طلا یا مس؟ بررسی سهم شرکت ملی مس ایران

    کد خبر :172621

ملی مس ایران با فرض دلار ۳ هزار و ۸۵۰ تومانی برای نیمه دوم سال جاری سود هر سهم را بسیار پایین‌تر از واقعیت پیش‌بینی کرده و قاطعانه می‌توان گفت این شرکت پتانسیل سودسازی بیشتری دارد.

شرکت ملی مس ایران با سرمایه ۶ تریلیون تومانی و ارزش بازار ۱۲ تریلیون و ۶۳۶ میلیارد تومانی از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس ایران است. نسبت P به E فملی ۷٫۷۴ و نسبت P به E گروه فلزات اساسی ۶٫۴۶ واحد است.

اگرچه در ماه اخیر قیمت هر تن مس LME به واسطه اعتصاب تولیدکنندگان اصلی مس جهان -شیلی و پرو- و همزمان کاهش چشمگیر موجودی انبار مس LME به بالای ۷ هزار دلار رسید اما در هفته گذشته مجددا به کانال ۶ هزار دلاری بازگشت و در حال حاضر در سطوح قیمتی ۶ هزار و ۶۰۰ دلار معامله می‌شود.

سود مستتر شده در فملی

 

ترکیب سهام‌داران عمده

سهام‌داران درصد
سهام عدالت استانی ۲۳
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ۱۰
بانک ملت ۵
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ۵
موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران ۵
شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین ۴
بانک تجارت ۲

 

اعضای هیات مدیره

ردیف شرکت نماینده سمت
۱ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران سیدعبدالحسین ثابت عضو هیات مدیره
۲ سر. سیستان و بلوچستان احمد مرادعلیزاده نایب‌رئیس هیات مدیره
۳ سر. صدر تامین محمد اسفندیار عضو هیات مدیره
۴ سر. استان هرمزگان رضا رحمانی رییس هیات مدیره
۵ سر. ملی ایران ابوالفضل متین عضو هیات مدیره

 

بررسی وضعیت فروش شرکت

کاتد مس، کنسانتره مس، مفتول، بیلت، اسلب، ته پاتیل، کنسانتره مولیبدن، کنسانتره طلا و نقره، اکسید مولیبدن، سنگ سولفور و اسید سولفوریک محصولات تولیدی ملی مس ایران را تشکیل می‌دهند.

دو محصول اصلی تولیدی ملی مس ایران، کنسانتره مس و کاتد هستند که مجموعا ۸۰ درصد کل مبلغ فروش شرکت را تشکیل می‌‍‌‌دهند. شرکت در ۸ماهه ابتدایی سال جاری ۳۴۲ هزار تن کنسانتره و ۷۲ هزار تن کاتد فروخته است که به ترتیب ۶۷ و ۴۵ درصد بودجه پیش‌بینی‌شده شرکت را در گزارش پیش‌بینی ۶ ماهه پوشش داده‌اند.

بر این اساس مشاهده می‌شود که شرکت در تحقق پیش‌بینی فروش کنسانتره عملکرد موفقی داشته در حالی که این موضوع برای کاتد صدق نمی‌کند. علت این موضوع به بالاتر بودن حاشیه سود کنسانتره نسبت به کاتد برمی‌گردد و شرکت ترجیح داده بجای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در زنجیره تولید، محصولش را صادر نماید تا سودآوری بیشتری نصیبش شود.

نکته قابل توجه بعدی تغییرات مقدار فروش در گزارش پیش‌بینی ۶ ماهه نسبت به اولین پیش‌بینی و پیش‌بینی ۳ ماهه شرکت است.

شرکت در گزارش اولین بودجه و بودجه ۳ ماهه پیش‌بینی کرده بود مقدار فروش کنسانتره در سال ۹۶ به میزان ۳۶۰ هزار تن باشد در صورتی که در پیش‌بینی ۶ماهه میزان آن را ۴۲ درصد افزایش داده و به بیش از ۵۱۱ هزار تن رسانیده است. این در حالی است که شرکت پیش‌بینی خود در مورد فروش کاتد مس را با اندکی تغییر کمتر اعلام کرده و از ۱۶۵ هزار تن به ۱۶۱ هزار تن رسانیده است.

جدول مقایسه‌ای عملکرد فروش با بودجه

نماد محصول بودجه ۶ماهه فروردین اردیبهشت خرداد تیر  مرداد شهریور مهر آبان مجموع ۸ماهه درصد پوشش
فملی کنسانتره مس ۵۱۱,۱۴۹ ۴۶,۱۶۱ ۲۹,۶۷۱ ۴۷,۴۹۵ ۳۹,۲۶۴ ۹,۷۸۸ ۳۴,۱۳۹ ۱۸,۵۸۱ ۹۷,۱۰۱ ۳۴۱,۸۳۲ ۶۷%
کاتد ۱۶۱,۲۹۱ ۳,۲۵۰ ۱۲,۲۷۸ ۹,۷۷۸ ۹,۲۲۶ ۹,۶۶۲ ۱۰,۸۱۹ ۴,۲۸۱ ۹,۹۷۸ ۷۲,۱۹۹ ۴۵%

واحد: تن

نرخ مس در سال جاری دستخوش نوسانات زیادی شده و افت‌وخیزهای فراوانی داشته است. بر این اساس فملی نیز تحت تاثیر نرخ‌های جهانی در هر پیش‌بینی بودجه، نرخی متفاوت را اعلام کرده است. آخرین نرخ‌های فملی که در گزارش بودجه ۶ماهه این شرکت نمایش داده شده‌اند نشان از قیمت ۴۵ میلیون و ۸۸۷ هزار ریال در هر تن کنسانتره مس و ۲۳۷ میلیون و ۳۶۰ هزار ریال در هر تن کاتد مس دارد.

نرخ کنسانتره و کاتد در گزارش بودجه ۶ ماهه نسبت به گزارش اولین بودجه به ترتیب ۲۶ و ۲۰ درصد و نسبت به بودجه ۳ ماهه ۱۱ و ۱۳ درصد رشد یافته است. با این حال نرخ‌های این دو محصول حتی نسبت به پیش‌بینی ۶ ماهه نیز بالاتر رفته است.

متوسط قیمت هر تن کنسانتره و کاتد مس در دوره ۸ماهه ابتدایی سال ۹۶ نسبت به گزارش بودجه ۶ماهه شرکت به ترتیب ۱۶ و ۳ درصد رشد داشته و آخرین نرخ فروش این شرکت (آبان ماه) نشان از رشد ۴۱ و ۲۰ درصدی نسبت به پیش‌بینی ۶ ماهه در دو محصول یادشده دارد.

جدول مقایسه‌ای قیمت فروش با بودجه

نماد محصول بودجه ۶ماهه فروردین اردیبهشت خرداد تیر  مرداد شهریور مهر آبان میانگین ۸ماهه درصد تغییر نسبت به بودجه
فملی کنسانتره مس ۴۵,۸۸۶,۶۸۳ ۴۶,۱۵۳,۷۶۶ ۴۳,۷۲۴,۰۰۷ ۴۶,۴۴۳,۳۱۰ ۳۶,۱۴۵,۴۵۱ ۵۲,۵۸۱,۳۲۴ ۵۷,۷۴۰,۸۲۴ ۶۳,۱۹۸,۲۱۳ ۶۴,۵۲۰,۵۲۰ ۵۳,۰۴۹,۸۵۸ ۱۱۶%
کاتد ۲۳۷,۳۵۹,۴۸۷ ۲۲۶,۰۱۵,۰۷۷ ۲۱۹,۹۱۷,۹۰۲ ۲۲۴,۲۸۳,۸۰۰ ۲۴۷,۲۰۳,۰۱۳ ۲۴۸,۲۹۰,۶۲۳ ۲۶۰,۳۰۰,۶۷۵ ۲۶۰,۸۴۱,۳۹۲ ۲۸۵,۳۱۱,۹۸۶ ۲۴۵,۵۵۰,۱۶۰ ۱۰۳%

واحد: ریال

با تفاسیر بالا کل مبلغ فروش ۸ماهه شرکت ملی مس ایران در دوره ۸ماهه ابتدایی سال جاری ۴ تریلیون و ۶۳۱ میلیارد و ۵۵ میلیون تومان بوده که ۵۸ درصد بودجه ۶ماهه شرکت را پوشش می‌دهد. بیشترین میزان تحقق فروش ریالی شرکت نسبت به آخرین بودجه از محل فروش کنسانتره مس حاصل شده که مبلغ آن یک تریلیون و ۸۱۳ میلیارد و ۴۱۴ میلیون تومان و درصد پوشش آن ۷۷ درصد است.

جدول مقایسه‌ای عملکرد مبلغ فروش با بودجه

نماد محصول بودجه ۶ ماهه فروردین اردیبهشت خرداد تیر  مرداد شهریور مهر آبان مجموع ۸ماهه درصد پوشش
فملی کنسانتره مس ۲۳,۴۵۴,۹۳۲ ۲,۱۳۰,۵۰۴ ۱,۲۹۷,۳۳۵ ۲,۲۰۵,۸۲۵ ۱,۴۱۹,۲۱۵ ۵۱۴,۶۶۶ ۱,۹۷۱,۲۱۴ ۱,۱۷۴,۲۸۶ ۶,۲۶۵,۰۰۷ ۱۸,۱۳۴,۱۳۹ ۷۷%
کاتد ۳۸,۲۸۳,۹۴۹ ۷۳۴,۵۴۹ ۲,۷۰۰,۱۵۲ ۲,۱۹۳,۰۴۷ ۲,۲۸۰,۶۹۵ ۲,۳۹۸,۹۸۴ ۲,۸۱۶,۱۹۳ ۱,۱۱۶,۶۶۲ ۲,۸۴۶,۸۴۳ ۱۷,۷۲۸,۴۷۶ ۴۶%
سایر ۱۷,۶۸۸,۶۷۹ ۲,۲۰۵,۷۳۶ ۱,۱۳۳,۸۶۰ ۸۴۴,۲۷۴ ۹۶۴,۷۹۶ ۹۷۸,۹۹۲ ۹۲۲,۸۰۸ ۱,۳۹۸,۹۲۴ ۱,۹۹۸,۵۴۶ ۱۰,۴۴۷,۹۳۶ ۵۹%
جمع ۷۹,۴۲۷,۵۶۰ ۵,۰۷۰,۷۸۹ ۵,۱۳۱,۳۴۷ ۵,۲۴۳,۱۴۶ ۴,۶۶۴,۷۰۶ ۳,۸۹۲,۶۴۲ ۵,۷۱۰,۲۱۵ ۳,۶۸۹,۸۷۲ ۱۱,۱۱۰,۳۹۶ ۴۶,۳۱۰,۵۵۱ ۵۸%

واحد: میلیون ریال

واحد: میلیون ریال

متوسط مبلغ فروش کنسانتره مس فملی در ۵ سال اخیر ۸۶۴ میلیارد تومان است در حالی که در سال ۹۵ به یک تریلیون و ۹۰۸ میلیارد تومان و در ۸ماهه اول سال ۹۶ به یک تریلیون و ۸۱۳ میلیارد تومان رسیده است.

اما متوسط مبلغ فروش کاتد مس در ۵ سال اخیر ۲ تریلیون و ۷۱۳ میلیارد تومان بوده که در ۸ماهه ابتدایی سال جاری به یک تریلیون و ۷۷۳ میلیارد تومان تقلیل یافته است. شاید ذکر است در سال ۹۵ مبلغ فروش شرکت از محل کاتد ۳ تریلیون و ۷۱۳ میلیارد تومان بوده است.

نگاهی به نسبت‌های مالی شرکت

یکی از روش‌های مهم تحلیل وضعیت مالی یک شرکت بررسی نسبت‌های مالی است. این نسبت‌ها رابطه میان اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت را نشان می‌دهند و واقعیت‌های مهمی در مورد عملیات و وضعیت مالی شرکت را بیان می‌دارند.
نسبت‌های سودآوری

نسبت‌های سودآوری میزان موفقیت شرکت در سودآوری و نحوه تامین این سود از محل‌های مختلف (درآمد، فروش و سرمایه‌گذاری) را نشان می‌دهند.

 

نسبت مالی/سال مالی ۹۱ ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های سودآوری حاشیه سود خالص ۴۹٫۴۶ ۳۲٫۳۷ ۲۳٫۷۴ ۱۲٫۸۸ ۲۴٫۳۷
حاشیه سود عملیاتی ۴۵٫۷۱ ۳۷٫۹ ۲۹٫۳۴ ۱۹٫۶۶ ۲۶٫۶۹
بازده دارایی‌ها ROA ۲۹٫۸۴ ۱۴٫۸۲ ۱۰٫۱۵ ۴٫۰۶ ۱۵٫۳۲
بازدهی حقوق صاحبان سهام ROE ۴۸٫۱ ۲۲٫۵۹ ۱۶٫۹ ۷٫۰۵ ۲۰٫۹۲
تعاریف نسبت‌ها حاشیه سود خالص (Net Profit Margin) نسبتی است که به ‌وسیله آن، سودآوری هر ریال از فروش محاسبه می‌شود و برای محاسبه آن مقدار سود پس از کسر مالیات را بر فروش خالص تقسیم می‌کنند.
حاشیه سود عملیاتی (Operating Profit Margin) این نسبت از تقسیم سود عملیاتی به فروش به دست می‌آید. اقلام غیرعملیاتی مانند درآمد و هزینه بهره، سود و زیان واگذاری دارایی‌ها در محاسبه سود عملیاتی منظور نمی‌شوند. این نسبت معیار قوی‌تری برای ارزیابی سودآوری و فروش است.
بازده دارایی (Return on Asset) نشان‌دهنده مدیریت کارآمد در رابطه با استفاده از دارایی‌ها در جهت تولید سود (دارایی‌های مولد) است که از طریق تقسیم سود خالص به کل دارایی‌های شرکت محاسبه می‌شود.
بازده حقوق صاحبان سهام (Return on Equity) نشان‌دهنده کارایی شرکت در خلق سود خالص برای سهام‌داران آن شرکت است. در واقع این نسبت بیان می‌کند که بنگاه اقتصادی به ازای هر یک واحد سرمایه‌گذاری سهام‌داران، چه میزان سود خالص برای آنها کسب می‌کند. این نسبت از تقسیم سود خالص به حقوق صاحبان سهام به دست می‌آید.

 

نسبت‌های نقدینگی

نسبت‌های نقدینگی توانایی شرکت را در مورد پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت اندازه‌گیری می‌کنند.

 

نسبت مالی/سال مالی  ۹۱ ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های نقدینگی نسبت جاری ۱٫۲۹ ۱٫۲۱ ۱٫۱۲ ۱٫۰۳ ۱٫۸۱
نسبت آنی ۰٫۸۹ ۰٫۶۳ ۰٫۵۹ ۰٫۴۵ ۱
تعاریف نسبت‌ها نسبت جاری نشان دهنده قدرت شرکت در پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت است. این نسبت از تقسیم دارایی‌های جاری به بدهی‌های جاری به دست می‌آید.
نسبت آنی حاصل تقسیم داراریی‌های آنی به بدهی‌های جاری است. این نسبت نشان می‌دهد که دارایی‌های آنی به چه میزان از بدهی‌های جاری را پوشش می‌دهند. دارایی‌های آنی دارایی‌هایی هستند که سرعت نقدشوندگی بالایی دارند. به عبارتی دارایی آنی برابر است با دارایی جاری منهای موجودی مواد و کالا، پیش پرداخت‌ها، سپرده و سفارش‌ها.

نسبت‌های فعالیت

نسبت‌های فعالیت (کارایی) میزان کارایی شرکت در کاربرد منابعش را تجزیه و تحلیل می‌کنند. این نسبت‌ها مربوط به مقایسه بین میزان فروش و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف شرکت است.

 

نسبت مالی/سال مالی ۹۱ ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های فعالیت نسبت دارایی‌های جاری ۰٫۴۶ ۰٫۳۹ ۰٫۴۱ ۰٫۳۹ ۰٫۴۶
دوره وصول مطالبات ۱۴۷٫۶۹ ۱۰۷٫۹۴ ۱۳۸٫۶۸ ۱۰۷٫۹۴ ۱۴۷٫۶۹
تعاریف نسبت‌ها نسبت دارایی‌های جاری یا گردش دارایی‌های جاری حاصل تقسیم فروش بر دارایی‌های جاری است. این نسبت میزان و اثر گردش دارایی‌های جاری را در تحصیل درآمد نشان می‌دهد.
دوره وصول مطالبات از تقسیم متوسط مطالبات به فروش نسیه روزانه حاصل می‌شود. با محاسبه این نسبت می‌توان زمان یا تعداد روزهایی که طول می‌کشد تا شرکت مطالبات خود را وصول کند، مشخص کرد.

نسبت‌های اهرمی

نسبت‌های اهرمی نشان می‌دهند که شرکت تا چه حد نیازهای مالی خود را از طریق منابع دیگران تامین کرده است. به عبارت دیگر این نسبت‌ها تامین نیازهای مالی از طریق ایجاد بدهی را نشان می‌دهند.

نسبت مالی/سال مالی ۹۱ ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های اهرمی نسبت بدهی ۰٫۳۸ ۰٫۳۴ ۰٫۴ ۰٫۴۲ ۰٫۲۷
هزینه‌‏های مالی به سود خالص ۱٫۴۴ ۹٫۲۳ ۲۶٫۴۸ ۶۸٫۰۵ ۹٫۷۴
هزینه‌‏های مالی به سود عملیاتی ۱٫۵۶ ۷٫۸۹ ۲۱٫۴۳ ۴۴٫۵۷ ۸٫۹
تعاریف نسبت‌ها نسبت بدهی از تقسیم جمع بدهی‌ها به جمع دارایی‌ها به دست می‌آید. معمولا تسهیلات‌دهندگان نسبت بدهی پایین را ترجیح می‌دهند. نسبت بدهی بالا نشان می‌دهد که شرکت برای تامین منابع مورد نیاز از تسهیلات زیادی استفاده کرده است.
نسبت هزینه‌های مالی به سود خالص نشان می‌دهد هزینه‌های مالی شرکت چه درصدی از سود خالص شرکت هستند.
نسبت هزینه‌های مالی به سود عملیاتی نشان می‌دهد هزینه‌های مالی شرکت چه درصدی از سود عملیاتی شرکت هستند.

تعاریف نسبت‌ها نسبت بدهی از تقسیم جمع بدهی‌ها به جمع دارایی‌ها به دست می‌آید. معمولا تسهیلات‌دهندگان نسبت بدهی پایین را ترجیح می‌دهند. نسبت بدهی بالا نشان می‌دهد که شرکت برای تامین منابع مورد نیاز از تسهیلات زیادی استفاده کرده است.
نسبت هزینه‌های مالی به سود خالص نشان می‌دهد هزینه‌های مالی شرکت چه درصدی از سود خالص شرکت هستند.
نسبت هزینه‌های مالی به سود عملیاتی نشان می‌دهد هزینه‌های مالی شرکت چه درصدی از سود عملیاتی شرکت هستند.

فملی در آخرین گزارش پیش‌بینی نرخ هر تن کاتد مس LME را ۶ هزار و ۲۰۰ دلار و نرخ فروش هر تن کنسانتره صادراتی را یک هزار و ۲۰۴ دلار دیده است. شایان ذکر است این شرکت نرخ تسعیر دلار را با وجود رشد پرشتاب نیمه دوم سال ۳ هزار و ۸۵۰ تومان پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که در محتاطانه‌ترین حالت ممکن نرخ دلار در نیمه دوم سال زیر ۴ هزار تومان نخواهد بود.

از طرفی نرخ هر تن مس در حال حاضر ۶ هزار و ۶۰۰ دلار است و میانگین آن در ۶ماهه ابتدایی سال با دلار ۳ هزار و ۸۵۰ تومانی حدود ۶ هزار و ۲۰۰ دلار بوده است.

ملی مس ایران با مفروضات ذکر شده سود هر سهم را در سال جاری پس از کسر مالیات ۲۷ تومان پیش‌بینی کرده است که با در نظر گرفتن نرخ دلار بسیار پایین پیش‌بینی شده قاطعانه می‌توان گفت این شرکت جای رشد بیشتری خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید