در سومین کنگره اقتصاد سلامت مطرح شد

بیماری‌های غیرواگیر، هزینه‌ساز در حوزه سلامت

    کد خبر :172749

سومین کنگره کشوری اقتصاد سلامت با هدف مستندسازی در این حوزه و ایجاد زبان مشترک میان ذینفعان حوزه سلامت برگزار شد.

فاطمه هاشمی رفسنجانی در سومین کنگره کشوری اقتصاد سلامت با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی ما در کشور بحث اقتصاد است که اقتصاد سلامت هم بخشی از آن محسوب می‌شود، گفت: علم اقتصاد چهارچوبی را برای تخصیص منابع جهت رفاه حال مصرف کنندگان ایجاد می‌کند اما باید بدانیم که منابع محدود و مصارف نامحدود است. بنابراین باید از منابع محدود به گونه‌ای استفاده شود که هم عدالت اجتماعی شکل گیرد و هم رفاه را برای جامعه رقم بزنیم.

وی افزود: متاسفانه کشور ما به واسطه سال‌هایی که دچار تحریم شد با مشکلات متعددی مواجه شده و به همین دلیل نیازمند استفاده بهینه از منابع هستیم. در عین حال وقتی از اقتصاد سلامت صحبت می‌شود همه نگاه‌ها به سمت درمان می‌رود. این در حالیست که در کنار درمان باید به بحث پیشگیری نیز توجه کرد. درمان فقط ساخت بیمارستان، تهیه دارو و … نیست. بلکه همه این مسائل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت و آکادمی اقتصاد سلامت نیازمند وجود افرادی است که دانش مدیریت منابع مالی و انسانی داشته باشند، اظهار کرد: یکی از محل‌های ایجاد هزینه در حوزه سلامت افزایش بروز بیماری‌های غیرواگیر است. در دنیا 30 درصد از مراجعینی که به پزشک می‌روند با دیابت ارتباط دارند. در ایران نیز 60 درصد افراد دیالیزی مبتلا به دیابت بوده‌اند که بیماری‌شان تحت کنترل قرار نگرفته است. بنابراین افراد فعال در آکادمی اقتصاد سلامت باید به طور دقیق مولفه‌های مربوط به اقتصاد سلامت را اجرا کنند.

هاشمی با بیان اینکه ابتدا باید ببینیم واقعیت حال حاضر در کشور در این حوزه چگونه است و شرایط مطلوب را هم ترسیم کنیم، گفت: بر این اساس برای رسیدن به شرایط مطلوب باید برنامه ریزی کنیم و این برنامه‌ها را به سیاستگذاران ارائه دهیم.

به گزارش ایسنا، در بخشی دیگر از این مراسم دکتر فاطمه سلیمانی دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو نیز گفت: هدف آکادمی از برگزاری این دوره‌ها و شکل گیری فضایی با عنوان آکادمی اقتصاد سلامت بر مبنای نیاز و خلایی بود که در کشور در این حوزه وجود داشت که مهمترین آن عدم دسترسی به مستندات و شواهدی بود که بر اساس آن بتوان تصمیمات هزینه اثربخش گرفت.

وی با اشاره به دو هدف کلی از برگزاری کنگره اقتصاد سلامت گفت: پرداختن به مستندسازی شواهد موجود و ایجاد زبان مشترک بین ذینفعان مختلف حوزه سلامت از جمله اهداف ما در برگزاری این کنگره بوده است. ما در یک سال گذشته نشست‌ها و کارگاه‌های مختلفی را برگزار کردیم و دو نشست هم درباره هزینه و دسترسی به خدمات سلامت برگزار شده است. بعد از این نشست‌ها متوجه شدیم که محدودیت منابع از یک سو و افزایش طول عمر، بروز بیماری‌های نوپدید و درمان‌های گرانقیمت از سوی دیگر می‌طلبد که به صورت هزینه اثربخش و با هدف دسترسی به عدالت، منابع را مدیریت کنیم. بنابراین در این کنگره تمرکزمان بر بحث مدیریت هزینه‌ها در حوزه سلامت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید