سرطان سارکوم را بشناسید/درمان های جدید سرطان پیش روی بیماران

    کد خبر :172652

یک متخصص رادیوتراپی و انکولوژی گفت: تومورهای سارکوم شامل دو دسته استخوانی و بافت نرم هستند که در صورت تشخیص دیرهنگام می توانند سبب بروز مشکلات زیادی برای بیماران شوند.
حجت الله شهبازیان در دومین کنگره بین المللی کلینیکال آنکولوژی و دوازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال آنکولوژی ایران در ارتباط با سرطان سارکوم گفت: تومورهای سارکوم شامل ۲ دسته استخوانی و بافت نرم هستند که در صورت تشخیص دیرهنگام می توانند سبب بروز مشکلات زیادی برای بیماران شوند.

وی افزود: تومورهای عضلات دست و پا که گروهی از سارکوم های بافت نرم میباشند، معمولا به صورت یک توده به تدریج بزرگ شونده در اندام ها بوده که در ابتدا معمولا بدون درد هستند.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی با بیان اینکه در صورت پیشرفته شدن سارکوم عضلانی، این تومور به استخوان و اعصاب تهاجم پیدا می کند، گفت: این مسئله سبب میشود که در بیمار درد و سایر مشکلات نیز ایجاد شود.

شهبازیان گفت: شایع ترین سارکوم عضلانی در ران وجود دارد. همچنین این سرطان راه پیشگیری مشخصی نداشته و دلیل ایجاد آن معمولأ چند فاکتوی و ناشناخته است. لذا بهترین راه مبارزه با آن تشخیص و درمان زودهنگام با روشهای علمی جدید است.

وی با بیان اینکه سرطان سارکوم در تمامی سنین ممکن است به وجود آید، گفت: سارکوم طیف وسیعی از تومورها بوده و فقط یک نوع خاص نیست بنابراین برخی از آنها در اطفال و برخی در بزرگسالان شایع تر هستند.

مدیرگروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه جندی شاپور اهواز افزود: به دلیل اینکه اندام ها در معرض ابتلا به سرطان سارکوم میباشند، این شانس برای افراد وجود دارد تا قبل از اینکه تومور خیلی بزرگ شود فرد حساس شده و با مراجعه به پزشک و گرفتن تصویربرداری مانند ام آر آی و نمونه برداری زودتر تشخیص داده شده و برای درمان ارجاع گردد.

شهبازیان گفت: درمان اصلی سارکوم جراحی به کمک رادیوتراپی و شیمی درمانی است اما اگر تومور پیشرفته و بسیار بزرگ باشد، ضرورت دارد قبل از جراحی، رادیوتراپی برای او انجام شود تا تومور کوچک شود و قطع اندام برای بیمار صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه اگر سارکوم ها درست تشخیص داده شده و به موقع و درست درمان شوند، کمتر از ۵ درصد آنها منجر به قطع عضو می شود، گفت: تکنیکهای جدید کمک بسیاری به فرایند درمان این بیماری کرده و باعث میشود تا ۹۵ درصد از افراد مبتلا به سرطان سارکوم بتوانند اندام درگیر خود را حفظ کنند.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی خاطرنشان کرد: با تکنیک براکی تراپی یا رادیوتراپی از راه نزدیک و تابش اشعه با روش کاشت به بستر تومور به عنوان قسمتی از رادیوتراپی بیمار، عوارض کمتر و نتایج بهتری برای بیمار ایجاد می شود.

به گزارش مهر، وی افزود: علاوه بر رادیوتراپی معمولی با دستگاههای شتابدهنده، این نوع رادیوتراپی در بخش براکی تراپی دپارتمان کلینیکال آنکولوژی دانشگاه جندی شاپور اهواز، به عنوان اولین و تنها بخش براکی تراپی مستقل با اتاق عمل جراحی مجهز در سطح کشور، برای درمان افرادی که سارکوم اندام دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید