد هماهنگی را در سطح ملی در کشور درحوزه آدرس دهی اینترنتی به وجود بیاورد، تصریح کرد: استراتژی های فنی گذر به نسخه جدید آدرسهای اینترنتی (IPv۶) آغاز شده و کمیته ملی هم به صورت منظم با دستگاه های مرتبط تعامل دارد.

وی با بیان اینکه در این رابطه زیرساختها موردنیاز فراهم شده است، از اپراتورهای ارتباطی کشور خواست که هرچه سریعتر فرآیندهای خود را برای مهاجرت به نسل جدید آدرسهای اینترنتی (IP آدرس) تکمیل کنند. چون بسیاری از پلتفرم‌ها روی سرویس‌های اپراتورها قرار دارد و باید ظرفیت مسیردهی به IPv۶ را در شبکه خود پیاده سازی کنند.

به گزارش مهر، رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: این سازمان حدود یک میلیون آدرس IPV۴ در اختیار دارد که برای تصحیح بازار و تسهیل کار فعالان این حوزه به زودی در قالب مزایده در اختیار بازار قرار می گیرد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید