گزارش رسانه عربی از تاثیر انتخابات ایران بر آینده سیاست خارجی تهران

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۲۱
    کد خبر :17267
رسانه های عربی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران می تواند عواقب ناخواسته ای برای سیاست خارجی منطقه ای تهران به همراه داشته باشد.
به گزارش الجزیره، مردم ایران روز جمعه راهی مراکز رای گیری می شوند تا رئیس جمهور جدید این کشور را انتخاب کنند. انتخابات مهم و حیاتی که به باور بسیاری از تحلیلگران یک میدان نبرد بالقوه میان اصلاح طلبان و اصولگرایان است.
حسن روحانی، نامزد پیشتاز اصلاح طلبان و رئیس جمهور کنونی ایران است که در سال 2015 توافق هسته ای تاریخی میان تهران و قدرت های جهانی را امضا کرد. نامزد اصولگرایان در این انتخابات اما ابراهیم رئیسی یک قاضی است.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 19 می (29 اردیبهشت) بدون شک سیاست های داخلی ایران را برای سال های آینده شکل می دهد اما آیا تاثیری هم بر سیاست خارحی ایران دارد؟

تحلیلگر ارشد الجزیره در پاسخ به این سوال می گوید: انتخابات ریاست جمهوری ایران بیشتر برنامه سیاست داخلی این کشور را تعیین می کند تا سیاست خارجی چرا که اختلافات میان اصولگرایان یا اصلاح طلبان بیشتر در ارتباط با سیاست داخلی ایران است.

در زمینه سیاست خارجی، رئیس جمهور ایران به عنوان شخص دوم پس از رهبری ایران عمل می کند، رهبر ایران فرمانده کل قوا در این کشور است.

این تحلیلگر در ادامه می گوید: انتخابات ایران به تنهایی موضوع مهمی است چرا که بیانگر خواسته ها و روحیات مردم این کشور است. رئیس جمهور جدید ایران با اقبال عمومی بر سر کار می آید و نفوذ دارد اما قدرت اجرایی همانند رئیس جمهور در ترکیه روسیه یا آمریکا ندارد.

با این وجود شرایط استراتژیک و فضای منطقه ای در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد و روحانی بسیار تغییر کرد و در زمان ریاست جمهوری روحانی به لطف پیشرفت ایران در برنامه هسته ای از یک سو و ضعیف بودن اقتصاد این کشور به دلیل سوء مدیریت احمدی نژاد فضای توافق هسته ای میان دولت ایران و قدرت های جهانی به وجود آمد.

منبع :نامه نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید