چرا بودجه برای توسعه “محصولات ارگانیک” در ایران تخصیص داده نمی شود؟

    کد خبر :172601

متاسفانه نمود اولویت کشاورزی ارگانیک را در بودجه سال قبل به صورت بسیار کم دیدیم اما امیدواریم این اولویت در بودجه سال 97 دیده شود و شاهد توسعه و ترویج کشاورزی ارگانیک در سال 97 و سال‌های آتی باشیم.

به گزارش افکارنیوز، بر اساس آخرین‌ گزارش موسسه تحقیقاتی فیدل که در سال 2016 منتشر شده است، سطح زیر کشت محصولات ارگانیک بالغ بر 50 میلیون هکتار اعلام شده است.

این سطح شامل اراضی می‌شود که گواهی کشت ارگانیک را در سطح ملی، بین‌المللی یا مشارکتی دریافت کرده‌اند؛ اگر کشاورزی ارگانیک در عرصه‌های طبیعی را به این رقم اضافه کنیم، سطح زیر کشت به دو برابر افزایش می‌یابد اما سطح زیر کشت گواهی شده محصولات ارگانیک به‌طور دقیق 50 میلیون و 100 هزار هکتار است که نسبت به سال 2015 رشد چشمگیری یافته است.

سطح زیر کشت ارگانیک از سال 2000 تا 2016 هر ساله روند صعودی طی کرده و این نشان می‌دهد که کشاورزی ارگانیک، با استقبال جهانی مواجه شده است؛ گردش مالی تجارت محصولات ارگانیک و صنایع وابسته به آن، بالغ بر 100 میلیارد دلار است؛ گردش مالی محصولات ارگانیک در کشور آلمان بیش از 9 میلیارد دلار در سال 2016 بوده و تقاضا برای محصولات ارگانیک در این کشور به‌شدت در حال افزایش است.

براساس نتایج تحقیقات 30 ساله که در سال 2016 در مجله معتبر پلنت ساینس منتشر شده است، کشاورزی ارگانیک بهترین نوع کشاورزی سازگار با محیط‌زیست، در راستای کاهش سموم، افزایش سلامت مصرف‌کننده و کشاورز، پایداری تولید و افزایش تنوع زیستی ارزیابی شده همچنین در مقاله دیگری که در مجله معتبر نیچر در سال 2017 چاپ شده، کشاورزی ارگانیک یکی از رویکردهای حیاتی برای مقابله با گرمایش زمین، تغییر اقلیم و خشکسالی معرفی شده است.

با توجه به شرایط کنونی که متأسفانه کشاورزی مساوی با تخریب محیط‌زیست، نابودی جنگل، افزایش مصرف سموم شیمیایی و کاهش منابع آبی معرفی شده، کشاورزی ارگانیک می‌تواند نسخه نجات‌بخشی برای جهان باشد؛ به همین خاطر این کشاورزی به‌شدت در حال توسعه است.

شعار وزارت کشاورزی آلمان در سال 2017، «آینده ارگانیک را برای آلمان بسازیم» بود؛ چنین رویکردی در سایر کشورهای جهان نیز وجود دارد؛ ایتالیا پیش‌بینی کرده که در 10 سال آینده، نیمی از سطح زیر کشت خود را به تولید محصولات ارگانیک اختصاص دهد؛ این کشور زودتر از زمان اعلام شده به این هدف دست خواهد یافت؛ استرالیا بالغ بر 20 میلیون هکتار اراضی ارگانیک دارد؛ کشاورزی ارگانیک یک نوع بازگشت و احیای روش‌های بومی کشاورزی، دوستدار محیط‌زیست و متناسب با تنوع‌زیستی است.

در ایران نیز به دلیل کمبود منابع آبی، توسعه کشاورزی دیم و ارگانیک می‌تواند راهگشای امنیت غذایی و آبی کشور باشد زیرا 85 درصد کشاورزی در ایران به صورت خرده‌مالکی بوده و توسعه کشاورزی ارگانیک یک فرصت برای اقتصاد کشاورزی کشور است که به حفظ منابع آبی، تنوع زیستی و پایداری تولید و اشتغال در این بخش منجر خواهد شد.

با توجه به کمبود منابع آبی در ایران، عدم مدیریت این منابع حیاتی از یکسو و کم‌بازده بودن بخش کشاورزی از سوی دیگر، متاسفانه شاهد هستیم که میانگین سن کشاورزان به بیش از 50 سال افزایش یافته، بسیاری از کشاورزان این شغل را رها کرده و روستاها یکی پس از دیگری خالی از سکنه می‌شوند.

مهاجرت روستاییان به حاشیه شهر، ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وسیعی را در آینده خواهد داشت و بحران‌های جدیدی در پیش روی کشور خواهد بود بنابراین انتظاری که وجود دارد این است که با توجه به اسناد بالادستی و ابلاغیه مقام معظم رهبری درخصوص سیاست‌های کلی اصل 110 یا سیاست‌های کلی محیط‌زیست به کشاورزی ارگانیک بیش از گذشته توجه شود؛ مقام معظم رهبری در ماده یک بند هشت سیاست‌های ابلاغی محیط‌زیست به توسعه کشاورزی ارگانیک تاکید فرموده‌اند.

در برنامه ششم نیز توسعه و ترویج کشاورزی ارگانیک صراحتا قید شده است؛ از سوی دیگر دولت یازدهم و دوازدهم همواره خود را به عنوان دولت محیط‌زیستی معرفی کرده است بنابراین انتظار می‌رود که این نگرش در بودجه کشور نیز منعکس شود.

اگر توسعه کشاورزی ارگانیک، در اسناد بالادستی و قوانین حکومتی مورد تأکید قرار می‌گیرد باید این اولویت در بودجه کشور نیز بازخورد و نمود شایسته‌ای داشته باشد؛ متاسفانه نمود اولویت کشاورزی ارگانیک را در بودجه سال قبل به صورت بسیار کم دیدیم اما امیدواریم این اولویت در بودجه سال 97 دیده شود و شاهد توسعه و ترویج کشاورزی ارگانیک در سال 97 و سال‌های آتی باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید