نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی واگذار شود

    کد خبر :17286

مدیر انتشارات خجسته با تاکید بر اصلاح برخی مقررات برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: این نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار شود.رضا یکرنگیان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: نمایشگاه بین المللی کتاب تعریفی دارد و عبارت است از تعدادی ناشر از ملیت های مختلف که در زمان و مکانی معین برای عرضه کتاب های خود و تبادل نظر با متخصصین و خرید رایت دورهم جمع می شوند.
به گفته وی، این افراد در نمایشگاه کتاب علاوه بر اطلاع از تازه های فناوری، در سخنرانی، کنفرانس ها و سمینارها نیز شرکت می کنند.
این فعال عرصه نشر ادامه داد: در ایران نمایشگاه کتاب تعریف دیگری دارد و در واقع به فروشگاه کتاب تبدیل شده؛ کاری که باعث کسادتر شدن کار کتاب فروشان می شود، کسادی که گاه تا چند ماه ادامه دارد در حالی که آنها هستند که طول سال کتاب های ناشران را عرضه می کنند.
وی با بیان اینکه همین ایراد به نمایشگاه های استانی وارد است، به برخی قوانین حضور در نمایشگاه کتاب تهران اشاره و اضافه کرد: یکی از این قوانین آن است که هر ناشر باید 35 عنوان کتاب را طی چهار سال چاپ کرده باشد.
یکرنگیان توضیح داد: تعداد عناوین من به حد نصاب نرسید اما از آنجا که سابقه طولانی در حضور در نمایشگاه کتاب داشتم، مرا پذیرفتند هرچند بعد از ثبت نام، تعداد زیادی کتاب چاپ کردم که به نمایشگاه رسید.
وی افزود: یکی دیگر از قوانین این است که هر ناشر ملزم است فقط کتاب هایی که خود چاپ کرده را در نمایشگاه عرضه کند در حالیکه به این مساله بی توجهی می شود و هر ساله شاهد هستیم، تعداد زیادی از غرفه ها به مرکز پخش تبدیل شده و این مراکز کتاب ناشران دیگر را عرضه می کنند.
به گفته یکرنگیان، فروش کتاب «بیشعوری» در نمایشگاه توسط چندین غرفه، نمونه ای از این کار است.
مدیر انتشارات خجسته گفت: مدیران سالن ها در کنترل این مساله ناتوان هستند و در برخی موارد یکی می آید و به تذکری اکتفا می کند و می رود.

** لزوم اصلاح قوانین حضور در نمایشگاه
یکرنگیان، این سیاستگذاری که متکی به کمیت باشد را اشتباه دانست و گفت: ناشری 30 عنوان کتاب 64 صفحه ای چاپ و منتشر می کند که در مجموع می شود 1920صفحه، از سویی ناشر دیگری سه عنوان کتاب که هر کدام شامل دو هزار صفحه است، چاپ می کند.
وی ادامه داد: ناشر با 30 عنوان کتاب می تواند با ارفاق به نمایشگاه راه پیدا کند اما آن ناشر سه عنوان کتاب را به نمایشگاه راه نمی دهند در صورتی که تعداد کاغذ مصرف شده وی سه برابر ناشر با 30 عنوان کتاب است.
این پیشکسوت نشر، درباره خرید و فروش بن های الکترونیکی کتاب هم اضافه کرد: یارانه کتاب همیشه فسادآور است، دولت این بن ها را برای خرید کتاب به افراد می دهد اما متاسفانه از آن استفاده مالی و نه فرهنگی می شود.
وی با تاکید بر واگذاری همه امور نمایشگاه به اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران ، آن را مانعی برای این چندگانگی در اداره نمایشگاه عنوان کرد.
به گفته یکرنگیان، قدرت بخش خصوصی را باید باور کرد زیرا دولت ها می آیند و می روند در حالیکه بخش خصوصی ماندگار است.
سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 13 تا 23 اردیبهشت در شهر آفتاب برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید