به تصور غرب، ترکیه سامانه اس ۴۰۰ را به منبع تهدید علیه آن­ها تبدیل می­‌کند

    کد خبر :172779

به اعتقاد کارشناس مسائل ترکیه، برخی از تحلیل‌گران آمریکایی و اروپایی معتقدند که ممکن است ترکیه سامانه اس ۴۰۰ را به منبع تهدید علیه غرب تبدیل کند؛ لذا مخالف این قرارداد هستند.

«علی قائم‌مقامی»، کارشناس مسائل ترکیه در خصوص اهداف آنکارا از خرید سامانه اس 400 از روسیه و واکنش­‌های غربی­ها به این مسئله، با اشاره به اینکه غرب معتقد است که ترکیه این سامانه را به منبع تهدید علیه آن­ها تبدیل می­‌کند، بیان داشت: آنکارا اس 400 را به صورت مستقل از ناتو به کار می­‌گیرد.

وی با توجه به تصمیم آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه به دنبال اختلافات ترکیه با ناتو و واکنش­‌های آمریکا در قبال این موضوع گفت: واشنگتن نگرانی­‌هایی از خرید این سامانه روسی از سوی ترکیه دارد.

کارشناس مسائل ترکیه با تأکید بر افزایش همکاری­‌های منطقه­‌ای آنکارا و مسکو طی ماه­‌های اخیر و نزدیک شدن دیدگاه­‌های طرفین به یکدیگر اشاره داشت: ترکیه برای حفظ امنیت ملی خود با روسیه در مسئله سوریه به همکاری و توافق دست پیدا کرده است.

وی با اشاره به عدم پذیرش درخواست­‌های ترکیه از سوی ناتو برای انتقال تکنولوژی سامانه پدافندی پاتریوت تأکید داشت: ترکیه اعلام کرده که اس 400 را به صورت مستقل از سامانه پدافند موشکی و استراتژی دفاعی ناتو به کار خواهد گرفت.

قائم‌مقامی با توجه به مواضع غربی­‌ها در قبال افزایش­ همکاری­‌های نظامی ترکیه و روسیه گفت: برخی از تحلیل‌گران آمریکایی و اروپایی معتقدند که ممکن است ترکیه اس 400 را به منبع تهدید علیه غرب تبدیل کند؛ لذا مخالف این قرارداد هستند.

وی با تأکید بر تصمیمات جدید آنکارا در حوزه نظامی علی‌رغم استقرار سامانه­‌های موشکی ناتو در ترکیه اشاره داشت: سامانه موشکی ناتو در این کشور مستقر است و با سامانه موشکی بین‌المللی آمریکا، آلمان، رژیم صهیونیستی، ژاپن و کانادا در هماهنگی کامل قرار دارد.

کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به قراردادهایی که ترکیه با برخی از کشورهای اروپایی در حوزه نظامی از جمله موشکی منعقد کرده است، افزود: ترکیه با کشورهایی چون فرانسه و ایتالیا نیز قراردادهای تولید سامانه موشکی امضا کرده است.

وی با توجه به اهدافی که آنکارا از قراردادهای نظامی خود با کشورهای اروپایی دنبال می­‌کند، تأکید داشت: این کشور تلاش می­‌کند سامانه پدافند موشکی را از کشورهای غربی خریداری کند و آن‌ها را در مناطق شرقی و جنوب شرقی خود مستقر کند.

قائم‌مقامی با تأکید بر هدف اصلی ترکیه از خرید سامانه اس 400 گفت: آنکارا اعلام کرده که این سامانه را برای مقابله با تهدیدات منطقه‌ای خریداری می‌کند؛ اما سؤال اینجا است که سامانه موشکی اس 400 برای مقابله با کدام منبع تهدید در منطقه است؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید