نظر سازمان پرستاری درباره ادامه طرح “تربیت کمک پرستار یکساله”

    کد خبر :172794

سه سال از آغاز طرح تربیت کمک پرستار یکساله می‌گذرد؛ موضوعی که به اعتقاد معاونت پرستاری وزارت بهداشت جای خالی آن در بیمارستان‌ها احساس می‌شد و انجام شرح وظایف آن‌ها بر دوش همراهان بیمار بود. به همین دلیل باید نیرویی جداگانه برای آنها در نظر گرفته ‌می‌شد؛ اما این طرح از همان ابتدا مورد سوال قرار گرفت و هنوز نیز ضروری بودن آموزش این نیروها، محل سوال بسیاری از منتقدان است.

سازمان نظام پرستاری معتقد است که در کشور نیروی کمک بهیار بیکار وجود دارد و می‌توان از آنها به جای این کمک پرستاران کمک گرفت. قائم مقام این سازمان دلایل خود را برای غیرضروری دانستن ادامه تربیت این نیروها بیان کرد.

محمد شریفی مقدم درگفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سازمان نظام پرستاری از ابتدا مخالف طرح تربیت کمک پرستار یکساله بود. با نشست‌هایی که با مسئولان آموزش متوسطه آموزش و پرورش و معاونت آموزشی وزارت بهداشت داشتیم، هر دو اشتراک نظر داشتند، آموزش وپرورش متولی اصلی برگزاری آموزش دیپلم بهیاری است و این موضوع با مشارکت وزارت بهداشت انجام می‌شود. در نقاطی که پرستار کم است و نیاز به حضور بهیاری احساس می‌شود نیز بر اساس اعلام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی منطقه، آموزش و پرورش مجوز تاسیس هنرستان بهیاری را صادر می‌کند.

۶۰ هزار دانشجو در گروه‌های مختلف پرستاری در کشور تحصیل می‌کنند

وی ادامه داد: کسانی می‌توانند در این آموزشگاه تحصیل کنند که مدرک سوم راهنمایی را داشته و حداکثر ۱۸ سال سن داشته باشند. این افراد با سه سال تحصیل در این هنرستان، دیپلم بهیاری می‌گیرند. در نتیجه کسی که مدرک بهیاری می‌گیرد بیشتر از ۲۱ یا ۲۲ سال سن ندارد. در سراسر کشور نیز فقط ۱۷ مدرسه برای تربیت این نیروها وجود دارد. مدرک صادر شده هم مهر مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش را دارد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه مدارک بهیاری یکساله برای افراد ۳۰ ساله و با تحصیلات بالاتر از دیپلم نیز صادر شده است، تصریح کرد: این یعنی تناقضی وجود دارد، به ما اعلام شد مدارک دیپلم بهیاری یکساله از مراکز مختلفی صادر می‌شود و بعضی از مراکز هم می‌گفتند افرادی که با این نام برای کار مراجعه کرده‌اند، به خوبی آموزش ندیده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر اینکه معاونت پرستاری می‌تواند وارد آموزش این نیروها شود، مورد بحث است؛ چون آموزش تمام گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی از طرف معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام می‌شود. از طرفی هم بهیار زمانی تربیت می‌شد که پرستار کم بود، اما در حال حاضر ۶۰ هزار دانشجو در گروه‌های مختلف پرستاری در کشور تحصیل می‌کنند و نیروی بهیار پاسخگوی نیازها نیست.

۵۰ هزار کمک بهیار آماده به کار در کشور داریم

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین اضافه کرد: بعضی از کسانی که در ابتدای این طرح دوره‌های بهیاری یکساله را گذرانده‌اند، لیسانس و فوق لیسانس داشته‌اند و به دلیل نداشتن بازار کار در رشته خود، جذب این دوره‌ها شدند. حتی به برخی مدرک بهیاری یکساله داده شد. به تدریج با پیگیری‌هایی که انجام شد، نام این طرح به کمک پرستار یکساله تغییر نام داد. همچنین باید تاکید کرد که در سیستم پرستاری بخشی از خدمات تخصصی است و بخش دیگر اقدامات اولیه برای بیماران است.

شریفی مقدم با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار کمک بهیار آماده به کار در کشور داریم، اظهار کرد: ما در دیداری که با وزیر بهداشت داشتیم، اعلام کردیم که به جای صبر کردن برای فارغ التحصیل شدن این کمک پرستاران می‌توان از نیروهای کمک‌بهیار استفاده کرد، چون شرح وظایف آنها با کمک بهیاران چهار ماه دوره دیده مشابهت دارد و نیازی نیست یکسال دوره ببینند. همچنین نیروهایی که دوره کمک پرستاری می‌بینند، هزینه می‌پردازند. بخشی از آنها مدرک بهیاری دریافت کرده‌اند و به آنها قول بهیاری داده شده‌ است، اما شرح وظیفه آنها در حد کمک بهیار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید